کوبانی گورستان داعش و اربابان آن است

..، عصمت شیخ حسن: مقاومت کوبانی باعث شد تا مبارزه و مقاومت در این سرزمین ریشه بدواند، ما اجازه نمی‌دهیم که بار دیگر در این سرزمین ذهنیت عثمانیگری توسعه یابد.

کوبانی که نام خود را در تاریخ مقاومت در سطح جهان ثبت کرده است اکنون در آستانه ششمین سالگرد پیروزی بر داعش قرار دارد. عصمت شیخ حسن، ریاست مشترک شورای نظامی کوبانی در این خصوص اعلام کرد که نیروهای انها داعش را از کوبانی بیرون رانده و کوبانی را به گورستان داعش تبدیل کردند. داعش در کوبانی شکست خورد، اما امروزه همان نیروهای داعش با پوششی جداگانه مجددا به حمله دست می‌زنند. اما مقاومت کوبانی باعث شد تا مبارزه و مقاومت در این سرزمین ریشه بدواند، ما اجازه نمی‌دهیم که بار دیگر در این سرزمین ذهنیت عثمانیگری توسعه یابد. خصوصا که در یکصد ساله اخیر، کوردها در مواجهه با حملات و قتلعام‌های فراوان قرار گرفته‌اند. با این وجود نیز در کوبانی مقاومتی تاریخی را رقم زدند. بعد از آن در سال ۲۰۱۱ در سوریه جنگ داخلی آغاز شد، کوردها به هیچ یک از طرفین این جنگ نپیوستند و خط سوم را در پیش گرفتند. خط مشی خودمدیریتی دمکراتیک و دفاع ذاتی خود را تسریع کرده و خلق‌های منطقه دست در دست یکدیگر علیه گروه‌های مسلح به نبرد دست زدند. بعد از این مقاومت در مرحله نخست، حمله به کوبانی آغاز شد، رزمندگان خلق، رزمندگان خط سوم علیه نیروهای داعش و نیروهای بین‌المللی تبهکار به نبرد دست زدند و در کوچه‌های کوبانی علیه داعش مقاومتی تاریخی از خود نشان دادند.

تمامی جهانیان شاهد نبرد داعش و یگانهای مدافع زنان و یگانهای مدافع خلق بودند. داعش خواست کوبانی را اشغال کرده و آن را به ترکیه ملحق نماید. اما  با مقاومت خلق کوبانی و رزمندگان خلق کوبانی علیه داعش، این مقاومت در صفحات تاریخ جای گرفت. تحلیلگران اظهار داشته‌اند که پیش از حمله به کوبانی، هدف داعش دمشق بود، اما بعد از آنکه ترکیه کنترل داعش را در دست گرفت، داعش متوجه کوبانی شد.

در اگوست سال ۲۰۱۴، داعش از غرب فرات و از سوی جرابلس به حملات خود دست زد. اما رزمندگان کوبانی این حملات را درهم شکستند. متعاقبا داعش نیروهای خود را بازسازی کرده و متوجه کوبانی شد. این بار داعش در ۱۵ سپتامبر از طرف غرب، جنوب و شرق این شهر، در سه جبهه حملات خود را به کوبانی آغاز کرد. در جریان مقاومت ۱۱ نفر از رزمندگان کورد در روستای سرزوری در مقابل داعش، این عده جان خود را از دست دادند. رزمندگان کورد علیرغم نبود اسلحه، علیه نیروهای داعش که سلاحهای سنگین و نو در اختیار داشتند، به صفوف داعش حمله کردند و انها را متحمل ضربات سنگینی نمودند.

نبرد کوبانی به گونه‌ای بود که گویا این شهر هیچگاه بخشی از سوریه نبوده است. رژیم سوریه هیچگاه در مقابل حملات داعش به این شهر موضعگیری نکرد. در همان دوره بود که اردوغان اظهار داشت «عین العرب تسلیم می‌شود، تسلیم خواهد شد» و بدینگونه حمایت خود را از داعش نشان داد. اما علیرغم تمامی حملات سنگین، رزمندگان کورد در کوبانی تا اخرین لحظه مقاومت کرده و داعش را سرانجام درهم شکستند. کوبانی را برای داعش به گورستان تبدیل کردند و صفحه جدیدی را بر برگهای زرین مقاومت افزودند.  مقاومتی که درانجا به وقوع پیوست ریشه‌های خود را منتشر نمود. کوبانی در ۲۶ ژانویه سال ۲۰۱۶ از لوث نیروهای داعش پاکسازی شد. کوبانی با مقاومت خود به نمادی برای ایستادگی تبدیل شد و سپس اول نوامبر به عنوان روز جهانی کوبانی اعلام شد.

ارتش وطنی امروز همان داعشی‌های دیروز هستند

امروزه که کوبانی به عنوان بخشی از خودمدیریتی شمال-شرق سوریه خوانده می‌شود، ششمین سالگرد رهایی خود را گرامی می‌دارد. امروز کوبانی اما همچنان در معرض تهدیدات ارتش وطنی سوریه قرار دارد که توسط ترکیه تاسیس شده است.

عصمت شیخ حسن ریاست مشترک شرای نظامی کوبانی اعلام نمود که داعش دیروز از میان رفته است اما امروز در قالب و پوشش ارتش وطنی سوریه حملات خود را ادامه می‌دهد. زمانیکه داعش در سال ۲۰۱۴ دست به حمله زد، بر اساس نیروی خود به این حمله دست نزد. بلکه نیروی دیگری از داعش حمایت می‌کرد. نیرویی که داعش را سوق می‌داد وجود داشت. به منظور آنکه مانع از دستاوردهای کوردها شوند، در وهله نخست رژیم ترکیه و سوریه و بسیاری از نیروهای دیگر از این گروه حمایت نمودند. در ابتدا به نام جبهه النصره و احرار الشام گروههای بسیاری به کوبانی حمله کردند، اما بعد از انکه به پیروزی دست نیافتند، اینبار به نام داعش به کوبانی حمله کردند.

همه چشمان خود را بر اقدامات داعش بستند

حسن خاطرنشان کرد که داعش در میدان مثل شرکتی بود که هر کس بنابر نقشه‌ی خود آنرا مورد استفاده قرار داد. وی افزود:"داعش در مدت کوتاهی با حمله به موصل آنرا اشغال کرد و ده‌ها تانک، صدها توپ و هزاران خمپاره انداز را به غنیمت گرفتند و با آن حملات خود را گسترش دادند. در اینجا همکاری برخی نیروها با داعش برای حمله به روژاوا محرز شد. وقتی داعش این مقدار مهمات و جنگ‌افزار را برای حمله به روژاوا مورد استفاده قرار می‌داد رژیم سوریه و همکارانش هیچ کمکی به روژاوا نکردند. زیرا هدف همه آنها ضربه‌زدن به کوبانی بود. تمام نیروها نسبت به حملات چشم‌پوشی کردند. علاوه بر اینکه نیروهای رژیم از انتقال جنگ‌افزارهای تیپ ٩٧ مستقر در عین عیسی برای مقاومت در مقابل داعش جلوگیری کردند."

نقش ترکیه

در بخش دیگری از سخنان خود حسن افزود: ترکیه از همان ابتدا تا اخرین لحظه دروازهای‌های مرزیش را بروی نیروهای داعش در کوبانی باز نگه داشت. بوسیله قطار حمایت تسلیحاتی خود را از داعش ادامه داد و همراه با داعش به کوبانی حمله نمود. تلاش نمودند تا پل بین جزیر و عفرین را قطع کنند. خواستند تا از طریق این حملات سیستم ایجاد شده از سوی ما را قطع کنند. خواستند از طریق اشغال کوبانی تمامی کوردستان را نابود کنند. اما یگانهای مدافع خلق و زنان، با نشان داده مقاومتی تاریخی اجازه ندادند این خواست عملی شود.

 خلقمان در نخستین گام در سرزوری به مقاومت دست زدند و از همان نقطه بود که اجازه ندادند کوبانی به اشغال درآید. زمانی که حملات علیه کوبانی آغاز شدند، خلق کورد نیز بسیج شد. خلق کورد کوبانی را تنها نگذاشت. خلقمان در روژهلات و باشور کوردستان نیز بپا خاستند. در باکور کوردستان نیز خلق بپا خاست. با گذشت زمان، هر چند داعش از میان رفت، اما اکنون نیز بار دیگر کوبانی هدف ارتش وطنی سوریه قرار گرفته است. ما همانگونه که داعش را درهم شکستیم بار دیگر پاسخ حملات گروههای تبهکار را در سریکانی و گری سپی نیز می‌دهیم. این مقاومت ریشه در مقاومت کوبانی دارد. گسترش یافته است، ریشه دوانیده است. هر چند اردوغان در صدد گسترش طرح نئو عثمانیگری خود برامده است اما ما اجازه نمی‌دهیم که این طرح عملی شود. اگر چه داعش دیروز از میان رفت اما اکنون در قالبی دیگر بازسازی شده است. داعش اصیل که به کوبانی حمله کرد در واقع همان ترکیه بوده است. پیش از این از داعش به عنوان پروکسی و عامل نیابتی خود استفاده می‌کردند و امروز تحت عنوان جدیدی، این حملات را از طریق ارتش وطنی سوریه انجام می‌دهند. در این میان فقط نام آن عوض شده است. لازم است ما به عنوان خلق کورد، ترک و عرب همگام و همراه با یکدیگر خواستار پایان دادن به این حملات باشیم.

منبع: MA