"فشارهای خارجی علیه ترکیه افزایش می‌یابد"

سخنگوی کمیسیون روابط خارجی حزب دمکراتیك خلق‌ها، هشیار اوزسوی می‌گوید پیش آمدن بحث تحریم در ایالات متحده آمریکا و اروپا حاکی از افزایش فشارها علیه ترکیه در آینده است.

اوزسوی در مصاحبه با خبرگزاری فرات با بیان اینکه جو بایدن بارها تکرار کرده که بر خلاف ترامپ با نهادهای داخلی و بین‌المللی همکاری خواهد کرد، گفت: "بدین ترتیب روابط آمریکا با ناتو و متحدین اروپایی که توسط دونالد ترامپ ضربه دیده بود، در دوره جو بایدن بهبود پیدا می‌کند".

او گفت ترکیه در دوره ریاست جمهوری ترامپ دنبال استفاده از شکاف میان آمریکا با کشورهای ناتو بود تا راهی برای خودش پیدا کند. اما بایدن این شکاف را پر می‌کند و اگر آمریکا، اروپا و ناتو روابط نزدیکی پیدا کنند، به معنای افزایش فشارها بر ترکیه خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون روابط خارجی ه.د.پ به بحث‌های مربوط به تحریم ترکیه در ایالات متحده و اروپا پرداخت و گفت: "وقتی تمامی این مباحث را کنار هم بگذاریم و غرب به عنوان یک بلوک عمل کند، ممکن است تحریم‌های زیادی وجود داشته باشد که می‌تواند به اردوغان آسیب برساند."

هشیار اوزسوی افزود گرچه آمریکا پرونده‌هایی مانند هالک بانک را خفیف در نظر گرفته و تاکنون حاضر به معامله بر سر آن با ترکیه بوده است، اما در مورد موضوع کلانی نظیر خرید اس-۴۰۰، در آمریکا قانونی وجود دارد که خریداران سلاح از روسیه را تحریم می‌کند.

او ترامپ را عامل تعلیق این تحریم‌ها تاکنون معرفی کرد و گفت وقتی بایدن روی کار بیاید به احتمال زیاد طبق یک روند پیشبینی شده برای عادی‌سازی روابط با ترکیه خواستار حل این مسئله از طریق مذاکرات خواهد شد. اما چون هیچ شواهدی مبنی بر قبول درخواست آمریکا برای عدم استفاده از اس-۴۰۰ توسط ترکیه وجود ندارد، آمریکا به سوی گزینه تحریم خواهد رفت.

نماینده حزب دمکراتیك خلق‌ها با این وجود یادآوری کرد: "کوردها با این تصور که جو بایدن احتمال دارد کارهایی برایشان انجام دهد خوشحال نیستند، بلکه خوشحالی آنها بخاطر رفتن ترامپ است، چون او خیلی بد بود و موجب ناامیدی شد".

هشیار اوزسوی میزان پایبندی بایدن به اقلیم فدرال کوردستان و روژاوا را بیشتر از ترامپ دانست و در این رابطه به سوابق طرفین اشاره کرد.

سخنگوی روابط خارجی ه.د.پ هشدار داد ترامپ ممکن است قبل از برکناری، اقدام به عقب‌نشینی نیروهای آمریکا در سوریه کند تا ترکیه به روژاوا حملات بیشتری انجام دهد. او چنین اقدامی را به معنای پایان مذاکرات عادی‌سازی روابط دولت جدید آمریکا با ترکیه قبل از شروع گفتگوها می‌داند.

او با این وجود پیشبینی کرد نحوه برخورد کلاسیک آمریکا با مسئله کورد در ترکیه در دوره بایدن هم احتمالا عوض نشود. ه.د.پ این برخورد را رد کرده و خواستار چارەجویی دمکراتیك و صلح آمیز مسئله کورد است چون وقتی مسئله کورد در ترکیه حل نشده باشد، حکومت ترکیه در مناطق دیگر مانند سوریه علیه کوردها نیز مداخله می‌کند و این موضوع را مشاوران بایدن می‌دانند.

هشیار اوزسوی همچنین به چرخش زبان اردوغان بخاطر تهدید تحریم‌های خارجی و حرف‌های اخیر او که گفته بود (ترکیه آینده خود را در اروپا می‌بیند) اشاره کرد و گفت: "گویی این خودش نبود که در سخنرانی‌ها، ماکرون و مرکل را با پیشوند‌های صدا می‌زد و مرکل را نازی و ماکرون را یک بیمار روانی می‌نامید که نیاز به پزشک دارد.

او با اینحال تحریم بیشتر ترکیه توسط اتحادیه اروپا را بخاطر برخی ملاحظات در هاله ابهام خواند و گفت: "شاید تحریم‌های احتمالی اروپا نمادین و دیپلماتیک باشند. معلوم نیست که ابراهیم کالین نماینده اردوغان برای چه به بروکسل رفته و پشت درهای بسته چه اتفاقی رخ می‌دهد".

هشیار اوزسوری اضافه کرد توقف مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، عدم لغو روادید سفر اروپا و عدم قبول ترکیه در اتحادیه گمرکی اروپا که منوط به رعایت حقوق بشر شده است، تحریم‌های کنونی اروپا علیه ترکیه به حساب می‌آیند.