عگیدبودن! | یادداشت

عگید* در کوردستان بسیارند، همچنانکه یکی از عگید‌ها علیه داعش ایستادگی کرد، علیه اشغالگری رژیم تُرک و پ.د.ک نیز صدها عگید دیگر به میدان می‌آیند.

◼️ روز ١١ آگوست ٢٠٢٠ در منطقه برادوست باشور (جنوب) کوردستان د رحمله ناجوانمردانه هواپیماهای جنگنده رژیم ترکیه، «عگید گارزان» فرمانده عرصه خاکورک نیروهای مدافع خلق کوردستان همراه با دو افسر نیروهای مرزبانی عراق به شهادت رسید. پس از آن روز ١١ سپتامبر در منطقه ماسیرو در عرصه بوتان «عگید جفیان» فرمانده عرصه بوتان در جنگ علیه نیروهای رژیم ترکیه به شهادت رسید. انسانیت نام فرمانده عگید جفیان را در مقاومت شنگال علیه حملات نابودگرانه داعش در ٣ آگوست ٢٠١۴ شنید. او را در مبارزه رهایی جامعه ایزدی از چنگ داعش شناختند.

بر این مبنا، به تمامی نیروهای گریلای قهرمان که علیه اشغالگری و حملات نابودگرانه از خاکورک تا شنگال کوردستان دفاع کردند درود می‌فرستیم. به فرزندان کورد که در خط مشی آزادیخواهی رهبر عبدالله اوجالان به عگید مبدل شده‌اند پیروزی‌های تاریخیشان را تبریک می‌گوییم. به شهدای قهرمان مبارزه آزادیخواهی کوردستان در نمود ملیتان‌های آزادیخواه فدایی عگید گارزان و عگید جفیان ادای احترام می‌کنیم. ما یقین داریم که تاریخ برای همیشه به داشتن چنین انسان‌های قهرمان و فداکاری به خود می‌بالد.

ما اطلاع یافتیم که عگید گارزان از فرزندان منطقه سرحد بوده است. وی به این دلیل که در گارزان به صفوف گریلا پیوست و در گارزان بیش از هر منطقه دیگری علیه اشغالگران جنگیده بود کُد سازمانی «عگید گارزان» را برای خود برگزیده بود. عگید جفیان نیز در روستای جفیان از توابع گوَر متولد شده و بزرگ شده بود. هر دو با الهام از فرمانده همیشه جاوید گریلاهای پ.ک.ک «عگید» (ماحصوم کورکماز) نام عگید را بر خود گذاشتند. در حقیقت نیز راه این فرمانده افسانه‌ای را ادامه دادند و همچون ماحصوم کورکماز به «عگید» مبدل شدند.

واضح است که هر دو عگید در چهارچوب توافقنامه "مبارزه مشترک علیه پ.ک.ک" که با نظارت آمریکا و از سوی دولت ترکیه- عراق- پ.د.ک تشکیل شده است به قتل رسیده‌اند. بنابر خبرهای منتشر شده، عگید کارزان فرمانده عرصه خاکورک از سوی این سه نیرو یا از سوی افرادی از این نیروها از طریق قراردادن ابزار تعیین محل حرکت که در خودرو زیبر حالی، افسر مرزبانی عراق تعبیه شده بود در حمله پهبادهای بدون سرنشین ارتش ترکیه به قتل رسیدند.

قتل یک افسر مرزبانی عراق در خودرو سازمانی از سوی هواپیماهای رژیم ترکیه رویداد آنچنان کثیفی است که نه تنها دو دولت را در مقابل هم قرار نمی‌دهد بلکه آنان برعکس به هم نزدیکتر می‌کند.

خاک کوردستان که عگید گارزان و افسران عراقی در آن به قتل رسیدند اکنون از سوی سربازان ترکیه اشغال می‌شود. پ.د.ک که خود را «حکومت کوردستان» خوانده و دولت عراق که خاک این كشور را «سرزمین عراق» عنوان می‌کند از اشغالگری ترکیه حمایت می‌کنند. نظارت آمریکا بر این سه نیرو بر مبنای قتلعام‌هایی چنین وحشیانه و کثیف شکل گرفته است.

هر سه نیروی مذکور روز ٩ اکتبر ٢٠٢٠ در ٢٢ سالروز توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان از توافقنامه تازه‌ای علیه شنگال خبر دادند. هفته گذشته موضوع اصلی افکار عمومی کورد این توافقنامه بود. یعنی جامعه ایزدی که پ.ک.ک آنان را از نسل‌کشی داعش نجات داده بود اکنون از سوی این سه نیروو  تحت عنوان "مبارزه مشترک با پ.ک.ک" مجبور به پذیرش بردگی می‌شوند. شنگال که توسط پ.ک.ک از چنگ داعش رها شد و به سرزمین زندگی آزاد برای جامعه کوردهای ایزدی مبدل گشته بود اکنون از سوی این سه نیرو تلاش می‌شود که از دست جامعه کوردهای ایزدی خارج شود. نام «عگید جفیان»، مبارز آزادیخواه و قهرمان زاگرس و بوتان این روزها زیاد به زبان می‌آید.

آشكار است که جنگ بی‌وقفه‌ای را با مدیریت آمریکا و مشارکت دولت ترکیه، عراق و پ.د.ک برای خارج کردن کنترل شنگال از دست کوردهای ایزدی آگاز کرده‌اند. عگید جفیان فرمانده گریلاهای پ.ک.ک پاییز سال ٢٠١۴ توانست شنگال از چنگ داعش رها کند و خود در سپتامبر ٢٠٢٠ در جنگ با ارتش ترکیه به شهادت رسید. اعلام خبر شهادت عگید جفیان از سوی فرماندهی قرارگاه مرکزی ه.پ.گ از یکسو بحث و گفتگو در مورد شنگال را افزایش داده و از سوی دیگر گویا نقشه اشغالگری این سه نیرو علیه شنگال را با موانع جدی مواجه کرده است.

محرز است نیروهایی که قصد داشتند پس از خاکورک و هفتانین شنگال را نیز به همان شیوه اشغال کنند با مشکل بسیار بزرگی روبرو شده‌اند. زیرا تمامی نیروهای انقلابی و دمکراتیک و در صدر همه جامعه کورد ایزدی در شنگال و سازمان‌های خودمدیریتی دمکراتیک آنها این نقشه اشغالگری را به چالش کشیده‌اند و علیه آن بپا خواسته‌اند. از اینرو نیرومندترین سمبل در این میان واقعیت شهید عگید جفیان و پروژه سیاسی می‌باشد که برای تحقق خودمدیریتی دمکراتیک در شنگال تعیین شده است.

در توافقنامه‌ای که روز ٩ اکتبر برای اشغال شنگال علنی شد از عبارت "پاکسازی منطقه از تروریست‌های خارجی و محلی" استفاده شده بود و همه نیک می‌دانند که هدف آنان از این عبارت پ.ک.ک است. کاملا عیان است که توافقنامه مذکور در واقع "توافقی علیه پ.ک.ک" است. گرچه برخی از نیروها از جمله حکومت عراق درصدد تحریف واقعیت است اما هدف اساسی آمریکا، دولت ترکیه و مسئولان پ.د.ک ضربه زدن به پ.ک.ک است و آنرا انکار نمی‌کنند. تحت عنوان «مبارزه علیه پ.ک.ک» می‌خواهند یگان‌های مقاومت شنگال (ی.ب.ش) و سازمان‌هایی همچون شورای اداری خلق شنگال را تصفیه کنند.

وضعیت دشواری که از آن سخن گفتیم اینجا خود را نشان می‌دهد. زیرا در زمان حملات داعش به شنگال و کشتار جامعه ایزدی آنکه در این وضعیت مداخله کرده و شنگال و جامعه ایزدی را از چنگ داعش نجات داد نیروهای گریلای پ.ک.ک بودند. نیروهای مذکور یا اصلا در این منطقه وجود نداشتند (چونکه خود را مخفی هم نکرده بودند) یا مثل پ.د.ک در مقابل داعش فرار کردند و یا مثل دولت ترکیه به شیوه‌ای آشکار در اشغال موصل به داعش کمک کردند. دوم اینکه؛ گریلاهای پ.ک.ک در شنگال باقی نماندند؛ برعکس این ادعا، امنیت و استقرار را به شنگال بازگرداندند. از سوی دیگر به خلق و جوانان شنگال کمک کردند تا بتوانند نیروهای خوددفاعی و سازمان‌های خودمدیریتی دمکراتیک را تشکیل دهند. سوم اینکه نیروهای گریلا پس از انجام وظایف خود در شنگال در بهار ٢٠١٨ به شیوه‌ای رسمی از شنگال عقب‌نشینی کرده و آنرا در حضور افکار عمومی هم اعلام کردند. آنانکه این وظیفه را به انجام رساندند در صدر همه مام زکی شنگالی و عگید جفیان بودند و هر دو نیز از سوی رژیم تُرک به شیوه‌ای ناجوانمردانه به قتل رسیدند.

آشکار است که مداخله پ.ک.ک در شنگال اینگونه بود و همه به واقعیت اذعان دارند. پ.ک.ک شنگال را از چنگ داعش رها کرده و اجازه نداد جامعه ایزدی نابود شود. پ.ک.ک پیشاهنگی خلق شنگال و جامعه کوردهای ایزدی را برای تشکیل اداره خودگردان دمکراتیک به انجام رساند. پس از آن دیگری کار دیگری باقی نمانده بود و پ.ک.ک از این منطقه خارج شد و به مناطق دیگر رفت. در چنین وضعیتی که واقعیت‌های میدانی قابل مشاهده هستند تلاش برای اشغال شنگال به بهانه حضور پ.ک.ک بسیار مشکل می‌نماید.

در این خصوص سخن تازه‌ای برای آمریکا، رژیم ترکیه و پ.د.ک لازم نیست. زیرا دین و ایمان آمریکا نفت و منافع اقتصادی می‌باشد. سردمداران دولت ترکیه نیز از قضا دشمنان قسم خورده کوردها و ایزدی‌ها هستند و بارها شنگال را با هواپیماهای جنگنده بمباران کرده‌اند. پ.د.ک نیز واضح است که شرف و ارزش خود را در شنگال به تمامی از کف داده است، زیرا جامعه کوردهای ایزدی را به چنگ داعش سپرد و از شنگال فرار کرده بود. شنگال نقطه‌ای برای پایان پ.د.ک است و [با توافقنامه مذکور] درصدد است شواهد فرار تاریخی را از صفحات تاریخ محو کند.

اما برای حکومت عراق وضعیت به شیوه‌ دیگریست. زیرا حکومت عراق رسما اعلام کرده بود که از مبارزه شنگال علیه داعش حمایت می‌کند و پ.ک.ک با این اقدام خود از کرامت بشریت دفاع کرده است. خود آنان در موصل و اطراف آن علیه داعش مبارزه کردند. سردمداران کنونی عراق نمی‌توانند این واقعیت‌ها را به فراموشی بسپارند، نمی‌توانند تا این حد در مقابل جبهه دولت ترک-پ.د.ک با رهبری آمریکا سر تسلیم خم کند، نمی‌تواند با آنها به توافق دست یابد و این وضعیت را بپذیرد. اشتباه نیست اگر انتظار داشته باشیم از این موضع عقب‌نشینی کند.

مردم شنگال، جامعه کوردهای ایزدی و سازمان‌های خودگردانی دمکراتیک شنگال در مقابل تدارکاتی که برای اشغال شنگال صورت می‌گیرند به شیو‌ه‌ای متحد و یکصدا موضع خود را اعلام کردند. از هر چهاربخش کوردستان و چهارسوی جهان از ایستادگی و آزادیخواهی جامعه ایزدی شنگال حمایت به عمل آمد. بدیهی است که جنبش ازادیخواهی کورد همیشه از مردم شنگال حمایت خواهد کرد. از اینرو نباید بیش از حد نگران و مضطرب بود. اگر یکبار دیگر نیاز به مداخله مشاهده شود، پ.ک.ک و نیروهای انقلابی-دمکراتیک به وظایف تاریخی خود عمل خواهند کرد و از هیچ تلاشی چشم‌پوشی نمی‌کنند. عگید در کوردستان بسیارند، همچنانکه یکی از عگید‌ها علیه داعش ایستادگی کرد، علیه اشغالگری رژیم تُرک و پ.د.ک نیز صدها عگید دیگر به میدان می‌آیند. زیرا وقوع رویدادها، حقیقت «عگیدبودن» را به زنان، جوانان و جامعه کورد آموخته است.◻️


منبع: ozgurpolitika.com

* عگید نام کوردی معادل جسور، شجاع. دلیر، بی‌باک، رشید