هفرین خلف تاریخی نوین را نگاشت و میراثی از امید را از خود برجای گذاشت

من می‌توانم انجام دهم و انجام نیز می‌دهم؛ با این گفته‌ها بود که هفرین خلف در یازده سالگی خود مبارزه را آغاز نمود. هدف خود با در عمل و نظر تحقق بخشید و به پیشاهنگ زنان آزاد و موسس راه‌حل برای بحران و بی‌ثباتی سوریه بدل گردید.

هفرین خلف میراثی جاودان از مقاومت و مبارزه برای نسل‌های بعدی از خود برجای گذاشت، به مشعل و نماد زنان آزاد بدل گردید و نام خود را در ردیف بزرگترین زنانی که جهان را تغییر دادند حک کرد. آرشیوی مملو از امید را از خود برجای گذاشت. هفرین از زمان کودکی هموراه تکرار می‌کرد: من می‌توانم انجام دهم و انجام نیز می‌دهم؛ تا روز شهادت خود نیز برای حیاتی آزاد مبارزه کرد.

زندگی شهید هفرین خلف از کوچه‌های دیرک در سال ۱۹۸۳ آغاز کرد. در خانواده‌ای میهن‌دوست چشم به جهان گشود. مادرش سودا نیز در زمان اقامت رهبر آپو در لبنان و دمشق با وی دیدار کرده بود. همین دیدارها بر شخصیت هفرین نیز تاثیر گذاشته بود. او پنجمین فرزند خانواده بود. از دوران کودکی واجد ویژگیهای اخلاقی خاص خود بود. دایره ارتباطات اجتماعی وی گسترده بود، ویژگی اجتماعی بودن شخصیت وی تا زمان شهادت وی ادامه یافت. همین شخصیت باعث ایجاد حس قدرتمندی از میهن‌دوستی در نزد هفرین خلف شده بود. در زمانی که یازده ساله بود، به گروه تئاتر کودکان در دیرک پیوست. در نمایشنامه‌هایی که برای یادبود بمباران شیمیایی هلبجه برگزار می‌شد به ایفای نقش می‌پرداخت.

در دهه نود میلادی در دبستان مامون ثبت نام کرد. در دوره متوسطه نیز با سعی و تلاش همواره در ردیف دانش‌آموزان نمونه بود و از دانش‌آموزان نخبه‌ای بود که برای المپیاد ریاضی برگزیده شد. سپس برای ادامه تحصیل عازم شهر حلب گشته و در دانشکده مدیریت این شهر پذیرفته شد. در سال ۲۰۰۹ فارغ التحصیل شد.

با اتمام دوران تحصیلات، هفرین خلف تحت رصد و نظارت سازمان امنیت سوریه قرار گرفت. تمامی اقدامات و عملکردهای وی تحت کنترل سازمانهای امنیتی قرار گرفت. زیرا خانواده وی نیز از میهن‌دوستان شناخته شده بودند، جزو خانواده‌های شهدای کوردستان بوده و نسبت به آرمانها و افکار رهبر آپو تعهد داشتند. سازمان امنیت شهر دیرک روزانه هفرین خلف را بازجویی کرده و نام وی در لیست افراد خطرناک برای امنیت ملی قرار گرفت.

هفرین خلف نیز مانند تمامی دختران دیرک بعد از آغاز انقلاب شمال-شرق سوریه در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۲ به صفوف انقلابیون کوردستان پیوست و وارد سازماندهی جوانان شد. سازمان نوری درسیمی و نهادهای دیگر جامعه مدنی را سازماندهی کرد. بعد از مدتی تلاش برای سازماندهی، خودمدیریتی دمکراتیک در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۴ اعلام گردید و گروههای رهبری خودمدیریتی دمکراتیک منطقه‌ای در منطقه جزیر تاسیس شدند. هفرین خلف به معاونت هیات انرژی کانتون جزیره رسید. در سال ۲۰۱۵ برخی از هیاتهای خودمدیریتی ادغام شده و هفرین خلف نیز به ریاست مشترک هیات اقتصادی جزیره برگزیده شد. در این چارچوب اقدامات بسیار مهمی را انجام داده و نقش مهمی را ایفا کرد. تا جایی که می‌توان گفت ستونهای اساسی این هیات را بنا کرد.

به راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه اعتقاد داشت

هفرین خلف در ابتدای سال ۲۰۱۸ مسئولیت نظارت بر وضعیت اقتصادی منطقه و تامین نیازمندیهای ساکنان منطقه را برعهده داشت. سپس به اقدامات سیاسی دست زده و همراه با گروهی از میهن‌دوستان سوری تلاش نمود حزبی سرتاسری را در سوریه ایجا کند. در زمان برگزاری کنگره تاسیس حزب سوریه مستقبل، در الرقا، همراه با مشارکت گروه‌های سیاسی متشکل از کورد، عرب، سریانی، شیوخ عشایر، هفرین خلف در ۲۷ مارس ۲۰۱۸ به عنوان دبیرکل این حزب برگزیده شد. انتصاب وی به دلیل ایفای نقش فعالش در تاسیس این حزب بود. وی بعد از برگزیده شدن به مقام دبیرکلی این حزب در مناطق عمدتا عرب نشین الرقا، طبقا و عین عیسی به فعالیت مشغول شد. در تمام این مدت با زنان عرب این مناطق به فعالیت و سازماندهی مشغول بود.

هفرین خلف به راه‌حل سیاسی در سوریه معتقد بود و براین باور بود که بحران سوریه از طریق جنگ به راه حل دست نمی‌یابد. همواره در گفتگوهای خود براین باور بود که بهترین و مناسبترین راه برای از میان برداشتن بی‌ثباتیها در سوریه، برقراری دیالوگ سوری- سوری است. از این طریق است که جامعه می‌تواند در رابطه با تمامی سطوح مورد اختلاف از طریق نهادهای خود به تفاهم دست یابد. هفرین خلف با مبارزات سیاسی و تلاشهای بدون وقفه خود از طریق ارتباط با اقشار و طبقات تمامی طرفهای سیاسی، پیگیر حل بحران سوریه بود. بدین منظور بود که تلاش می‌نمود بیهثباتیهای سوریه را از طریق سیاسی حل نماید و خونریزی در سوریه متوقف شود.

 با آغاز حملات دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن در مناطق روژآوای کوردستان در ۹ اکتبر ۲۰۱۹، داعش نیز تحرکات خود را آغاز کرده و ثبات منطقه را بیش از پیش برهم زد. در روز یازده اکتبر همان سال زمانیکه هفرین خلف در مسیر شاهراه 4M به منظور پیگری فعالیتهای خود عازم قامشلو بود، به صورت وحشیانه‌ای از سوی تبهکاران وابسته دولت اشغالگر مورد حمله قرار گرفته و به شهادت رسید. در دوازدهم اکتبر شورای خانواده شهدا دیریک شهادت هفرین خلف را به صورت رسما اعلام کرد.

در طول سالهای انقلاب روژآوا، هفرین خلف نه فقط در دیرک، بلکه در تمامی شرایط دشوار آن روزها در تمامی روژآوا به فعالیت دست زده و نقش پیشاهنگی زنان را بر عهده داشت. شهادت وی جهانیان و خصوصا زنان را به شگفتی واداشت. با شهادت هفرین موجی از حمایت و همدردی با هفرین خلف در سطح جهان برخاست. زیرا هفرین نمایندگی زنان آزاد را برعهده داشت و تلاش می‌نمود با راهکارهای صلح آمیز تنش ها در سوریه را متوقف نماید.

بعد از آنکه زن سیاستمدار کورد، هفرین خلف از سوی تبهکاران وابسته به دولت ترک مورد هدف قرار گرفت، اعتراضات گسترده‌ای در سطح جهانی و روژآوا برگزار شد. در میان این اعتراضات، مرکز پژوهشهای دفاع از حقوق زنان سوریه کارزاری را برای محکومیت این اقدام شنیع با شعار «تحقق عدالت برای هفرین خلف» آغاز نمود. از تمامی نهادهای جامعه مدنی، شخصیتهای سیاسی نیز خواسته شد تا با جمع‌آوری امضا و ارسال آن به سازمانهای ذیربط، اقداماتی را در راستای محکوم نمودن قتل هفرین و پیگیری پرونده قتل خلف انجام دهند. کمیته‌ای تحت عنوان پیگیری قتل شهید هفرین خلف تاسیس شد تا جنایتکاران جنگی در شمال-شرق سوریه و خصوصا کسانی که تعدیاتی را علیه زنان صورت می‌دهند، به دادگاه‌های بین‌المللی معرفی نمایند.

بعد از شهادت هفرین خلف، شهرداری شهر بارستوی از توابع شهر پارمای ایتالیا پل تاریخی این شهر را بر روی رودخانه Rio Revo Freddy به نام هفرین خلف نامگذاری کرد و تصاویر وی بر دیوارهای پل نصب شدند. در کنار تصاویر هفرین نوشته شده است: برای حقوق زنان مبارزه کرد و در توطئه‌ای خائنانه کشته شد.

نسرین محمد شریف یکی از اعضای موسس حزب سوریه المستقبل که از رفقای پیشین هفرین خلف نیز محسوب می‌گردد در رابطه با وی می‌گوید: شهادت هفرین خلف تاثیری بسیار منفی در ذهنیت ما از خود برجای گذاشته است. زیرا هفرین شخصیت مبارزی بود که مدافع حقوق زنان به شمار می‌رفت. نسرین سخنان هفرین خلف را خاطرنشان ساخته و می‌گوید: هفرین همیشه می‌گفت زنان به تمامی اهدافشان دست می‌یابند،  زمانیکه زنان خود را باور داشته باشند، قاطع باشند و از درون هویت خود را جستجو کنند به تمامی اهدافشان دست خواهند یافت. نسرین در ادامه می‌گوید: شهید هفرین اکنون به نمادی پیشاهنگ برای تمامی زنان بدل شده است.

مزگین حسن از اعضای مدیریتی مرکز تحقیقات و حفاظت از حقوق زنان گفت: تلاش‌های مهمی در راستای حفظ آرمان‌های شهید هفرین در نشست‌های بین‌المللی و اروپا صورت گرفته است. زیرا وکلای بسیاری پیگیری پرونده را در دست دارند. برخی از وکلا نیز در رابطه با استرداد این پرونده به دادگاه‌های بین‌المللی فعالیت دارند. در این رابطه مزگین حسن اظهار داشت که مادر شهید هفرین خلف به همین دلیل به اروپا سفر کرده و بیش از هفت ماه در اروپا مانده است تا دادگاه‌های اروپایی پرونده ترور وی را پیگیری کنند.

در همین رابطه مزگین حسن افزود: افرادی که در ترور شهید هفرین خلف دست داشته‌اند، کاملا مشخص و شناسایی شده‌اند. قاتلان از اعضای تبهکار گروهک احرار الشرقیه هستند. دولت اشغالگر ترک این افراد را فراری داده است تا هیچ کس نتواند آنها را در رابطه با این ترور تحت پیگرد قرار دهد. در خاتمه سخنان خود مزگین حسن اظهار داشت که مرکز تحقیقات و حفاظت از حقوق زنان کارزاری را برای جمع‌آوری امضا آغاز کرده و نزدیک به ۵۰۰ وکیل، سازمان مدنی، بین‌المللی و منطقه‌ای به این کارزار پیوسته‌اند. این کارزار پیامی به دادگاههای جنایات جنگی بود که لازم است مجرمان تحت پیگرد قرار بگیرند.

شهادت هفرین خلف داغی بر دل زنان و آزادگان جهان و خصوصا شهروندان شهر دیرک گذاشت. اکنون مادران این شهر فرزندانشان را با نام هفرین نامگذاری می‌کنند. لیلا علی از مادران شهر دیرک که در روز شهادت هفرین فرزندی به دنیا آورده بود، فرزندش را به نام وی نامگذاری کرد. وی در این رابطه می‌گوید: شهید هفرین بر اطرافیان خود بسیار تاثیر گذارد. او همواره سعی داشت با حساسیت تمام با تمامی عناصر و مولفه‌های منطقه و جامعه برخورد داشته باشد.

١٢ اکتبر مصادف با سالگرد مراسم به خاکسپاری شهید هفرین خلف است. سال گذشته در چنین روزی مادر هفرین فرزندش را با همراهی هزاران نفر از ساکنان روژآوا با ترانه‌های کوردی در آرامستان شهید خبات به خاک سپرد. اما بدون تردید میراث بر جای مانده از تلاش‌ها و مبارزات هفرین، مسیر پر امیدی را برای مبارزه با نابرابری، تلاش برای کسب حقوق ملی و دست‌یابی به صلح خواهد گشود.