تعداد نظامیان اقلیم کوردستان بیشتر از تعداد اعضای ارتش ١٠٢ کشور جهان است

در مقایسه با ۱۰۲ کشور جهان، تعداد نیروهای مسلح اقلیم کوردستان از شمار اعضای ارتش آن کشورها بیشتر است، نیمی تمام از حقوق و دستمزدهای ماهیانه در اقلیم کوردستان به همین نیروها اختصاص دارد.

آمریکا در سرتاسر جهان دارای بزرگترین ارتش است که تعداد اعضای آن یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌باشد، از این تعداد فقط ۵۰۰ تا ۸۰۰ تن آنها درجه سرتیپ دارند. اما وزارت پیشمرگه حکومت اقلیم کوردستان که دارای نیرویی ۴۱۷ هزار تنی است، ۱۰ هزار نظامی دارای درجه سرتیپ فقط در وزارت پیشمرگه دارد. این امر نه تنها هزینه بسیار سنگینی را بر حکومت تحمیل می‌‌کند حتی برخلاف استانداردهای جهانی نیز می‌باشد.

پرداخت حقوق‌ به افراد کاذب (کسانی که وجود خارجی ندارند) و افرادی که دو حقوق ماهیانه می‌گیرند و حقوق افراد عالی رتبه در میان نیروهای امنیتی اقلیم، بیشتر مناقشه را در پارلمان و میان نیروهای سیاسی در پی داشته است. پارلمانتاران و وزرای حکومت اقلیم نیز این مسئله را پنهان نمی‌کنند که بیشترین فساد در میان نیروهای پیشمرگه و وزارت داخله وجود دارد.

بر اساس آمار حکومت اقلیم کوردستان که بر اساس سیستم هوشمند است، از مجموع ۷۵۱ کارمند عمومی و نظامی که اکنون بر سر کار هستند و بازنشسته نشده‌اند، ۴۱۷ هزار تن از آنها پرسنل نظامی هستند که حدود ۵۶ درصد کل کارمندهای اقلیم را تشکیل می‌دهند.

بازنشستگی نظامی، دروازه‌ی بزرگ فساد

علی حمه صالح نماینده جنبش تغییر در پارلمان اقلیم کوردستان می‌گوید، اعمال غیر قانونی بسیاری در بازنشستگی نظامیان انجام شده است و حدود ۱۱۷ هزار تن بازنشسته‌ی نظامی در اقلیم وجود دارد و هزاران تن به صورت غیرمشروع با درجه‌های مختلف نظامی بازنشسته محسوب می‌شوند بدون آنکه حتی یک سال هم به عنوان نیروی پیشمرگه خدمت کرده باشند.

بر اساس آمار منتشر شده توسط پارلمان اقلیم کوردستان در سال ۲۰۱۸، ده هزار درجه سرهنگ در وزارت پیشمرگه‌ی اقلیم کوردستان وجود دارد که برخلاف استانداردهای جهانی است.

قباد طالبانی جانشین رئیس حکومت اقلیم کوردستان نیز در جلسه‌ی ۵ اکتبر سال جاری در پارلمان اقلیم کوردستان این مسئله را پنهان نکرد که درجه‌ی سرهنگ در وزارت پیشمرگه بیشتر از افراد دارای این درجه در ارتش‌های آمریکا و چین می‌باشد.

درآمد عمومی برای خدمات نظامی

حقوق ماهیانه‌ی کارمندان اقلیم کوردستان ۸۹۵ میلیارد دینار است. از این رقم، ۳۷۴ میلیارد و ۵۴۷ میلیون دینار مختص پرسنل نظامی و ۷۵ میلیارد و ۶۳۰ میلیون دینار نیز برای بازنشسته‌های نظامی صرف می‌شود که در مجموع ۵۰.۳ درصد کل حقوق کارمندان اقلیم را شامل می‌شود.

۲۳۷ هزار پیشمرگ در سیستم هوشمند اقلیم کوردستان ثبت شده‌اند. همچنین ۴۷ هزار تن نیز تحت عنوان نیروهای آسایش ثبت شده‌اند.

تقسیم نیروهای نظامی در حوزه‌های جداگانه

- ۱۴ گردان مشترک پ.د.ک و ی.ن.ک وجود دارد که تعداد آنها ۴۵ هزار پیشمرگ است.

- نیروهای مدافع ایزدخان که حیدر ششو فرمانده‌ی آن است ۴ هزار نیروی مسلح دارد.

- گردان جزیره که شامل اعراب ربیعه و زمار است دارای ۲ هزار نیروی مسلح می‌باشد.

- فرماندهی شنگال که قاسم ششو سرپرستی آنرا به عهده دارد نیز ۱۰ هزار نیروی مسلح دارد.

نیروهایی وابسته به پ.د.ک:

- یگان‌ ٨٠ وابسته به وزارت پیشمرگ که ۵٨ هزار عضو دارد.

- زیروانی که جزء وزارت داخله است و ۵۱ هزار نیروی مسلح دارد.

- نیروی نظامی روژ که وابسته به زیروانی است و ۸ هزار نیروی مسلح دارد.

نیروهای وابسته به ی.ن.ک:

- یگان ۷٠ وابسته به وزارت پیشمرگه که ۵۶ هزار عضو دارد.

- نیروی مدافع غیرنظامیان که ۱۰ هزار نیروی مسلح دارد.

- نیروی ضدشورش وابسته به وزارت داخله که دو هزار عضو دارد.

- نیروهای ضد ترور که بیشتر از ۲ هزار عضو دارد.

- نیروی واکنش سریع که تعداد آنها نامشخص است.

- نیروهای آسایش ی.ن.ک و پ.د.ک و ضد ترور وابسته به شورای امنیت اقلیم که ۴۷ هزار نیرو دارد.

این ارقام غیر از پرسنل و نیروهای وابسته به وزارت داخله مانند پلیس، راهنمایی و رانندگی، دفاع مدنی، نفت و گاز و نگهبانی است که تعداد آنها مشخص نیست.

تعداد نیروهای مسلح اقلیم بسیار زیاد است

بر اساس تحقیقاتی که هنوز منتشر نشده است، تعداد نیروهای نظامی اقلیم بیشتر از ارتش ۱۰۲ کشور جهان است.

در مقایسه با کشورهای عربی تعداد نیروهای نظامی اقلیم کوردستان غیر از کشورهای مصر و الجزایر و عربستان سعودی، بیشتر از اکثر کشورهای عربی است. بسیاری از کشورهای  آسیایی و اروپایی نیز تعداد نیروهای نظامی و ارتش آنها در مقایسه با نیروهای اقلیم کوردستان کمتر است. به عنوان مثال کشورهای کرواسی که تعداد شهروندانش ۴ میلیون تن است فقط ۱۸ هزار نیروی نظامی دارد.

 ۱۳ سال است تلاش برای متحد کردن نیروهای اقلیم ادامه دارد اما مناقشات و رقابتهای سیاسی و نظامی ی.ن.ک و پ.د.ک مانع آن شده است.

چندین بار هیئتهای بلندپایه در سطح ایالات متحده و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش با این هدف ایجاد شده است اما تا به حال موفق نبوده است.

توانایی و حیطه عمل نیروها علت اصلی عدم اتحاد آنان است

بر اساس این پروژه‌ی ۳۵ بندی که در سال ۲۰۱۹ پیشنهاد شده است، باید شمار نیروهای پیشمرگه بیشتر از ١٢٠ هزار تن نباشد، اما تعداد کنونی نیروهای پیشمرگه در حال نزدیک شدن به دو برابر است، هیچ امیدی نیز به حل این مسئله وجود ندارد.

تعیین موازنه با استفاده از توان نظامی

به نظر کارشناسان نظامی ی.ن.ک وپ.د.ک این نیروها را برای مستحکم کردن جایگاه خود به کار گرفته‌اند. همیشه هدف آنها افزایش قدرت خود بوده است.

هر زمانی که دچار اختلاف شده‌اند، از این نیروها بر علیه هم استفاده کرده‌اند، نمونه‌ی آشکار آن نیز جنگ پنج ساله‌ی داخلی اقلیم کوردستان بود که تاکنون آثار آن باقیمانده است.

صاحب‌نظران امور سیاسی در جنوب کوردستان حاکمیت احزاب بر نیروهای نظامی را عامل توقف پروسه‌ی دمکراسی در این بخش از کوردستان می‌دانند. در واقع نیرو به سنگ محک تبدیل شده است، همانطور که ملا بختیار در سال ۲۰۱۸ گفت: ی.ن.ک اگر تنها یک کرسی پارلمان را در دست داشته باشد به حاشیه رانده نمی‌شود، زیرا دارای نیروی نظامیست.

منبع: rojnews