آسوریهای تل تمر: ما نمی‌خواهیم یکبار دیگر آواره شویم

آسوریهای که از قتل‌عام اوایل سده ٢٠ به دست عثمانی‌ها نجات یافتند، اکثرا به مناطق تل‌تمر ساکن شدند. آنها اکنون نیز دوباره با قتل‌عام توسط نوه‌های عثمانیان روبه رو هستند و می‌گویند: "ما نمی‌خواهیم یکبار دیگر آواره شویم."

یکی از آن مناطقی که دولت اشغالگر ترکیه و تبهکارانش در شمال و شرق سوریه مورد تهاجم قرار داده و حملاتشان را به آن گسترده‌تر کرده‌اند، شهر تل تمر است که آسوریها، عربها و کوردها در آنجا ساکن هستند.

تبهکاران داعش در سال ۲۰۱۵ چندین بار به روستاهای اطراف تل تمر حمله کردند و تعداد زیادی از ساکنین آن روستاها را قتل‌عام کردند. در مقابل مبارزان ی.پ.گ و ی.پ.ژ از منطقه دفاع کرده و حملات را با شکست مواجه کردند و به ویژه خلق آسوری را از قتل‌عام نجات دادند.

از شهر تل تمر تا حسکه در سرتاسر کوهستان کزوان (عبدالعزیز) در مجموع شامل ۲۳ روستای آسوریست.

پس از حملات سال ۲۰۱۵ هموطنان آسوری به ناچار به مناطق دیگر کوچ کردند. پس از آنکه نیروهای ق.س.د ضربات سختی به تروریستهای داعش وارد کردند، تعداد زیادی از هموطنان آسوری به روستاهای خود بازگشتند.

در ادامه‌ی اشغالگریهای دولت ترکیه در شمال و شرق سوریه، خلق آسوری یک بار دیگر با خطر قتل‌عام مواجه شده‌اند. آسوریهای منطقه تاکید می‌کنند که حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترک امنیت منطقه را از بین می‌برد.

ژولیت گیفارکیس که زنی آسوری و اهل روستای تل رومان است می‌گوید آسوریهایی که اکنون در این منطقه ساکن هستند، آنهایی هستند که پیشتر در زمان قتل‌عام عثمانیها آواره شده‌اند.

" تعداد زیادی از ما در سال ۲۰۱۵ قتل‌عام شدند"

ژولیت همچنین می‌گوید: در این منطقه بر روی خط مرزی خابور ۳۳ روستا قرار دارند. تعداد زیادی در ابتدای سده‌ی ۲۰ از باکور به اینجا آمده‌اند. در سال ۲۰۱۵ زمانی که داعش به روستاهایمان حمله کرد، تعداد زیادی از ما کشته و یا ربوده شدند. به همین دلیل آسوریها کوچ کردند. من هم به همراه بستگانم از اینجا فرار کردیم و برای مدت یک سال در حسکه ماندیم. پس از آنکه امنیت به منطقه‌ بازگشت، مردم به روستاها بازگشتند."

"ما این اشغالگری را نمی‌پذیریم"

ژولیت گیفاریس آسوری در مورد حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترک و تبهکاران می‌گوید: "ما این حملات و اشغالگری را نمی‌پذیریم. دولت ترکیه مدعیست که می‌خواهد منطقه را آزاد کند. آنها می‌خواهند چه کسی را آزاد کنند؟ ما خود آزاد هستیم."

ژولیت همچنین از سازمان ملل و سازمانهای حقوق بشری خواست: "باید اشغالگریهای دولت ترکیه را متوقف کنند. ما تاکنون ۹ بار آواره شده‌ایم؟ آیا باز هم باید کوچ کنیم؟ چنین چیزی ممکن است؟ ما خواهان صلح هستیم و مانند خلق‌های منطقه همه یکی هستیم."