آلتنورس: زمان ایجاد مدرنیته دمکراتیک فرارسیده است

آلپ آلتنورس، اقتصاددان با اشاره به شکست مدرنیته سرمایه‌داری گفت:"اکنون مدافعان مدرنیته دمکراتیک و سوسیالیست‌ها باید به شیوه‌ای نیرومندتر وارد میدان شوند."

آلپ آلتنورس خاطرنشان کرد که زمان ایجاد اقتصاد منطبق با طبیعت، جامعه، منسجم، مولد و برابری جنسیتی تازه‌ فرا رسیده است. وی تأکید نمود بدون اینکه به بیماری سیری ناپذیر سیستم سرمایه مبتلا شویم لازم است که به شیوه‌ای صحیح به امر تولید برای جامعه بپردازیم.

این اقتصاددان در کتاب خود به عنوان «سرمایه‌‌ی غیرممکن» بحران‌های موجود در سیستم سرمایه‌داری را مورد ارزیابی قرار داده و در گفتوگو با خبرگزاری فرات نیوز به چالش‌های اقتصادی کنونی در ترکیه و جهان پرداخت.

ارزیابی‌های آلپ آلتنورس، عضو شورای مرکزی حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) به این شرح است:

"سال ٢٠١٩ در عرصه اقتصاد جهانی گام‌های موثری به پیش برداشته شدند. اقتصاد جهان در سال ٢٠٢٠ با مشکلاتی دو برابر بحران‌های سال قبل از روبرو شد. جنگ تجاری آمریکا- چین و ژاپن و کره جنوبی هم گسترش یافت. این جنگ فشار بیشتری را بر تجارت جهانی وارد کرد و بر دامنه بحران‌ها افزود. هنوز سال ٢٠١٩ به پایان نرسیده بود که اقتصاد کشورهای ایتالیا، آلمان، بریتانیا، سنگاپور و کره جنوبی با چالش‌های عمیقی روبرو شد.

شیوع بیماری کرونا در ژانویه و مارس ٢٠٢٠ فشار مضاعفی را بر اقتصاد جهانی وارد کرد. آمریکا و کشورهای اروپایی به گمان اینکه این بیماری محدود به مرزهای چین خواهد بود تدابیری قابل توجه نگرفتند. با شیوع بیماری در سراسر جهان و تبدیل آن به پاندمی روز ١١ مارس بحران منابع مالی در سطح بین‌المللی روی داد. بحران اقتصادی یک ماه تمام ادامه داشت. این مسئله فشارهای کم‌سابقه‌ای را بر اقتصاد طبیعی نیز وارد کرد. از یکسو به سبب شیوع بیماری عرصه خدمات با فروپاشی روبرو شد و از سوی دیگر در عرصه تولید صنعتی چالش‌های تازه‌ای مشاهده شدند.

در شرایطی که رژیم آ.ک.پ در ترکیه بخش عمده نیاز‌های خود را از خارج وارد می‌کرد به شیوه‌ای کوتاه مدت می‌توانست خود را از بحران منابع مالی نجات دهد، ترکیه برای تولید اقتصادی باید مواد اولیه را از خارج وارد کند. ماشین‌آلات و قطعات تولید از خارج وارد می‌شوند. در تولید کشاورزی نیز اینگونه است. تنش‌های بزرگ موجود در بازار از نشانه‌های بحران فراگیر منابع مالی طرح‌های تولیدی است.

دو دلیل اصلی بحران منابع مالی افزایش نرخ بهره (سود) و توقف صنعت گردشگری بود. وزارت کشور ترکیه در دستوری بیش از ١۵٠ شرکت خدماتی را از توقیف کرد. برآوردها نشان می‌دهد که علاوه بر افرادی که در خیابان‌ها کار می‌کنند بیش از ۵ میلیون و پانصد هزار نفر در ترکیه بیکار هستند. این تعداد از مردم از تمامی خدمات اجتماعی محروم هستند و هیچ کس در مورد تغذیه و نیازهای ضروری آنان سخن نمی‌گوید.

در زمان قرنطینه هم بکار واداشته شد

بخش بزرگی از کارگران با توسل به زور به کار واداشته شدند. کارگران را مجبور کردند که میان گزینه‌های گرسنگی و تهدید کرونا یکی را انتخاب کند. قرنطینه آ.ک.پ هم شیوه‌ای از تبعیض بود. قشرهای مرفه و قشر میانی در خانه ماندند و آنانی که با دسترنج خود زندگی می‌کنند در کارخانه‌ها، ساختمان‌سازی و کارگاه‌های تولیدی با تهدید مرگ مواجه شدند.

در شرایط کنونی بیکاری و فقر از اصلی‌ترین مباحث ترکیه است. استعمار وحشی رژیم سرمایه‌داری برای نجات از ورشکستگی کلی سرمایه‌داری در ترکیه کمک‌هایش به آ.ک.پ را افزایش داد.

بار بحران بر دوش کارگران است

بحرانی‌ که امروز شاهد آن هستیم نتایج ناگواری را به همراه داشته است. فشار ناشی از شیوع بیماری رژیم سرمایه‌داری را وارد مرحله‌ای اضطراری کرده است. تا چاره‌یابی بحران سلامت بعید است که به تنش‌های کنونی پایان داده شود. تمامی بار بحران نیز بر دوش کارگران، روستائیان و زحمت‌کشانی است که به تولید ادامه می‌دهند.

ورشکستگی رژیم سرمایه‌داری نزدیک است

بیماری کرونا شکست بزرگ سرمایه‌داری را به همه نشان داده است. مدافعان مدرنیته دمکراتیک و سوسیالیست‌ها اکنون باید به شیوه‌ای نیرومندتر وارد میدان شوند. زمان ایجاد اقتصاد منطق با طبیعت، جامحه، مدون، مولد و برابری جنسیتی تازه فرا رسیده است. بدون اینکه به بیماری سیری ناپذیر سیستم سرمایه مبتلا شویم لازم است که به شیوه‌ای صحیح به امر تولید برای جامعه بپردازیم.

به مبارزه سرعت می‌بخشد

در این برهه که پاندمی سراسر جهان را فراگرفته است ما شاهد تلاش‌های ویژه کارگران، روستائیان و زنان در امر تولید بودیم. آنان از ارزش‌ها دفاع می‌کنند. در عرصه کشاورزی به اهمیت جایگاه آنان واقف شدیم، همچنین نقش آنان در تأمین خوراک را درک کردیم. ما باید تلاش کنیم که با سازماندهی کارگران، گسترش آگاهی جنسیتی زنان، اتحاد و گسترش مبارزه دستاوردهای بزرگی را کسب کنیم.

دیگر قبل از شیوع کرونا اعتراضات عمومی در شیلی، لبنان، عراق، اکوادور، فرانسه و چند کشور نشان‌دهنده نارضایتی از سیستم سرمایه‌داری بود. با شیوع کرونا این اعتراضات ادامه یافت و به وضوح شاهد بودیم که جامعه‌ی بشری در مقابل سیستم سرمایه‌داری به مقاومت خود ادامه می‌دهد."