آلدار خلیل از پروژه نظام اداری مشترک در شمال سوریه خبر داد

آلدار خلیل عضو شورای رهبری تو-دم، گفتگویی درباره کنگره اخیر این ائتلاف انجام داده و می گوید تصمیم به ایجاد یک نظام سراسری مشترک برای اداره مناطق آزاد شده در شمال سوریه گرفته اند. او همچنین از آزادسازی عفرین به عنوان یکی از بحث‌های محوری در کنگره یاد کرد.

آلدار خلیل عضو شورای رهبری تو-دم، گفتگویی درباره کنگره اخیر این ائتلاف انجام داده و می گوید تصمیم به ایجاد یک نظام سراسری مشترک برای اداره مناطق آزاد شده در شمال سوریه گرفته اند. او همچنین از آزادسازی عفرین به عنوان یکی از بحث‌های محوری در کنگره یاد کرد.

 

آلدار خلیل، عضو شورای رهبری جنبش جامعه دمکراتیك  به دنبال کنگره اخیر تَو-دَم، گفتگویی با خبرگزاری هاوار انجام داده و می گوید هدف آنها به ثمر رساندن انقلاب دمکراتیك برای همزیستی خلق‌ها در جامعه ای آزاد و برابر است.

 

او پیش از این یکی از روسای مشترک تو-دم بود که ائتلافی میان احزاب شمال سوریه است. آلدار خلیل جای خود را به غریب حسو داد و اکنون عضو شورای رهبری تو-دم است.

 

او با تأکید بر لزوم اداره مناطق گوناگون توسط مردم بومی مناطق می گوید کار سازماندهی خلق را از سال‌ها پیش تحت فشارهای رژیم سوریه در روژاوا آغاز کرده بودند و به دنبال تضعیف رژیم موفق شدند با تأسیس تو-دم، سازماندهی گسترده تری در شمال سوریه انجام دهند.

آلدار خلیل از جمله به شکل‌دهی کمون‌های محلی، شوراها و کمیتەهای اجرایی در حوزەهای دفاع، آموزش و خدمات عمومی و غیره اشاره کرده و می گوید کلیه این اقدامات با سازماندهی و مشارکت مردم انجام شد هرچند که با سختی‌های زیادی همراه بود.

 

او از تو-دم به عنوان چتری یاد کرده که کمیتەهای وابسته به خودمدیریتی‌ روژاوا را از سال ٢٠١۴ به یکدیگر متصل کرد و پس از آن نیروهای دمکراتیك دیگر در شمال سوریه نیز به آن ملحق شدند.

 

آلدار خلیل اعلام کرد کنگره تو-دم قرار بود که اوایل سال ٢٠١٨ برگزار شود اما بخاطر هجوم ترکیه به کانتون عفرین به تعویق افتاد و سرانجام ٢٧ آگوست در رمیلان برگزار شد.

 

عضو شورای رهبری تو-دم از تصمیم برای تحکیم روابط کردها با مناطق عرب نشین شمال سوریه خبر داده و با تأکید بر عدم کفایت همپیمانی سیاسی می گوید برای متحد کردن جوامع منطقه هنوز باید کار کرد تا نتیجه بخشی انقلاب آنها تضمین شود و بتوانند در کنار یکدیگر "ملت دمکراتیك" را تشکیل دهند.

 

آلدار خلیل که معتقد است تلاش برای آزادی کردها بدون توجه به حقوق اجتماعات دیگر سوریه بی فایده بود، می پرسد که چرا مسیحیان و عرب‌ها و کردها نباید در کنار هم نظام دمکراتیك خود را بنا می کردند.

 

او موفقیت آمیز بودن فعالیت تو-دم در سازماندهی خلق را ناشی از نگاه بدون تبعیض به حقوق جوامع مختلف و قوانین دمکراتیك و برابری‌خواهانه آن بویژه در مورد زنان می داند.

 

آلدار خلیل در مورد نحوه اداره مناطق آزاد شدەی شمال سوریه که پیشتر در تصرف داعش بودند می گوید قصد دارند یک نظام متصل اداری برای مناطق جزیر، کوبانی، رقا و طبقا ایجاد کنند. این سیستم، کل مناطق شمال سوریه را در بر خواهد گرفت و کلیه احزاب عضو تو-دم و مجلس سوریه دمکراتیك در مدیریت آن شرکت خواهند کرد.

 

او از تأکید بر آزادسازی عفرین که پس از ۵٨ روز به اشغال ترکیه درآمد، به عنوان یکی دیگر از بحث‌های محوری در کنگره تو-دم یاد می کند