آلدار خلیل: ترکیه در پی آشوبگری است

آلدار خلیل عضو شورای رهبری جنبش جامعه دمکراتیک تَو-دَم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات درباره‌ی دیدارهای هیئت‌ آمریکا با دولت ترکیه و تلاش‌های آنان برای تشکیل منطقه حائل میان سوریه و ترکیه سخن گفت

   آلدار خلیل در ابتدا با اشاره به دیدارهای هیئت آمریکا با مقامات دولت ترکیه اعلام کرد،"نیروهای ائتلاف بین‌المللی زمانی درباره‌ی منبج و اکنون نیز درباره‌ی شرق فرات با ترکیه دیدار می‌کنند. آمریکا نه برای ما بلکه در راستای منافع خود تلاش می‌کند. در صورت ایجاد توافق میان آمریکا و ترکیه باید زوایای مسائل بسیاری روشن شوند. تحولات آتی نشان می‌دهند که اردوغان حمله‌ای انجام می‌دهد و یا نه. [اگر چه اکنون] ترکیه بر موضع خود اصرار کرده و در پی بهانه‌ای برای اشغال منطقه است.‌"

   آلدار خلیل درباره‌ی تشکیل منطقه حائل گفت، "بایستی حداقل منطقه‌ای حائل وجود داشته باشد که از ما در برابر ترکیه محافظت نماید. دولت ترک نیز این را بهانه قرار داده و می‌گوید، باید منطقه حائل وجود داشته باشد اما آن‌ها خواهان دفاع از خود نیستند، چون هیچگاه علیه آن‌ها حمله‌ای انجام نداده‌‌ایم. نگفته‌ایم که شمال کردستان و ترکیه را اشغال خواهیم کرد. ترکیه فکر می‌کند که ما منطقه حائل را رد کرده و بدین دلیل خواهان اشغال منطقه است. منطقه حائل مشکلی برایمان ایجاد نخواهد کرد. اما جزئیاتی وجود دارند که باید درباره‌ی آن گفتوگو شود. برای مثال، مساحت منطقه، نیروهایی که در آن مستقر خواهند شد، گشت زنی در این مناطق، وضعیت اشغال و تغییر دمگرافی عفرین مورد گفتوگو قرار گیرند.

۳۲ کیلومتر را قبول نخواهیم کرد
   آلدار خلیل درباره‌ی پیشنهاد ترکیه برای ایجاد منطقه‌ای با عرض ۳۲ کیلومتر گفت، "ترکیه برای منطقه حائل پیشنهاد کرده است که باید ۳۲ کیلومتر باشد. ۳۲ کیلومتر خارج از خودگردانی شمال و شرق سوریه است و منطقه‌ای حائل ایجاد نمی‌شود. ترکیه آگاهانه این اقدامات را انجام می‌دهد و خواهان نابودی خودگردانیست. ما نیز اعلام کرده‌ایم که تا پنج کیلومتر مشکلی وجود ندارد، شهرها در این پنج کیلومتر قرار نخواهند گرفت، ‌شهرهایی که در مرز قرار دارند بایستی خارج از این منطقه محسوب شوند. همچنین نیروهای محافظ مرزها نیز بایستی از اهالی منطقه باشند. درباره‌ی این مسئله گفت‌وگوها ادامه دارند و ترکیه نیز در داخل به توافقی دست نیافته‌ است. اما ترکیه با تهدید و حمله خواهان تحمیل نظرات خود است."

ترکیه خواهان ایجاد آشوب است
عضو شورای رهبری جنبش جامعه دمکراتیک با اشاره به آشوبگری‌های دولت ترک اظهار داشت، "با جنگ ویژه، جنگ نظامی و استخباراتی خواهان ایجاد آشوب در منطقه هستند. برای مثال مدتی قبل هاکان فیدان رییس میت گفت، "اگر خواهان جنگیدن باشیم از سوریه چند توپ را به ترکیه پرتاب کرده و جنگ را آغاز خواهیم کرد." زمانی که هیئتی از آمریکا در نشستی بسر می‌بردند،‌ تعدادی در داخل سوریه، سریکانی منطقه جیلانپنار در شمال کردستان را هدف قرار دادند. با هدف آشوبگری خواهان پیام دادن به هیئت آمریکا بوده که گویا "به ما حمله می‌کنند". این حمله برنامه‌ریزی شده بود که ترکیه به عنوان بهانه‌ای هیئت آمریکا را تحت فشار قرار داده و به منطقه حمله کند. اما نیروهای مسئول تحقیقات خود را آغاز نمودند و عامل آن را دستگیر کردند."