آلدار خلیل: تصرف ادلب بدون قبول دمکراسی منجر به پایان بحران در سوریه نمی‌شود

آلدار خلیل، ریاست مشترک سابق "جنبش جامعه دمکراتیك" موسوم به "تو-دم" که ائتلافی میان احزاب دمکراتیك سوریه است در رابطه با وضعیت ادلب گفتگویی با خبرگزاری مزوپوتامیا انجام داده است

در پی آغاز عملیات ارتش سوریه و روسیه در استان ادلب سوریه، آلدار خلیل عضو شورای رهبری جنبش جامعه دمکراتیك در گفتگویی تأکید کرده است که بازپس‌گیری ادلب توسط رژیم سوریه منجر به پایان بحران نخواهد شد و نیاز به برقراری یک سیستم دمکراتیك در کشور وجود دارد.

 

آلدار خلیل، ریاست مشترک سابق "جنبش جامعه دمکراتیك" موسوم به "تو-دم" که ائتلافی میان احزاب دمکراتیك سوریه است در رابطه با وضعیت ادلب گفتگویی با خبرگزاری مزوپوتامیا انجام داده است.

 

او می گوید رژیم سوریه می خواهد با کنترل ادلب چنان القاء کند که پیروز شده است. روسیه می خواهد قوای خود را در برابر آمریکا تقویت کند و ایران نیز در پی تثبیت گذرگاهی میان تهران، بغداد و دمشق است تا نفوذ و تأثیرگذاری خود در سوریه را حفظ کند.

 

آلدار خلیل در ادامه به وابستگی کلیه گروههای تبهکار مستقر در ادلب به ترکیه پرداخته و می‌گوید: اگر گروههای تبهکار از ادلب بیرون رانده شوند موقعیت ترکیه ضعیف خواهد شد بنابراین به دنبال راهی برای به تعویق انداختن عملیات بازپس‌گیری ادلب می‌گردد. ممکن است ترکیه پیشنهاد تحویل ادلب در ازای بقای در عفرین را بدهد. این احتمال وجود دارد که گروههای تبهکار مستقر در ادلب با انتقال به مناطق عفرین، اعزاز، جرابلس و باب، علیه جنبش آزادیخواه کردها مورد استفاده قرار بگیرند.

 

عضو شورای رهبری تو-دم با تأکید برآنکه حتی تصرف استان ادلب توسط رژیم سوریه منجر به خاتمه بحران در کشور نخواهد شد معتقد است که تنها راه بازگشت صلح و ثبات به سوریه، برقراری یک نظام دمکراتیك است. 

 

آلدار خلیل از ترکیه به عنوان دشمن دمکراسی در سوریه یاد کرده و می گوید حکومت ترکیه از سال ٢٠١١ تاکنون همزمان با انقلاب مردمی و فرهنگی در روژاوا سعی در از بین بردن این انقلاب کرده و حملات نظامی به سرکانی، کوبانی، گرسپی، قرەچوخ و عفرین برای همین بود.

 

او هدف کنونی ترکیه را کسب اجازه حمله به مناطق شهبا توصیف کرده که آوارگان عفرینی به آن پناه برده اند. آلدار خلیل می گوید به مقاومت خود در برابر هجوم ترکیه ادامه خواهند داد.