آلدار خلیل: هر چیز به خواست اردوغان نخواهد بود

عضو شورای رهبری تَو-دَم با اشاره به تهدیدهای دولت ترک علیه روژاوای کردستان و شمال و شرق سوریه اعلام کرد، هر چیزی بنابر خواست اردوغان نخواهد بود

   آلدار خلیل عضو شورای رهبری جنبش جامعه دمکراتیک «تَو-دَم» در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی ینی‌یاشام با اشاره به تهدیدات ترکیه علیه شمال و شرق سوریه اعلام کرد، هنگامیکه به تهدیدهای و حملات ترکیه علیه آن‌ها توجه کنیم، معلوم می‌شود که خلقهای شمال-شرق سوریه در برابر حملات دولت ترک به منطقه‌ای امن احتیاج دارند نه ترکیه.

   وی با یاداوری مباحث مرتبط با منطقه‌ی امن از ۲ پیشنهاد در این باره سخن به میان آورده و افزود:"ترکیه می‌خواهد با ایجاد منطقه‌ی حائل به عمق ٣٠ تا ۴٠ کیلومتر در سراسر مرز خوددمدیریتی را از بین ببرد. این دیگر منطقه‌ای امن نخواهد بود بلکه منطقه‌ی ناامن و اشغالیست. همزمان می‌گوید؛«به منطقه وارد می‌شویم» بدین شکل می‌خواهد همچون عفرین تبهکاران خود را در این مناطق مستقر کند."

   آلدار خلیل با رد ادعای اردوغان مبنی بر اینکه «آوارگان سوریه‌ای را در منطقه اسکان دهیم» گفت، "واقعیت ندارد، تبلیغ است. هیچ چیزی به سوریه‌ای‌هایی که از ترکیه به این مناطق بیایند‌ نخواهیم گفت، آن‌ها خلق سوریه هستند و این حق را دارند که در این مناطق زندگی کنند.

   همیشه گفته‌ایم که شهروندان سوریه که به ترکیه و یا هر مکان دیگری رفته‌اند به موطن خویش بازگردند. در این باره مشکلی وجود ندارد. اما هدف اردوغان این نیست بلکه خواهان مستقر کردن گروه‌های مسلح در این مناطق است. می‌خواهد گروه‌های تبهکاری را که در ادلب محاصره شده‌اند در این مناطق مستقر نماید."

   آلدار خلیل درباره‌ی پیشنهاد دوم گفت، "در هر فرصتی اعلام می‌داریم، خواهان جنگ نیستیم، ما در میهنمان هستیم، به هیچ کسی زیان وارد نکرده‌ایم و در این چهارچوب حرکت می‌کنیم. پیشنهاد ما این است که منطقه‌ی حائل با عمق ۵ کیلومتر و خارج از شهرها باشد. نیروهای محلی مسئولیت امنیت این مناطق را بر عهده داشته باشند. نیروهای ائتلاف بین‌المللی نیز می‌توانند به گشت زنی بپردازند. نه تحت کنترل دولت ترکیه بلکه تحت کنترل ائتلاف بین‌الملل قرار داشته باشد."

   خلیل اظهار داشت، علی‌رغم دیدارها و مذاکرات دیپلماتیک در صورت هر حمله‌ای علیه آن‌ها، خلق منطقه آن‌چه را که سال‌هاست انجام می‌دهد بار دیگر انجام خواهند داد، مقاومت خواهند کرد و آن‌ها نیز از هر نظر تدارکات لازم را فراهم کرده‌اند.

   خلیل در ادامه اعلام کرد، "ما نیروهایی هستیم که داعش را از میان برداشتند، نباید فکر کنند که به راحتی دست از این مناطق برمی‌داریم."

   آلدار خلیل اعلام کرد، همراه با افزایش تهدیدات اردوغان، تحرکات اشغالگرانه‌ی هسته‌های مخفی داعش افزایش یافته‌اند و افزود، "حمله [رژیم ترک] سبب خواهد شد داعش بار دیگر زنده شود. برای مثال، در صورت حمله نیروهای سوریه دمکراتیک به جبهه خواهند آمد، در این وضعیت داعشیان زندانی و کمپ‌ها چگونه‌ کنترل خواهند شد؟ برای چنین رویدادی شلیک یک یا دو توپ به زندان‌ها کافی است. در این صورت نه تنها امنیت منطقه بلکه امنیت تمامی جهان تحت خطر قرار خواهد گرفت." وی افزود، نیروهای بین‌المللی به این دلیل در برابر ترکیه می‌ایستند.

   آلدار خلیل درباره‌ی حریم هوایی شمال و شرق سوریه اعلام داشت، "کنترل حریم هوایی این منطقه همچون عفرین نیست. حریم هوایی این منطقه تحت کنترل ائتلاف بین‌المللی و آمریکاست و بدون رضایت‌ آن‌ها هیچ کشوری قادر نیست به آسمان این منطقه وارد شود. در صورت گشودن آسمان این منطقه برای جنگنده‌های ارتش ترکیه وضعیت متفاوتی روی می‌دهد. اگر ترکیه درباره‌ی گشایش حریم هوایی منطقه آمریکا را قانع نماید، در این صورت بایستی یا آمریکا از منطقه خارج شود و یا هواپیماهای جنگنده‌ی خود را در منطقه به پرواز درنیاورد. "

   آلدار خلیل در پایان سخنان خویش اظهار داشت، هنگامیکه از خارج به مسئله بنگرید خواهید دید هر چیزی به میل اردوغان نیست.