آلمان، بریتانیا و دانمارک از پذیرفتن اعضای داعش خودداری می‌کنند

چندین بار خودمدیریتی روژاوا از این کشورها خواسته است که این اعضای داعش را تحویل بگیرند و در کشورهای خودشان آنها را دادگاهی کنند، اما تاکنون بریتانیا، آلمان و دانمارک این درخواست را نپذیرفته‌اند

در میان آن دسته از اعضای داعش که توسط ی.پ.گ و ی.پ.ژ در روژاوای کردستان دستگیر شده‌اند، صدها تن از اهالی اروپا وجود دارد. چندین بار خودمدیریتی روژاوا از این کشورها خواسته است که این اعضای داعش را تحویل بگیرند و در کشورهای خودشان آنها را دادگاهی کنند، اما تاکنون بریتانیا، آلمان و دانمارک این درخواست را نپذیرفته‌اند.

 

رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ دیروز در صفحه‌ی شخصی خود در تویتر اعلام کرد، "آمریکا از بریتانیا، فرانسه، آلمان و همکاران اروپایی دیگر خواسته است تا بیشتر از ٨۰۰ عضو داعش را تحویل گرفته و در کشورهای خودشان دادگاهی کنند. هیچ راه دیگری وجود ندارد، در غیر اینصورت مجبور خواهیم شد آنها را آزاد کنیم".

 

وزارت خارجه‌ی آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد، چون در سوریه نمایندگی رسمی نداریم، نتوانسته‌ایم اطلاعات دقیقی از شهروندانمان در این منطفه کسب کنیم. در این بیانیه آمده است:" اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه تعدادی از شهروندان ما در زندانها هستند، اما ما نمی‌توانیم توسط منابع خودمان این اخبار را تایید کنیم".

 

این در حالیست که دیدار با اعضای داعش که اهل آلمان هستند و در دست ی.پ.گ می‌باشند، بدون وقفه در رسانه های آلمانی پخش می‌شود. در رسانه‌ها بسیاری اوقات این مسئله مطرح شده است که بسیاری از این دستگیر شدگان در آلمان تحت پیگرد هستند.

 

دانمارک: این افراد بسیار خطرناکند، ما آنها را تحویل نخواهیم گرفت

برعکس آلمان، حکومت دانمارک بیانیه‌ای واضح منتشر کرد. آستروپ ینسن مسئول امور خارجه‌ی نخست وزیر دانمارک اعلام کرد،" آن دسته از اعضای داعش که در دست ی.پ.گ هستند، خطرناکترین انسانهای جهان هستند. ما آنها را نمی‌خواهیم". اما سوسیال دمکراتهای دانمارک می‌گویند:"این افراد از اینجا به صفوف داعش پیوسته‌اند. جرم اول را در کشور خود مرتکب شده‌اند، به همین دلیل باید در کشور خود دادگاهی شوند".

 

بحثهای مشابهی در بریتانیا هم وجود دارد. شامیما بیوم که تبعه‌ی بریتانیا است و در سن ۱۵ سالگی فرار کرده و به داعش پیوسته است، چند روز پیش گفته بود که میخواهد به کشورش بازگردد. اما وزیر داخله‌ی بریتانیا ساجد جاوید اعلام کرد، آنها نمی‌خواهند بیوم و سایر اعضای داعش به بریتانیا بازگردند.

 

وی اعلام کرد، این فرد با ترک بریتانیا و پیوستن به داعش خشم خویش نسبت به کشورش را نشان داده است. وی گفت:" اگر تو با یک سازمان تروریستی خارج از کشور همکاری کرده باشی، در ممانعت از بازگشتنت هیچ شکی نخواهم کرد".

 

هم‌زمان وزیر دادگستری بریتانیا دیوید گاوکه بیانیه‌ی متفاوت منتشر کرد و گفت، ممانعت از بازگشت یک شهروند بریتانیایی مخالف قانون اساسی است. وی همچنین گفت، ما نباید شهروندان خود را بدون کشور رها کنیم، در غیر اینصورت مشکلات قانونی درست خواهد شد.

 

"تنها ۵ دولت حاضر به پذیرفتن آنها هستند"

کشورهای فرانسه، اندونزی، روسیه، فاس و سودان به صورت رسمی از خودمدیریتی روژاوا خواسته‌اند که اعضای دستگیر شده‌ی داعش تبعه‌ی کشورهای آنها را به کشورشان بازگردانند.

 

در نتیجه‌ی عملیاتهای ی.پ.گ تا کنون در شمال سوریه و روژاوای کردستان بیشتر از ۲۷۰۰ تبهکار داعش دستگیر شده‌اند و اکنون در زندانهای روژاوا محبوس هستند. ٨۰۰ تن از آنها تبعه‌ی ۴۶ کشور خارجی هستند که بیشتر کشورهای غربی می‌باشد. قبلا خودمدیریتی روژاوا به صورت رسمی از آمریکا، فرانسه و آلمان خواسته بود که در مورد دادگاهی نمودن این افراد به وظیفه‌ی خود عمل کنند.