آلمان؛ تحقیق در مورد سلاح فسفر وظیفه ما نیست

وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به سئوال مربوط به استفاده ترکیه از بمب‌های ممنوعه در حمله به خلق‌های شمال و شرق سوریه می‌گوید:"وظیفه ما نیست، وظیفه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است که در این مورد تحقیق کند."

دولت ترکیه روز ٩ اکتبر ٢٠١٩ حملات هوایی و زمینی به شمال و شرق سوریه را آغاز کرد. ترکیه در این حملات از بمب فسفر استفاده نمود و قوانین بین‌المللی را نقض کرد. پس از بازتاب گزارش‌ مبتنی بر استفاده از فسفر سفید یکی از نمایندگان حزب چپ آلمان سئوالی را در مجلس فدرال این کشور طرح کرد.

اولا ژلپکه پارلمانتار حزب چپ در جلسه پارلمان آلمان با اشاره به گزارش‌های مجلات نیوزویک و دِتامیز به عضویت ترکیه در سازمان ناتو و نقش آلمان در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) پرداخت. ژلپکه (OPCW) را به دلیل «استانداردهای دوگانه» مورد انتقاد قرار داد و گفت:"هنگامی که سربازان دولت سوریه به داشتن سالهای شیمیایی مظنون بودند (OPCW) بدون تعلل وارد عمل شد اما زمانی که یک کشور عضو ناتو با بمب‌های فسفر به کودکان حمله می‌کند و آثار زخم‌های آنها نشان داده میشود از تحقیقات در مورد این حملات امتناع می‌کند. استفاده از بمب‌های شیمیایی در سطح بین‌المللی ممنوع است. بنابراین من انتظار دارم که دولت فدرال، که نماینده دائمی در (OPCW) دارد با این سازمان همکاری کرد و ادعاها علیه ترکیه را روشن کنند. جنایت جنگی باید تحت پیگرد قرار گیرد و حتی نسبت به اعضای ناتو نیز نباید چشم پوشی شود."

آنتژه لندرتسه مستشار وزارت امور خارجه آلمان به سئوال پارلمانتار حزب چپ پاسخ داد. پاسخی این مقام وزارت امور خارجه به این شرح است:"اطلاعات مربوط به استفاده از فسفر سفید در سوریه را از طریق رسانه‌ها دریافت کردیم." در ادامه پاسخ آمده است:"وظیفه ما نیست، این موضوع در حیطه مسئولیت‌های (OPCW) می‌باشد."