آمریکا رژیم سوریه را به استفاده از اسلحه شیمیایی متهم کرد

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد نشانه‌هایی وجود دارد که رژیم سوریه از سلاح‌های شیمیایی در شمال غربی سوریه استفاده کرده است، آمریکا به رژیم سوریه در مورد بکارگیری سلاح‌ شیمیایی هشدار داد

  وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد نشانه‌هایی وجود دارد که رژیم سوریه روز ۱۹ مه/ ۲۹ اردیبهشت در شمال غربی سوریه گاز شیمیایی کلر را مورد استفاده قرار داده است.  

  مورگان ارتاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد؛"درباره‌ی این مسئله ما تحقیق خواهیم کرد. ما مجددا متذکر می‌شویم که اگر رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده نماید، آمریکا و متفقانش پاسخی درخور خواهند داد."

  پیش از این دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به بهانه‌ی استفاده رژیم سوریه از سلاح‌های شیمیایی، ۲ بار دستور حمله به مواضع سوریه را صادر کرده بود. در آوریل ۲۰۱۷ پس از ادعای استفاده‌ی رژیم سوریه از گاز سارین در خان شیخون، ۲ حمله علیه رژیم سوریه انجام شدند. همچنین یک سال بعد، پس از استفاده‌ی رژیم سوریه از سلاح شیمیایی علیه غیر نظامیان در دوما، کشورهای فرانسه و انگلستان حملات هوایی انجام دادند.  رژیم سوریه در هر دو مرتبه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را رد کرده بود.

  مورگان ارتاگوس با اشاره به حملات رژیم سوریه گفت؛" رژیم اسد در سوریه با سلاح شیمیایی حمله کرده است." همچنین اورتاگوس دولت روسیه را به همکاری با رژیم سوریه متهم کرد.

  رژیم سوریه از ماه آوریل همراه همپیمانانش به عملیات ادلب سرعت بخشیده‌اند. این مناطق توسط روسیه و گروه‌های تبهکار وابسته به ترکیه در سپتامبر ۲۰۱۸ به مانند مناطق بدون تنش اعلام شده بود.