آیا البغدادی در محاصره نیروهای ق.س.د است؟

بسیاری از کارشناسان امور نظامی عراق اعلام کرده‌اند که ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش خود را در شهرک هاژین سوریه مخفی کرده است. این منطقه اکنون در محاصره کامل نیروهای سوریه دمکراتیک قرار گرفته است

بسیاری از کارشناسان امور نظامی عراق اعلام کرده‌اند که ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش خود را در شهرک هاژین سوریه مخفی کرده است. این منطقه اکنون در محاصره کامل نیروهای سوریه دمکراتیک قرار گرفته است

 

گفته می‌شود که رابطه البغدادی به چند سرکرده دیگر تبهکاران محدود شده است و افراد معدودی از محل سکونت وی آگاهند. بر اساس تصاویری که از نزدیکان البغدادی به دست آمده ارزیابی محل سکونت این سرکرده جانی مورد ارزیابی سرویس‌های استخباراتی و نظامی قرار گرفته است.

 

ایاد الجمیلی از تبهکاران نزدیک به البغدادی است. نامبرده طی دو سال اخیر به کرات در حوالی شهرهای بوکمال و میادین مشاهده شد. پس از فرار نامبرده و اطلاعاتی که از عناصر بازداشت شده به دست آمده به احتمال وجود البغدادی در هاژین قوت بخشیده‌اند.

 

مورد دیگر اینکه هنوز هم تبهکاران بازداشت شده داعش از البغدادی به عنوان "شیخنا" نام می‌برند. طبق شرع اسلامی که آنهم مورد مناقشه است برای عنوان کردن نام خلیفه بر فردی لازم است توانایی کنترل و مدیریت منطقه را دارا باشد.

 

ابوبکر البغدادی برای اولین و آخرین بار در اواخر ٢٠١۴ در موصل دیده شد. در تصویری که پس از اشغال موصل از سوی داعش منتشر شد البغدادی اعلام خلافت کرد. از آنروز تا کنون ادعاهای فراوانی در رابطه با کشتن البغدادی و یا زخمی شدن وی منتشر شده است.

 

روسیه بارها مدعی شده بود که البغدادی را کشته است اما پخش فایل صوتی منسوب به وی در ٢٨ سپتامبر ٢٠١٧ کذب بودن ادعاهای رژیم روسیه را تقویت کرد.

 

پس از پخش صدای سرکرده داعش وزارت دفاع روسیه برای لاپوشانی ادعاهای دروغین خود مدعی شد که مدارک مستندی در رابطه با کشتن البغدادی در دست ندارند. ایالات متحده برای بازداشت وی مبلغ ٢۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

 

آیا البغدادی در شهرک هاژین خود را مخفی کرده است؟

ابوعلی الباصری مسئول نهاد مبارزه با ترور و استخبارات وزارت کشور عراق اعلام کرده است که به احتمال فراوان البغدادی در شهرک هاژین سوریه به زندگی مخفیانه ادامه می‌دهد.

 

سعید الجیاشی محقق و از مشاوران امنیتی جنگ نرم عراق و بسیاری دیگر از کارشناسان تروریسم بر این عقیده‌اند که البغدادی در مرزهای سوریه با عراق و در مناطق باقیمانده تحت اشغال داعش بسر می‌برد.

 

الجیاشی معتقد است که بهترین گزینه برای البغدادی در حوالی رودخانه فرات خاک سوریه با عراق است.

 

از سوی دیگر هشام الهاشمی از مشاوران حکومت بغداد و کارشناس در امور گروههای بنیادگرا می‌گوید که به احتمال قریب به یقین ابوبکر البغدادی در ولایت فرات تحت کنترل داعش است. منظور از این منطقه شهرک هاژین در نزدیکی مرز سوریه وعراق است.

داعش کنترل بر بخش بزرگی از ولایت فرات را از دست داده و اکنون عرصه‌های کوچکی را در اشغال دارد. مناطق جنوبی رودخانه اکنون در کنترل نیروهای ارتش سوریه و مناطق شمالی هم در کنترل نیروهای سوریه دمکراتیک است. عرص‌ کوچکی از مناطق شمالی در حال پاکسازی از سوی نیروهای ق.س.د است.

 

نیروهای سوریه دمکراتیک-ق.س.د در چهارچوب تندباد جزیر بخش بزرگی از مناطق تحت اشغال تبهکاران داعش را پاکسازی کردند. عملیات پاکسازی کامل منطقه پس از حمله ترکیه و القاعده به عفرین در ٣٠ دیماه سال گذشته متوقف شد. کارزار تندباد جزیر از ١١ اردیبهشت از سر گرفته شد و مبارزان تاکنون ٢٠ کیلومتر دیگر از منطقه را لوث تبهکاران داعش پاکسازی کرده‌اند.

 

مبارزان اکنون به پنج کیلومتری روستای باگوس واقع در مرز عراق رسیده‌اند. این روستا در چنگ داعش است. شیرکو حسکه از فرمانده‌های نیروهای ق.س.د به خبرگزاری فرات گفت که پس از آزادی این روستا داعش به تمامی در محاصره قرار می‌گیرد. این فرمانده تصریح کرد که مبارزان آنان به پنج کیلومتری هاژین رسیده‌اند و آنرا در محاصره گرفته‌اند. به گفته وی بسیاری از سرکرده‌های تبهاکاران داعش خود را در میان مردم غیرنظامی ساکن شهرک هاژین مخفی کرده‌اند.

 

پایان کار داعش در آزادی آخرین روستای تحت اشغال

شیرکو حسکه در ادامه خاطرنشان کرد:"عملیات در عرصه‌ای به طول ٣٠ کیلومتر در جریان است و بزودی رابطه داعش با عراق به تمامی قطع می‌شود. بجز شهرک هاژین که غیرنظامیان فراوانی در آن ساکن شده‌اند داعش در بقیه مناطق پاکسازی شده و این گروه تبهکار از هاژین به عنون قرارگاه خود استفاده می‌کند. ما در فاصله ۶-٧ کیلومتری مرکز شهرک هستیم و به عملیات علیه داعش ادامه می‌دهیم."

 

به گفته این فرمانده ق.س.د پاکسازی این منطقه به معنای پاکسازی کامل و نابودی داعش است:"این منطقه آخرین نقطه‌ای است که داعش از آن به عنوان مرکز لجستیک و انبار مهمات خود از آن استفاده می‌کند. بسیاری از سرکرده‌های جنایتکار داعش خود را در میان مردم این منطقه مخفی کرده‌اند. زیرا راه دیگری برای فرار وجود ندارد. به همین دلیل آزادی شهرک هاژین به معنی نابودی کامل داعش می‌باشد."