"اجتماعی شدن مرگ سرمایه‌داری را به دنبال خواهد داشت"

مبارزان اینترنشنال که در شمال و شرق سوریه در کمون اینترنشنال جای گرفته‌اند اظهار نمودند که سیستم اجتماعی و اکولوژیک می‌تواند به سیستم سرمایه‌داری پایان دهد.

مبارزان اینترنشنال حاضر در شمال و شرق سوریه در گفتگو با خبرگزاری فرات نیوز به ارزیابی مسائل جاری پرداختند. ماسمی سولاف اهل کاتالان اظهار کرد که سیستم دولت‌گرا در مقابل کروناویروس عملا شکست خورده‌ است. او می‌افزاید که تنها راه حل روند اجتماعی شدن است. به گفته‌ی سولاف عملکرد دولت اسپانیا در برابر این بیماری مشابه موضع آنان نسبت به بحران مالی بود، وی افزود:"آنزمان برای نجات بانک‌هایشان به جمع‌آوری پول از میان مردم پرداختند."

جهانی برابر

سولاف با بیان اینکه دولت‌ها تأمین نیازهای مردم را به شرکت‌ها و بنگاه‌ها واگذار کرده‌اند افزود:"آنان هم این بحران را برای دستیابی به منافع خود به کار می‌گیرند و اینچنین اقتصاد منطقه آسیب‌های بزرگتری را متحمل می‌شود. با رشد سرمایه عرصه زندگی کارگران و فقرا تنگتر می‌شود. تدابیر اخذ شده مقابله با کروناویروس در واقع برای تقویت حاکمیت دولت‌هاست. به رغم تمامی این سیاست‌ها در برخی از مناطق همبستگی اجتماعی در حال پیشرفت است. مهم‌ترین چیزی که باید مد نظر قرار داده شود این است که «باید اذعان داشته باشیم که این سیستم فاقد توان ارائه راه حل است و بر این اساس ما باید برای آفریدن جهانی برابر همبستگی را گسترش دهیم»."

این بحران همبستگی میان خلق‌ها را مستحکم‌تر کرد

 زانا سانکارا اهل سوئیس در مورد نتایج بیماری بر کشورش اظهار نگرانی کرده و می‌گوید، سیستمی که جامعه را از ماهیت خود دور می‌کند همان سیستمی است که بانک‌ها را به جان جامعه انداخته است. سانکایا یادآوری می‌کند که علیرغم موجودیت دولت، اما همبستگی میان خلق‌ها ادامه دارد. وی می‌افزاید:"این بحران نمی‌تواند مانع از همبستگی میان خلق‌ها شود. زیرا پس از این بحران مسائل بزرگتری روی خواهند داد. ما با اتحاد خود از این بحران گذار می‌کنیم و به سیستم‌های دولت‌گرا پایان می‌دهیم. مرحله پیش رو مرحله‌ی دستیابی به آرمان‌های خلق‌هاست."

به عرصه بهداشت عمومی اهمیت نمی‌دهند

بابی ساندز و چارلی قره‌چوخ اهل انگلستان در سخنان خود به سیاست‌های سیستم سرمایه‌داری در خصوص بهداشت عمومی اشاره کردند. به گفته‌ی این دو مبارزه اینترنشنال تحولات جاری در جهان را می‌توان چنین ارزیابی کرد؛"سیستم سرمایه‌داری اهمیتی به حیطه بهداشت عمومی نداده است و به همین دلیل نمی‌تواند از زیربار عواقب شیوع کروناویروس کمر راست کند." ساندز و قرچوخ خاطرنشان کردند که، "قشر کوچکی تمامی خدمات پزشکی ویژه را در اختیار دارد و عموم جامعه از دسترسی به این خدمات محروم است. به همین دلیل همبستگی اجتماعی میان مردم گسترش یافت." مبارزان اینترنشنال انگلیسی بر لزوم فعالیت‌های تعاونی عمومی تأکید کرده و خواستار گفتوگوی بیشتر طیف‌های جامعه برای گذار از بحران‌های دامنگیر شدند. آنان سیستم کنونی در روژاوای کوردستان را واجد اهمیت خواندند و خواستار تحقیق و استفاده از این الگو در دیگر مناطق جهان شدند.