"ارتش شمال سوریه در شُرُف سازماندهی و تکمیل است"

سیابند ولات فرمانده کل نیروهای دفاحی شمال سوریه اظهار کرد که ارتش شمال سوریه در شُرُف تشکیل است و وظیفه دفاع از مرزهای شمال سوریه هم به آنان واگذار شده است

سیابند ولات فرمانده کل نیروهای دفاحی شمال سوریه اظهار کرد که ارتش شمال سوریه در شُرُف تشکیل است و وظیفه دفاع از مرزهای شمال سوریه هم به آنان واگذار شده است

 

١ نوامبر ٢٠١۴ نیروهای دفاعی اعلام موجودیت نموده و در مدت کوتاهی در شمال سوریه اشاعه یافتند. وظیفه اصلی آنان دفاع از خلق علیه داعش در چهارچوب مرزهای فدراسیون شمال سوریه بود. این نیروهای در کارزار تندباد جزیره هم شرکت نمودند و اکنون درصدد اعلام موجودیت همچون "ارتش شمال سوریه" هستند.

 

سیابند ولات به پرسشهای خبرگزاری فرات پاسخ داد:

-: علیرغم وجود نیروهای ی.پ.گ/ی.پ.ژ و ق.س.د چه لزومی به تشکیل نیروهای دفاعی وجود داشت؟

_: نیروی دفاعی قبل از یکم نوامبر ٢٠١۴ هم مبارزات نظامی را آغاز کرده بودند. بویژه پس از حملات همه‌جانبه علیه روژاوا با وجود مقاومت قهرمانانه ی.پ.گ و ی.پ.ژ باز هم تشکیل ارتش همچون یک ضروریت بیشتر درک گردید. به همین دلیل هم تصمیم به تشکیل نیروهای ارتش گرفته شد و مرحله شکل‌گیری از سخت‌ترین مراحل بود.

 

-:چرا؟

_: زیرا روژاوای کردستان از هر سو آماج حمله قرار گرفته بود و فرصت بسیار محدودی برای سازماندهی و شکل‌گیری ارتش وجود داشت.

 

-: با این همه شما کار خود را کردید؟

_: قبل از همه مدیریت شورای دفاعی بخش نظامی تشکیل شد. این نهاد تمام افراد دارای سن ١٨-٣٠ ساله را به انجام وظیفه سربازی فراخواند. بر این اساس بود که اولین دوره آموزش نظامی آغاز شد  و هر دوره ١٠٠ نفر را شامل می‌شد. در این مقطع دو دوره را در گرسپی  و گرزیرو برگزار کردیم. اوایل گمان کردیم که با دوره‌های ١٠٠ نفره بتوانیم سربازان را آموزش دهیم اما سپس صدها جوان به ما ملحق شدند و ما مجبور به افزایش تعداد کمپ‌هایمان شدیم. اینگونه در مناطق جزیره در تل‌کوچر، دباکا  و حسکه کمپ‌های تازه‌ای درست کردیم.

 

-: افزایش تعداد کافی بود؟

_: نه، ما تنها به افزایش تعداد نیاز نداشتیم بلکه بیشتر به افسر نیازمند بودیم.

 

-: این مسئله چگونه حل شد؟

_: ما در عاموده آکادمی نظامی برگزار کردیم، این آکادمی اولین دوره فار‌غ‌التحصیلان را به پایان برد و پنجاه فرمانده را به آماده نمود و دوره دیگری را با شرکت ١٢٠ فرمانده آغاز کردیم.

 

-: آیا این موضوع تنها به منطقه جزیره محدود ماند؟

_: نه محدود به جزیره نشد. در کوبانی و عفرین هم دوره‌های خود را تأسیس کردیم. همچنین در منبج و طبقا هم کمپ تشکیل دادیم و به روژاوا محدود نشدیم. اکنون ما در شمال سوریه و در عرصه‌های تازه هم فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌ایم. در منبج، رقا و طبقا هم فعالیت گسترده‌تر می‌شود. به عنوان نمونه بیش از ۶٠٠ نفر در دیرالزور به ارتش ملحق شده‌اند.

 

نیروهای دفاعی در شمال سوریه نقشی حیاتی در جنگ علیه داعش دوشادوش ی.پ.گ و ی.پ.ژ به انجام رساندند. از هم‌اکنون به بعد هم همچون نیروهای دفاعی شمال سوریه موضوع امنیت مرزها را در سرلوحه وظایف خود قرار می‌دهند.

 

-: در رابطه با موضوع منبج برخی مشکلات وجود داشتند. دلایل آن چه بودند، در آنجا چه خبر است؟

_: در آزادسازی منبج بیش از چهارصد تن از رفقای مابه شهادت رسیدند، در این عرصه مقاومت قهرمانانه‌ای شکل گرفت. کسی باور نداشت که منبج از چنگال داعش آزاد شود اما خلق ما به این امر باورکرد. اما زمانی که از ارتش سخن به میان امد همگی ارتش رژیم [بعث] را به یادآوردند. به همین دلیل نارضایتی‌هایی دیده شد و نهادهای اجتماعی در این منطقه هم به خوبی وظایف خود را به انجام نمی‌رسانند.

 

نتوانستند به تمامی نیاز به نیازمندی‌های دفاعی پاسخگو باشند. به همین دلیل برخی مشکلات روی دادند. چندی پیش در دباکا در مراسم پایان دوره خانواده ١۴٠٠ تن حضور داشتند. آنها آمدند و با چشم خود واقعیات را دیدند. این امر به آنها اعتماد داد. در منبج برخی مشکلات روی دادند که ما سعی در حل آنان داشتیم. به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و این مسائل را هم حل می‌کنیم.

 

-: شما در کارزار تندباد جزیر شرکت کردید. در این مرحله چه نقشی را بردوش داشتید؟

_: نیروهای ما دوشادوش نیروهای ی.پ.گ/ ی.پ.ژ در جنگ علیه داعش به مبارزه پرداختند. وظیفه دفاع از مرزهای دیرالزور برعهده ماست. همه نیروهای ما با خواست خود به اینجا آمده‌اند. در [مرزهای] دیرک، کوبانی و سریکانی هم نیروهایمان مستقر شده‌اند.

 

-: مطلع شده‌ایم که نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در رابطه با نیروهای دفاعی پروژ‌ه‌ای در دست دارند. می‌توانید از آن صحبت کنید؟

_: آنان به نیروهای ما کمک تکنیکی و آموزشی می‌دهند. جنگ با داعش روبه پایان است. ما وارد مرحله دفاع می‌شویم. اکنون در کمپ‌ها در حال تشکیل ارتش شمال سوریه هستیم. روابط ما با ائتلاف تا کنون بر چه مبنایی بوده باشد بهمین منوال ادامه خواهد یافت.

 

-: شما از امنیت مرزها سخن گفتید، اکنون بخش‌های از مرزهای شمال سوریه در عفرین، شهبا و منبج در اشغال نیروهای ارتش غاصب ترکیه قرار دارند، علیه اعمال اشغالگرانه رژیم ترکیه چکار خواهید کرد؟

_: ما سیستم امنیتی نیرومندی را شکل می‌دهیم. جنگ ما تاکنون با داعش بود، از این ببعد برای دفاع از مرزها نیروی خود را بکار می‌گیریم.

در جنگ علیه داعش تجربیات فراوانی را کسب کرده‌ایم و اکنون از این تجربیات در آموزش استفاده می‌کنیم. با این تجربیات سعی خواهیم کرد تا در برابر دشمنان نیروی خود را به اثبات رسانیم و از میهن دفاع کنیم.

 

آشکارا اعلام می‌کنیم؛ اینجا جنوب کردستان یا کرکوک نیست که نیروهایی همچون حشد الشعبی و امثال آن به سهولت وارد شوند. برای دفاع از این خاک ما هزاران شهید داده‌ایم، میهن، شهدا و خلق بزرگترین ارزشهای ما هستند، هیچ فردی برای کسب پول به ما ملحق نمی‌شود و در مقابل از هر لحاظ خود را آماده کرده‌ایم. هر حمله‌ای علیه شمال سوریه با پاسخی حرفه‌ای، پرقدرت و کوبنده روبرو خواهد شد.

 

تکرار می‌کنیم که نه ترکیه، نه سوریه و نه هیچ دولت دیگری نمی‌توانند خاک ما را غصب کنند. دولت سوریه از چنگ داعش فرار کرد، اما در مقابل داعش ماندیم و مقاومت کردیم و سرانجام پیروز شدیم. رژیم سوریه بر طبل جنگ می‌کوبد، کسی ادعاهای رژیم بعث را باور ندارد.