اردوغان می‌خواهد کارهای ناتمام داعش را تمام کند

رییس مشترک شورای اداری کانتون گرسپی می‌گوید: "اردوغان برای جلوگیری از نابودی داعش به مناطق ما حمله می‌کند، اردوغان می‌خواهد کارهای ناتمام داعش را تمام کند."

حمید العابد رییس مشترک کانتون گرسپی که خود از خلق عرب منطقه است در مورد حملات رژیم ترک به این منطقه با خبرگزاری فرات گفتگو کرد.

 

العابد تأکید کرد که اردوغان از استقرار دمکراسی در گرسپی هراس دارد. العابد افزود:"دولت ترک مناطق عفرین، باب، جرابلس و اعزاز را اشغال کرده و روزانه دست به كشتار، تعرض به شهروندان و غارت اموال آنان دست می‌زند. اما در مناطق ما آرامش حکمفرماست. اردوغان از آرامش و دمکراسی مناطق ما می‌ترسد و تلاش می‌کند تا پلیدی‌های خود را به مناطق تحت مدیریت ما گسترش دهد."

رژیم بعث هیچ اهمیتی به مناطق ما نمی‌داد

العابد خاطرنشان کرد که گرسپی هیچگاه اینگونه آرام نبوده و توسط خود ساکنان آن اداره نشده است.

وی افزود:"همه آگاهند که در زمان حکومت رژیم بعث دزدی و فساد اداری بسیار بود. کارهای مربوط به سازمان‌های دولتی با رشوه انجام می‌شد. بر ما ظلم می‌کردند. نیروهای استخباراتی و امنیتی قدرت خویش را بر جامعه تحمیل کرده بودند.

 

با این همه در مناطق رقا، دیرالزور، حسله و گرسپه هم فقر وجود داشت و هم به مسئله آموزش اهمیتی داده نمی‌شد. مختصر اینکه رژیم به مناطق ما اهمیتی نمی‌داد و کشاورزی آن هم تعریفی نداشت.

 

رژیم [سوریه] و ترکیه در ظهور تبهکاران نقش دارند

العابد قیام خلق‌های سوریه را به وضعیت آنتی‌دمکراتیک و تبعیض آمیز رژیم، همچنین فشارهای امنیتی بر جامعه مرتبط دانست و یادآوری کرد که تبهکاران ارتش آزاد از این خلا استفاده کردند و خود را سازماندهی نمودند. به گفته وی رژیم ترکیه فعالانه در تسلیح  تبهکاران نقش بازی کرد.

 

وی سپس به تشکیل ١٠۵ گروهک ارتش آزاد با همکاری ترکیه در گرسپی اشاره کرد. العابد گفت: به هر کدام از این گروهک‌ها وظیفه ٢ ساعت کنترل مرز داده شد. آنان به باجگیری از خلق پرداختند و تمام کارگاهها، ابزارالات صنعتی و حتی اشیا باستانی را از گرسپی و مناطق دیگر سوریه به ترکیه منتقل کردند.

 

وی افزود:"سپس گروه‌های تندرو اسلامی شکل گرفتند. بخصوص احرار الشام و کتائب فاروق در این مرحله شکل گرفتند و جبهه النصره هم سپس سر برآورد."

 

پس از آن داعش شکل گرفت. تمام گروهک‌های دیگر از میان رفتند و اعضای آنان به تبهکاران داعش ملحق شدند. در دوره داعش کنترل مرز به داعش سپرده شد.

 

خواستند کردها و عرب‌ها را به جان هم بیاندازند

العابد خاطرنشان کرد که در سال ٢٠١٣ به دستور ترکیه ٢١ گروه تبهکار که داعش، جبهه النصره و احرار الشام را هم شامل می‌شدند در مناطق شهبا، منبج، رقا و گرسپی به کردها حمله کردند. وی افزود:"داعش می‌خواست کردها و عرب‌ها را به جان بیاندازد. برخی فریب این فتنه را خوردند. اما خلق‌های منطقه از فتنه داعش آگاه بودند. مثلا هم احرار الشام هم داعش خواستند کردها را از گرسپی اخراج کنند، کردها در این مرحله خانه‌های خود را به خلق عرب منطقه سپردند.

 

[دواعش] سپس به کوبانی یورش بردند. هدف از حمله به کوبانی هم دامن زدن به جنگ مابین کردها و عرب‌ها بود. در کوبانی هم نقشه آنان شکست خورد. تهدیدهای دولت ترک علیه گرسپی به همین دلیل است. می‌خواهند کردها و عرب‌ها را به جان همدیگر بیاندازند و این دو را به دشمن همدیگر مبدل کنند."

 

امرای داعش روزانه به ترکیه می‌رفتند

العابد خاطرنشان کرد که در دوره اشغال گرسپی توسط داعش امرای این گروه تبهکار دائما در ترکیه بسر می‌بردند. وی افزود:" مکان استخباراتی تبهکاران داعش گرسپی کشور ترکیه بود. به ترکیه می‌رفتند و پس از مدتی گردش دوباره به منطقه می‌آمدند. یکی از نزدیکان ما برای حل مسئله‌ای به مسئولین داعش رجوع کرده بود و در جواب به وی گفته بودند که 'امیر در ترکیه است، تا برنگردد کاری از دست ما برنمی‌آید'."

 

این وضعیت تنها مختص به دوره داعش نبود. در دوره اشغال منطقه از سوی ارتش ازاد هم وضع بر همین منوال بود. دوره النصره هم بدین شکل بود. آنان شبانه به ترکیه می‌رفتند، سرکرده‌های نظامی النصره آشکارا وارد ترکیه می‌شدند."

 

حمید العابد حمله ترکیه به مناطق آزاد روژاوا و شمال سوریه را نشانه‌ی نگرانی ترکیه از نابودی داعش دانست و افزود:"نابودی داعش به معنای قطع‌کردن دست اردوغان برای مداخله در منطقه است. از اینرو زبان به تهدید خلق‌های منطقه گشوده است. از نیروهای دمکراسی و سازماندهی دمکراتیک ما می‌ترسند. نمی‌خواهد دمکراسی در منطقه وجود داشته باشد. در عفرین، باب، جرابلس و اعزاز که از سوی ارتش ترک به اشغال درآمده هر روز شاهد قتل‌عام، تجاوز و غارت اموال مردم هستیم. در مناطق ما چنین خبرهایی نیست. اردوغان از آرامش و دمکراسی حاکم بر منطقه می‌ترسد و سعی می‌کنند پلیدی خود را به مناطق ما هم برساند."

 

ما خود زمام امور خویش را بدست گرفته‌ایم

حمید العابد رییش مشترک شورای اداری کانتون گرسپی در پایان سخنان خود از روزنامه‌نگاران خواست تا ضمن مسافرت به گرسپی با چشـم خود شاهد وضعیت زندگی آزادانه خلق‌های آن باشند. وی تأکید کرد:"بیایید به گرسپی و ببینید که ما چگونه راهها را مرمت کرده و مدرسه و نهادهای خدماتی راه‌اندازی کرده‌ایم. تجربه بسیار متفاوتی از چگونگی مدیریت امور کسب کرده‌ایم، بدون حکمرانی رژیمی زورگو بر منطقه ما امورات زندگی خویش را مدیریت می‌کنیم، امیدواریم که دولت‌های خاورمیانه و دول عرب از تجارب ما استفاده کنند تا خلق‌های منطقه خود امور زندگی خویش را در دست داشته باشند."