اظهارات دو تن از ناظران ه.د.پ در انتخابات شمال سوریه: مدلی نوین در جهان شکل گرفته است

هیئت‌هایی متشکل از نمایندگان پارلمانی حزب دمکراتیك خلق‌ها و اقلیم کردستان برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات شوراها به شمال سوریه رفته بودند. دو تن از ناظران ه.د.پ پس از اتمام انتخابات در مورد آن اظهار نظر کردند.

هیئت‌هایی متشکل از نمایندگان پارلمانی حزب دمکراتیك خلق‌ها و اقلیم کردستان برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات شوراها به شمال سوریه رفته بودند. دو تن از ناظران ه.د.پ پس از اتمام انتخابات در مورد آن اظهار نظر کردند.

 

هیئت نمایندگان حزب دمکراتیک خلقها کە از شمال کردستان برای نظارت بر روند اجرای انتخابات بە شمال سوریە دعوت شدە بود، سیستم خود مدیریتی کە در این منطقە در حال اجرا و برنامە ریزی است را مدلی نوین در تمامی خاورمیانە و جهان دانستند.

 

اعضای این هیئت می‌گویند مشارکت زنان و جوانان از سویی و مشارکت تمامی جوامع شمال سوریە از سوی دیگر هیجان بزرگی در انتخابات ایجادە کردە و آنچە کە آنها دیدەاند تولد یک سیستم جدید در شمال سوریه بوده است.

 

بدیعه اوزگوکچه عضو ه.د.پ و نماینده مردم وان در پارلمان ترکیه که یکی از ناظران در شهر حسکه بود، مشارکت جوانان در این انتخابات را قابل توجە عنوان کرد.

 

اوزگوکچه می‌گوید چیزی کە در ابتدا نظر او را بە خود جلب کرد مشارکت گستردە مردمی و اشتیاق  فراوانی بود که در این انتخابات موج می‌زد. مردمان عرب، کرد، ترکمن، سریانی، با جوش و خروش از این انتخابات استقبال کردند.

 

او می‌گوید: اصول و موازین دموکراسی چیزی است کە ما امروز شاهد آن هستیم، تدارکات و برنامە ریزی در این انتخابات از انسجام بسیار بالایی برخوردار بود، افراد وظایف محولە را طبق اصول از پیش برنامە ریزی شدە بە بهترین شکل بە انجام رساندند. این رویداد فرای یک انتخابات عادی، آغازی است برای تولد یک سیستم دموکراتیک در شمال سوریە.

 

نماینده پارلمانی ه.د.پ همچنین برگزاری انتخابات را بە مردم سوریە و خاورمیانە تبریک گفت و ادامە داد: برای برقراری این سیستم، بهای سنگینی پرداخت شدە است. مردم این سرزمین مبارزات و جانفشانی های بزرگی در برابر گروە ضدە بشری داعش از خود نشان دادند. مبارزات پشتوانە این سیستم بوده و بر این باور هستم کە این سیستم پلە بە پلە در تمام منطقە و جهان گسترش خواهد یافت.

"فاطمه گوک" عضو هیئت رئیسە ه.د.پ که او نیز کە در گروه نظارت بر انتخابات در حسکە بود هم می‌گوید: من در چشم افراد جوش و خروش میدیدم، احساسی گرانبها در بین مردان و زنان ایجاد شدە است. در اینجا ساختار جدیدی ایجاد شدە است. می‌شد اعتماد بە نفس و خودباوری را در بین آن دسته از جوانانی که پای صندوق های رای حضور داشتند احساس کرد.همیشه گفته می شود انقلاب روژاوا انقلاب زن است، اما از دید من هراندازە انقلاب روژاوا انقلاب زنان است بە همان اندازە نیز انقلاب جوانان است. این انقلاب ارزشهای انسانی را در خود جای دادە است.