اعتصاب و اعتراضات کسبه و بازاریان بانه به شهرهای دیگر گسترش یافت

در چهارمین روز اعتصاب گسترده کسبه و بازاریان در شهرهای جوانرو و بانه، کاسبکاران مرزی و بازاریان شهرهای مریوان، سقز و سردشت نیز به این اعتصابات پیوستند.

در چهارمین روز اعتصاب گسترده کسبه و بازاریان در شهرهای جوانرو و بانه، کاسبکاران مرزی و بازاریان شهرهای مریوان، سقز و سردشت نیز به این اعتصابات پیوستند. گزارش‌ها حاکیست بازار این شهرها نیز به حالت نیمه تعطیل در‌آمده است.

 

شبکه حقوق بشر کُردستان به نقل از منابع بومی از ادامه اعتصاب عمومی در شهرهای بانه، جوانرو، مریوان، سقز و سردشت خبر داد و اعلام کرد همزمان با تعطیلی بازار، تجمعات اعتراضی در مقابل فرمانداری و شهرداری این شهرها برگزار شد.

کاسبکاران و بازاریان معترض بانه‌ای در حرکتی نمادین با پهن کردن سفره های خالی مقابل فرمانداری این شهر اعتراض خود را نشان داده اند. ظهر دیروز همچنین با شرکت تعدادی از بازاریان بانه ای، جلسه‌ای با فرمانداری و مسئولین انتظامی بانه برگزار شده که در آن مسئولین دولتی تعهد کرده اند که خواسته های بازاریان را پیگیری کنند. از بازاریان خواسته شده به این شکل از اعتصاب و اعتراض پایان دهند.

در این بین، تعدادی از نیروهای یگان ویژه از مرکز استان به پادگان انتظامی بانه منتقل شده‌ و در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.

کاسبکاران و معترضین جوانرویی نیز در مقابل شهرداری این شهر تجمع کرده و خواستار پیگیری مطالبات خویش شده‌اند ولی تاکنون هیچ یک از مسئول دولتی پاسخی به درخواست آنان نداده اند.

کاسبکاران و بازاران شهرهای مریوان، سقز و سردشت نیز به این اعتصاب و اعتراضات پیوسته و سفره خالی از نان در برخی از خیابان های این شهرها نیز پهن شده است.

 

در چند ماه اخیر، به دنبال بسته شدن معابر مرزی کولبری و افزایش تعرفه‌های  گمرکی، رونق تجاری در کردستان دچار رکود شده و درآمد هزاران نفر از کولبران، کاسبکاران و بازاریان شهرهای کُردستان که کاملا وابسته به واردات کالا بوده است، قطع شده است.

 

یکی از بازاریان مریوان در همین رابطه به شبکه حقوق بشر کردستان گفته است: اواخر سال گذشته، هیئت وزیران به طرح پایان کولبری رٲی داد و به جای آن طرح پیلەوری را جایگزین کرد که معایب و زیان های زیادی در پی دارد.

 

او می‌گوید نام نویسی برای گرفتن کارت پیلەوری شامل همه مرزنشینان نمی‌شود و ایجاد گمرگ رسمی با تعرفەهای بالای ترخیص کالا، معامله ای صرفا دو طرفه بین تاجران طراز اول و گمرک است.

 

افزایش تعرفه‌های گمرگی همچنین سبب روی آوردن کولبران رسمی به کولبری غیرمجاز شده و در این مدت ده‌ها تن با شلیک نیروهای انتظامی کشته و زخمی شده‌اند.