اعضای اسیر شده‌ی داعش می‌خواهند پیش برادرانشان (!) بازگردند

تعداد زیادی از اعضای داعش که در منطقه‌ی باغوز خود را به ق.س.د تسلیم کرده‌اند، اهل کشورهای ترک‌زبان هستند. این افراد از راه ترکیه به سوریه آمده‌اند و می‌خواهند به ترکیه بازگردند. می‌گویند؛"ترکیه برادر ماست".

نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک-ق.س.د در روستای باغوز شهرک هجین از توابع دیرالزور سوریه، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تعداد زیادی از اعضای داعش را به اسارت خود درآوردند. تعداد زیادی از این افراد اهل کشورهای ترک هستند.

 

همه‌ی این تبهکاران از راه ترکیه به سوریه آمده‌اند و همه می‌گویند، میخواهند به ترکیه بازگرداننده شوند. آنها بر این باورند که می‌توانند با امنیت در ترکیه زندگی کنند.آنها علت پیوستن به داعش را "پول" و " خواندن قرآن" بیان می‌کنند. این اعضای داعش که اهل کشورهای ترکمنستان، ترکستان، ترکیه، ترکستان شرقی هستند، می‌گویند ترکیه برادر آنهاست. یکی از آنها می‌گوید اگر به ترکیه برود به کار ارتباطات مشغول خواهد شد.

"در چانکری به همراه همسر و سه فرزندش به داعش پیوسته است"

تبهکار داعش مراد نوح اغلو به همراه همسر و ۳ فرزندش به داعش پیوسته است. او بدون اینکه جزئیات رفتن خود به سوریه را بیان کند می‌گوید:" پس از آنکه تصمیم گرفتم به داعش بپیوندم، کسی واسطه شد. تلفنی با هم صحبت کردیم و سپس از راه شهر دیلوک به منطقه‌ی راعی آمدم. مدتی هم در منطقه‌ی باب بودم. آنجا در یک روستا ساکن شدم. چون جراحی شده بودم هیچ کاری نمی‌کردم. اگر از من سوال کنی می‌گویم پشیمان نیستم که به داعش پیوسته‌ام. اما به برخی دلایل در برخی موارد پشیمانم."

 

نوح اغلو مدعی است که مسلح نبوده و هرگز در جنگ شرکت نکرده است. وقتی در مورد ظلم داعش به خلق کرد و خلق منطقه سخن می‌گوییم، میگوید،"آنقدر که من خبر دارم داعش بر اساس قومیت با کردها و عربها نمی‌جنگد. دولت اسلامی علیه همه می‌جنگد."

 

این تبهکار که به همراه همسر و ۳ فرزندش در باغوز خود را تسلیم کرده‌اند، می‌گوید می‌خواهد به ترکیه بازگردد و کار قبلی خود را که فروش تلفن است ادامه دهد.

 

"ترکیه برادر ماست"

یک تبهکار دیگر با نام عبدالرحمان که از ترکستان آمده است می‌گوید، "پول بسیاری به من دادند تا به اینجا بیایم. مدتی در ادلب بودم سپس به حما رفتم و دوباره به ادلب بازگشتم. یکسال و نیم است که اینجا هستم. از راه لیوا اقصی از ادلب به اینجا آمدم."

 

او می‌گوید مسلح نبوده(!) و فقط به کار تعمیر موتور سیکلت مشغول بوده است. وی می‌گوید:" میخواهم به ترکیه بروم چون ترکیه برادر ماست."

 

تبهکار دیگر داعش یوسف ترکمان که اهل ترکمنستان است می‌گوید، ۷ سال در استانبول زندگی کرده است و در منطقه ی آولار به کار شستن اتومبیل مشغول بوده است. "۴ سال پیش به داعش پیوستم. به خواندن قرآن مشغول بودم و سپس به داعش پیوستم. "وی که خود را مجاهد می‌داند، میگوید بیشتر در رقا بوده است. وی مدتی در عراق بوده و سپس به سوریه بازگشته است."

 

"می‌خواهم به ترکیه بازگردم"

این تبهکار در مورد آمدنش به سوریه می‌گوید،" فکر می‌کردیم اینجا می‌توانیم بر اساس قرآن و شریعت زندگی کنیم. اما اینگونه نشد. اگر نمی‌آمدم بهتر بود. می‌خواهم به ترکیه بازگردم. "وی می‌گوید هرگز در کوبانی نجنگیده است و همین را بهانه‌ای برای بازگشت به ترکیه قرار می‌دهد.