افزایش چشمگیر ثبت‌نام در دانشگاههای روژاوا و کوبانی

برای سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ درخواست ثبت نام در دانشگاههای روژاوا و کوبانی بسیار افزایش یافته است. ثبت نام در این دانشگاهها که در ۲۲ رشته انجام می‌شود تا ۱۳ مهر ادامه خواهد داشت

   در دانشگاههای روژاو و کوبانی در شمال و شرق سوریه ثبت نام برای سال تحصیلی جدید آغاز شده است. ثبت نام تا ۱۳ مهر ادامه خواهد داشت و درخواست برای ثبت نام نسبت به سالهای گذشته بسیار افزایش یافته است.

   علی رغم آنکه در سالهای گذشته شمال و شرق سوریه تهدید میشد اما آموزش متوقف نشد و موفقیتهای خوبی در زمینه‌های آموزشی بدست آمد.

   پس از انقلاب ١٩ ژوئیه ٢٠١٢/ ۲۹ تیر ١٣٩١، در سطوح ابتدایی، متوسطه و پس از آن پروسه‌ی آموزش با سه زبان ادامه یافت. در روژاوا که پیشتر هیچ دانشگاهی نداشت، در سال ۲۰۱۵ دانشگاه عفرین، در سال ۲۰۱۶ دانشگاه روژاوا و در سال ۲۰۱۷ دانشگاه کوبانی تاسیس شد. چون عفرین تحت اشغال قرار دارد، بیشتر دانشجویان دانشگاه عفرین اکنون در دانشگاههای روژاوا و کوبانی به تحصیل خود ادامه میدهند.

   در دانشگاههای کوبانی و روژاوا در کل ۲۲ رشته وجود دارد. غیر از روژاوا درخواست ثبت نام از رقا، طبقا، منبج و دیرالزور نیز بسیار زیاد است.

   سکینه علی رئیس مشترک بخش علوم دانشگاه کوبانی در مورد دوره‌ی تحصیلی جدید به خبرگزاری فرات اعلام کرد، ثبت نام تا ۱۳ مهر ادامه خواهد داشت و هر دو دانشگاه با سیستم ثبت نام مرکزی دانشجویان را پذیرش میکنند.

   سکینه علی گفت، "دانشگاهها از ۲۲ بخش متفات تشکیل شده‌اند و در هفته‌ی اول تعداد زیادی دانشجو به آنجا رفته‌اند. همچنین دانشجویان بر اساس نمرات قبلی آنها پذیرش می‌شوند. از مناطق عرب نشین نیز تعداد زیادی برای ثبت نام درخواست داده‌اند." وی همچنین اعلام کرد، "دانشجویان ۷۰ درصد بر اساس نمراتشان و ۳۰ درصد هم با توجه به مصاحبه‌ی حضوری انتخاب میشوند و هر دانشجو نیز سه انتخاب دارد."

   ماسیدار ماسیرو عضو هیئت علمی دانشگاه کوبانی می‌گوید، "امسال چند رشته‌ی جدید تاسیس شده است. تعداد اساتید نیز افزایش یافته و همچنین تعداد ثبت نام دانشجویان نیز افزایش یافته است."

   ماسیرو همچنین اظهار کرد، "هدف اصلی آنها افزایش سطح آموزش است. در دانشگاه کوبانی بخش آزمایشگاه تاسیس شده و قرار است بر همین اساس بخش پزشکی نیز تاسیس شود.

   در دانشگاه کوبانی رشته‌ی زبان و ادبیات کوردی، آزمایشگاه پزشکی، ریاضی، فیزیک، شیمی و جانور شناسی وجود دارد.

   در دانشگاه روژاوا نیز رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، تاریخ، جغرافیا، تربیت معلم، هنرهای زیبا، ژنولوژی، ادبیات و مهندسی نفت وجود دارد.

   همچنین رشته‌های مهندسی پتروشیمی، مهندسی کشاورزی، مهندسی محیط‌زیست، مدیریت و بازرگانی، مکانیک، مترجمی زبان و مهندسی عمران نیز در این دانشگاه وجود دارد."