"ما یکی از طرف‌های برگزاری کنگره قاهره هستیم/ توافق طرف‌های سوری راه را بر مداخله خارجی سد می‌کند" (٣)

الهام احمد از طرفهای سوری درخواست نمود که به منظور سد کردن راه مداخلات خارجی با یکدیگر به توافق دست پیدا کنند.

الهام احمد ریاست هیات رهبری مجلس سوریه دمکراتیک در بخش سوم و پایانی گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار نیوز به نقشه‌ای که می‌تواند به ایجاد صلح و ثبات در سوریه،  تحقق توافق بین طرف‌های اپوزیسیون سوری و تلاشهای صورت گرفته در کنگره قاهره یا کنگره نگارش قانون اساسی جدید اشاره کرد.

الهام احمد در سخنان خود به راه‌های تحقق این توافق بین گروه‌های مختلف اپوزیسیون سوری نیز اشاره کرده و اظهار داشت: در گام نخست باید زمینه‌ای عمومی وجود داشته باشد که توافق حول آن میسر شود، از اپوزیسیون خواسته می‌شود که مواضع پیشین خود را مورد بازبینی قرار دهد و به این نکته دست یابد که توافق سوری‌ها راه درست سیاسی است که می‌تواند سوریه را از بحران نجات دهد.

خلقهای سوریه می‌توانند به توافق دست یافته و راه حلی برای بحرانهای موجود بیابند

الهام احمد در ادامه افزود: فرصت‌های مشترکی در این میان وجود داشته و دست‌یابی به آنها آسان نیست، به رغم تمامی فعالیتها و اقدامات نظامی روی داده، چه اقدامات جنگی و چه مناطق به تصرف درآمده، یا تغییر دموگرافی منطقه‌ای، از طریق توافق می‌توان مشکلات موجود را حل کرد. این مسئله از طریق توافق سیاسی بین طرف‌های سوریه امکان‌پذیر است. باید توافقی ایجاد شود که به جهان و نیروهای بین‌المللی – منطقه‌ای اثبات کند که سوری‌ها می‌توانند به توافق دست یافته و راه حلی برای مسائل و مشکلات موجود یافته شود.

ما یکی از طرف‌های برگزاری کنگره قاهره هستیم

الهام احمد در رابطه با کنگره قاهره که در روزهای آینده برگزار خواهد شد و نیز نقش مجلس سوریه دمکراتیک در این کنگره اظهار داشت: اقداماتی که اکنون در حال انجام است، صورتبندی هیات دیالوگ و مذاکره است. افراد مستقل در هیات گفتگوها تغییر کرده‌اند، باید طرف‌ها و نهادهای دیگر چه در قاهره یا مسکو، تغییر پیدا کنند. ما یکی از طرف‌های برگزار کننده کنفرانس قاهره هستیم. به رغم تغییراتی که در چارچوب دیالوگها انجام می‌شوند، ما امیدواریم که به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

الهام احمد در ادامه سخنان خود افزود: به ما اجازه حضور در هیات بازنویسی قانون اساسی داده نشده است. اما گروه‌های دیگر را در این کمیته جا داده و اطلاعاتی را در اینباره ارائه نکرده‌اند. ما با تمامی طرف‌ها، در کمیته قانون اساسی و خارج از آن، ارتباط داریم. همزمان ارتباط و دیدارهای ما با هیاتهای اعزامی دیالوگ ادامه دارند، نتایج این دیدارها بر سطح ملی مثبت هستند.

آمریکا و روسیه از نقشی اساسی در بی‌ثباتی‌های منطقه برخوردارند

الهام احمد در رابطه با نقش آمریکا و روسیه در آینده سوریه اظهار داشت: دو طرف اصلی و فعال در سوریه حضور دارند؛ روسیه و آمریکا. ترکیه با تمامی اقدامات مداخله‌جویانه خود تلاش دارد تا در آینده سوریه نقش اساسی داشته باشد. روسیه و آمریکا نیز در تداوم و مدیریت بی‌ثباتی‌ها و رویدادهایی که در منطقه به وقوع می‌پیوندند، نقشی اساسی دارند. اما در این میان از این دو طرف و دولت‌های منطقه‌ای و جامعه جهانی خواسته می‌شود که از روند حل بحران سوریه به شیوه‌ای واقعی حمایت نمایند.

الهام احمد همچنین اظهار داشت که باید از خلق سوریه پشتیبانی و حمایت شود تا این جنگ خاتمه یافته و حمایت و کمک به گروه‌های مسلح تندرو در خاک سوریه متوقف شود. همچنین اهمیت حمایت از خط سیاسی و خودداری از حمایتهای نظامی نیز مورد اشاره الهام احمد بود. وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که باید تمامی طرف‌های سیاسی شرکت کننده در حل بحران سوریه مشارکت داشته و نیروهای دمکراتیک به بازتاسیس و تحقق آتش‌بس کمک کنند.

خلق سوریه می‌تواند نقشه راه‌حل بحران را ارائه دهد

الهام احمد ریاست هیات رهبری مجلس سوریه دمکراتیک در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت که خلق سوریه مداخله خارجی را نپذیرفته و بدون مداخله خارجی، نیرو، اراده و پروژه ارائه نقشه راهی برای آینده سوریه را در اختیار دارد. الهام در این رابطه خاطرنشان ساخت که ماهیت سوریه نمی‌تواند پذیرای مداخله خارجی باشد، خلق سوریه با حاکمیتی که سالهاست این کشور را اداره کرده است همراهی نداشته است و این نوع حاکمیت بوده است که باعث بلایای کنونی شده است. به همین دلیل باید این سیاستها هم از سوی رژیم و هم از سوی طرف‌های دیگر تغییر کنند تا فرایند جدیدی ایجاد شود.

الهام در این راستا از تمامی طرف‌های سوری خواست تا با ارسال پیامی نشان دهند که در راستای منافع سوری‌ها گام برداشته و به منظور حفظ صلح و ثبات از طریق سیاسی و متحدانه گام برداشته و دوستان واقعی خلق سوریه هستند.

 


منبع: ANHA