انتخابات دمکراتیك؛ نقشه راه فدراسیون شمال سوریه

نمایندگان فدراسیون شمال سوریه و احزابی که روز گذشته در مناطق مختلف پای صندوق‌های اخذ‌ رأی رفتند اعلام کردند که بحران سوریه نه در نشست‌های بین‌المللی بلکه با رجوع به اراده مردم این كشور قابل حل است.

نمایندگان فدراسیون شمال سوریه و احزابی که روز گذشته در مناطق مختلف پای صندوق‌های اخذ‌ رأی رفتند اعلام کردند که بحران سوریه نه در نشست‌های بین‌المللی بلکه با رجوع به اراده مردم این كشور قابل حل است. آنها پروژه فدراسیون شمال سوریه که با برگزاری دومین دور انتخابات در حال تکمیل است را نمونەای برای سراسر سوریه عنوان کردند.

فوزا یوسف ریاست مشترک شورای اداری فدراسیون شمال سوریه که در قامشلو پای صندوق رأی‌گیری رفته بود از دومین مرحله انتخابات فدرالی به عنوان روزی تاریخی یاد کرد و گفت نشست‌های بین‌المللی زیادی برای حل بحران سوریه در حال برگزاری هستند اما آنها راه حل بحران را در پروژەی خود جستجو می‌کنند.

 

او گفت مردم سوریه که قربانیان زیادی دادند حق دارند در یک انتخابات دمکراتیك، نمایندگان واقعی خود را برای اداره مناطق زندگی‌شان انتخاب کنند.

 

فوزا یوسف گفت نقشه راه آنها برای حل بحران سوریه، حاصل ارادەی مردم و همان چیزی است که جهان دارد در شمال سوریه می‌بیند.

 

شاهوز حسن ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیك که در حسکه پای صندوق رفته بود نیز گفت هدف از برگزاری انتخابات، تأکید بر دخالت فعال و آزادانه شهروندان در سرنوشت خویش است. مردم باید نمایندگان خود در شوراهای شهری و روستایی را در فضای آزاد و دمکراتیك مشخص ‌کنند.

 

عبدالسلام احمد ریاست مشترک کمیته ارتباطات جنبش جامعه دمکراتیك نیز از همراهان او بود که تصریح کرد هر یک از طرفین داخلی یا بین‌المللی که خواستار حل بحران سوریه هستند باید با نمایندگان این خلق گفتگو کنند در غیر اینصورت به نتیجه نمی‌رسند.

 

در همین رابطه، هدیه یوسف ریاست مشترک مجلس قانون‌گذاران نظام فدرال دمکراتیك شمال سوریه با یادآوری اتمام انتخابات کمون‌ها در ماه سپتامبر گفت انتخابات شوراها، دومین دور انتخابات فدرالی برای بنیان‌گذاری یک سیستم دمکراتیك است.

 

او از وجود رقابت سالم میان گروههای متنوع شرکت کننده در انتخابات خبر داد و گفت رسیدن به این روز را مدیون خون شهیدانی هستند که در چند سال گذشته تاکنون از سرزمین و مردم خود در برابر حملات دفاع کردند.

لقمان احمه رئیس حزب سبز کردستان هم از شرکت کنندگان در انتخابات بود. او می‌گوید تاکنون هیچ وقت در سوریه انتخابات دمکراتیك برگزار نشده بود.  لقمان احمه می‌گوید نمایندگانی که در انتخابات بیشترین آرا را به دست آودند تا دو سال مسئولیت اداره مناطق خود را بر عهده خواهند داشت بنابراین مردم باید در انتخاب خود دقت کنند.