انتقاد از عملکرد سازمان بهداشت جهانی

ریاست مشترک کمیته بهداشت و سلامت خودمدیریتی شمال-شرق سوریه برخورد سازمان بهداشت جهانی را در رابطه با شمال-شرق سوریه مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرد که تلاش‌های خود مدیریتی در راستای کسب وسایل پیشرفته پزشکی ادامه خواهند یافت.

با شیوع ویروس کرونا و گسترش ان در سطح جهانی، جامعه بین‌المللی نیز با تمامی نهادهای خود خواستار همکاری و اتحاد در مقابله با ویروس کرونا شده است. در این رابطه سازمان بهداشت جهانی به رغم ارائه کمک‌هایی به عرصه سلامت و پزشکی در سطح جهان، به تبعیض در این رابطه دست زده است.

در همین رابطه معلوم شده است که سازمان بهداشت جهانی کمک‌های پزشکی خود را به دولت سوریه و منطقه ادلب که تبهکاران جبهه النصره در آن موضع گرفته‌اند، رسانده است؛ اما سازمان بهداشت جهانی مناطق شمال-شرق سوریه را که بیش از ۵ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند نادیده گرفته و از کمک‌های پزشکی در مقابله با کرونا بی‌بهره گذاشته است.

در رابطه با این موضوع، دکتر جوان مصطفی ریاست مشترک کمیته سلامت و بهداشت شمال-شرق سوریه با خبرگزاری هاوار نیوز به گفتگو پرداخت.

دکتر جوان مصطفی در این باره اظهار داشت که خودمدیریتی و کمیته سلامت و بهداشت با سازمان‌های جهانی بهداشت و سلامت در ارتباط هستند. پیش از شیوع ویروس کرونا ما با سازمانهای بهداشتی و از جمله سازمان بهداشت جهانی در ارتباط بوده‌ایم، بعد از شیوع این بیماری به کشورهای همسایه، این ارتباطات گسترش پیدا کرده‌اند.

اما دکتر مصطفی جوان خاطرنشان ساخت که سازمان بهداشت جهانی در این رابطه نقش خود را به درستی ایفا نکرده است و همکاری‌های لازم انسانی را در رابطه با شیوع کرونا با خودمدیریتی انجام نداده است. دکتر جوان در این رابطه اظهار داشت که علیرغم تلاش‌های فراوان ما و انتظار از سازمان بهداشت جهانی مبنی بر انتقال نمونه‌های مشکوک به دمشق این سازمان با ما همکاری ننموده است.

دکتر جوان مصطفی برخورد سازمان بهداشت جهانی را مورد انتقاد قرار داده و اظهار داشت که این سازمان کمک‌های خود را به رژیم سوریه و مناطقی که تبهکاران جبهه النصره در آن استقرار دارند ادامه می‌دهد، اما کمکهای لازم را در اختیار روژآوا قرار نمی‌دهد. این سازمان، سازمانی بین‌المللی است، لازم است که با تمامی ملت‌ها و خلق‌ها در ارتباط باشد، اما متاسفانه کمک‌های بهداشتی و پزشکی خود را در اختیار دولت سوریه قرار داده و حتی این کمک‌ها را به مناطق اشغالی سوریه که در اختیار دولت اشغالگر ترک و گروه‌های مزدور آنکاراست انتقال می‌دهد، اما مناطق شمال-شرق سوریه از این کمکهای بهره‌ای ندارند.

مصطفی خاطرنشان ساخت که تلاش‌های آنان با هدف دریافت وسایل پزشکی از سازمان بهداشت جهانی ادامه دارد. وی با تاکید بر لزوم نیاز مناطق شمال-شرق سوریه به وسایل پزشکی اظهار داشت: در این مرحله نیازمند PSR هستیم. PSR از وسایل پزشکی پیشرفته‌ای است که بیماری کرونا را تشخیص می‌دهد. این ابزار بسیار مهم است، اما در شمال-شرق سوریه این ابزار وجود نداشته و فقط در آزمایشگاههای مرکزی دمشق و آزمایشگاههای پزشکی تبهکاران ترکیه وجود دارد.

دکتر جوان مصطفی در ادامه افزود: به دلیل رویدادهای جاری، روند ساختمان‌سازی بیمارستانها در منطقه تضعیف شده است و برخی از مرکز پزشکی نیازمند بازسازی هستند. از طرف دیگر مناطق شمال-شرق سوریه نیازمند داروهای ویژه کرونا، سرطان و دیگر داروهایی هستند که بدن را در مقابله با ویروسها تقویت می‌کند.