انتقاد الهام احمد از سازمان بهداشت جهانی

الهام احمد ریاست مجلس سوریه دمکراتیک با انتقاد از جامعه جهانی نسبت به عدم همکاری در عدم اختصاص کمک برای مقابله با ویروس کرونا، حکومت سوریه را نیز متهم کرد که از اقدامات خودمدیریتی در مقابله با ویروس کرونا حمایتی به عمل نمی‌آورد.

به رغم آنکه مناطق شمال-شرق سوریه و بسیاری از دولت‌های دیگر نیازمند کالاهای پزشکی به منظور مقابله با ویروس کرونا هستند اما بیشتر طرف‌های مرتبط به این مسئله و از جمله سازمان بهداشت جهانی در رابطه با منطقه شمال-شرق سوریه دست به تبعیض می‌زنند. بهانه این سازمان‌ها ارسال این کمک‌ها به حکومت مرکزی سوریه است و این بهانه در حالی است که این سازمان‌ها کالاهای پزشکی لازم را به مناطق تحت کنترل ارتش ترک ارسال می‌کنند.

در رابطه با شیوع ویروس کرونا، موضع سازمان بهداشت جهانی، نیروهای ائتلاف بین‌المللی و روسیه و نظاره گر بودن این نیروها و رفتار حکومت سوریه و اشغالگری ترک، آژانس خبری هاوار با الهام احمد ریاست مجلس سوریه دمکراتیک به گفتگو پرداخته است.

هاوار: سازمان بهداشت جهانی به حکومت سوریه و ائتلاف سوری کمک می‌کند. این سازمان چرا به مناطق شمال-شرق سوریه کمک نمی‌کند؟

الهام احمد: متاسفانه مناطق شمال-شرق سوریه از تمامی کمک‌های انسانی محروم هستند. سازمان بهداشت جهانی در منطقه حضور دارد. با خودمدیریتی در ارتباط است. اما هیچگونه کمکی به منطقه نمی‌کند. اطلاع دارید که این سازمان به شیوه‌ای رسمی با حکومت مرکزی در ارتباط است. این روابط رسمی هستند. ما مشاهده می‌کنیم که این مکانیسم درست و اصولی نیست. زیرا حکومت سوریه تا کنون به شیوه‌ای منفی با مسئله اپوزیسیون و دمکراسی برخورد کرده است. تا کنون در رابطه با موضوع تمرکز همچنان اصرار داشته است. همچنین در رابطه با تمامی اقدامات در پیش گرفته علیه اپوزیسیون نیز همچنان تاکید دارد. به همین دلیل درست نیست که این سازمان تنها با حکومت به شیوه‌ای رسمی در ارتباط باشد.

ما اطلاع داریم که سازمان بهداشت جهانی برای خودمدیریتی کیتهای تشخیص کرونا را اختصاص داده است اما تا کنون این کیتها را به خودمدیریتی نداده است. تعدادی  کالاها و ابزار پزشکی را به حکومت سوریه داده است. همچنین کمک‌هایی را به مناطقی اختصاص داده است که گروه‌های دیگر در آن حضور دارند. این اقدامات، اقداماتی سیاسی قلمداد می‌شوند. نباید موضوعات انسانی به موضوعات سیاسی تبدیل شوند. این نوع برخورد جای نقد دارد. لازم است که سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی نسبت به این تصمیمات و اقدامات خود تجدید نظر کنند.

هاوار: شما با نیروهای ائتلاف بین‌المللی در مقابل با داعش ارتباط دارید. آیا ارتباطاتی با این نیرو در مقابله با ویروس کرونا ایجاد شده است. آیا نیروهای ائتلاف در این رابطه به خودمدیریتی شمال-شرق کمک کرده‌اند؟

الهام احمد: ما روزانه با نیروهای ائتلاف در ارتباط هستیم ما همواره خواستار کمک آنها بوده‌ایم. اما تاکنون هیچگونه کمک بهداشتی در رابطه با مقابله با ویروس کرونا از آنها دریافت نکرده‌ایم. لازم است که حداقل کالاهای پزشکی و وسایل لازم برای تشخیص این ویروس را به ما بدهند. زیرا اگر این ویروس در منطقه شیوع پیدا کند، تهدیدهای بزرگی در منطقه را رقم می‌زند. باید از این تهدیدها رهایی پیدا کنیم. به همین دلیل ما از نیروهای ائتلاف بین‌المللی می‌خواهیم که سریعا امکانات لازم را در اختیار ما قرار دهند.

هاوار: نیروهای روسیه در بسیاری از مناطق شمال-شرق سوریه حضور دارند. آیا در رابطه با ویروس کرونا ارتباطاتی با این نیروها ایجاد شده است؟ آیا در مقابله با شیوع کرونا، کمکی از جانب آنها به شما شده است؟

الهام احمد: روسیه نیز تا کنون هیچ کمکی در اختیار ما قرار نداده است. تمامی کمک‌ها تنها از طریق سازمان بهداشت جهانی توزیع می‌شوند. طرف روسی مسئول این موضوع است. خصوصا در مناطقی که نیروهای این کشور در آن حضور دارند. اطلاع دارید که نیروهای نظامی بیش از تمامی نیروها در معرض ابتلا به این پندمی قرار دارند. روسیه با نیروهای سوریه و رژیم ایران در ارتباط است. یعنی این خطر وجود دارد که پندمی کرونا از طریق نیروهای روسی و رژیم سوریه در منطقه ما منتشر شود و به همین دلیل خواسته شده است تا به منظور تقلیل این خطر کمکای پزشکی در اختیار ما قرار بگیرد.

هاوار: آیا هیچگونه هماهنگی بین خودمدیریتی و رژیم سوریه در رابطه با ویروس کرونا وجود دارد؟

الهام احمد: خودمدیریتی از طریق هیات پزشکی با رژیم سوریه ارتباط دارد. اما متاسفانه تا کنون در بعد عملی هیچگونه اقدامی انجام نشده است و هماهنگی لازم صورت نگرفته است. چون دمشق تا کنون نیز نتایج کیتهای ارسالی از منطقه ما را نداده است و هیات پزشکی شمال-شرق سوریه از نتایج این کیتها هیچگونه اطلاعی ندارد و این در حالی است که پروازها همچنان ادامه دارند، بسیاری از دمشق به مناطق شمال-شرق سوریه آمده‌اند. علیرغم آنکه رفت و آمد نیازمند آزمایش تمامی مسافران و قرار دادن نمونه‌های مشکوک در قرنطینه است، اما حکومت سوریه در این رابطه اقداماتی را انجام نمی‌دهد. تا کنون در این رابطه رژیم سوریه هیچگونه مسئولیت پذیری از خود نشان نداده است. حکومت سوریه مواضع بسیار خطرناکی را در پیش می‌گیرد که می‌تواند به شیوع کرونا در منطقه منجر گردد.

هاوار: حکومت سوریه با این نوع برخورد خود در رابطه با تدابیر لازم خودمدیریتی در مقابله با ویروس کرونا چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

الهام احمد: متاسفانه بسیاری از طرفین از این پندمی به عنوان وسیله فشار علیه طرف دیگر استفاده می‌کنند. این رویکرد بسیار خطرناک بوده و بدور از موازین اخلاقی است. لازم است دولت سوریه در این رابطه مسئولیت‌پذیر باشد. زیرا ساکنان این منطقه نیز سوری هستند. تلاش می‌کنند تا بی‌ثباتی‌های سوریه خاتمه پذیرد و خلق‌های سوریه به آرامش و صلح و امنیت دست یابند. باید در پیش گرفتن چنین رویه‌ای پرهیز شود.

هاوار: آیا از بین رفتن هماهنگی بر دیالوگ بین هر دو طرف تاثیرگذار خواهد بود؟

الهام احمد: در بعد بهداشت و سلامت بر تمامی سوریه تاثیر گذار خواهد بود نه فقط بر مناطق خودمدیریتی.  در رابطه با دیالوگ و تاثیرگذاری بر وضعیت موجود نیز تا کنون هیچگونه دیالوگی در میان نبوده است، آنچه که وجود داشته است مباحثه بوده اشت. اما همه باید به مسئله بهداشت توجه کنند.

هاوار:  ترکیه تلاش می‌کند تا خانواده‌های تبهکاران را به سریکانی و گری سپی بفرستد. آیا اطلاعاتی از اعزام افراد مبتلا و مشکوک به کرونا این مناطق دارید؟

الهام احمد: اطلاعات بسیاری از این مناطق به دست ما می‌رسد. ما تلاش می‌کنیم که این اطلاعات را به صورت موثق کسب کنیم. اما وضعیت در خود ترکیه نابسامان است. روزانه صدها شهروند ترکیه در استانبول و شهرهای دیگر مبتلا می‌شوند. اگر اطلاعات بدست آمده درست باشند، که افرادی به این مناطق اعزام شده‌اند این موضوع موید استفاده ترکیه از این ویروس علیه ساکنان منطقه است. از جامعه جهانی می‌خواهیم که در رابطه با این واقعیت تحقیق کرده در رابطه با عدم مسئولیت پذیری ترکیه، سکوت نکنند.

هاوار: از ساکنان شمال و شرق سوریه در این مرحله که ویروس کرونا تمام جهان را درنوریده است چه می‌خواهید؟

الهام احمد: در اینجا می‌خواهم به تلاش‌های گروه پزشکی اشاره کنم که درصدد برآمدند که در رابطه با بیمارانی که از دمشق به منطقه آمده بودند، اطمینان یابند. به رغم وضعیت نظامی موجود در منطقه شهبا، برخی خانواده‌ها این موضوع را مخفی کردند و به گونه‌ای رفتار کرده‌اند که اصلا به خانه نیامده‌اند، در پیش گرفتن چنین رفتارهایی بسیار خطرناک است. از عدم اطلاع سرچشمه می‌گیرد. لزومی ندارد که ساکنان منطقه قرنطینه را مانند حبس تلقی کنند. برعکس باید بدانند که قرنطینه در درجه نخست عشق  به فرد، سپس جامعه و خانواده است. این تدابیر بسیار مهم و لازم هستند.

ممنوعیت خروج از منزل مهم و لازم است. در نوع خود تصمیم مهمی است که خودمدیریتی آن را به عنوان تدبیری در مقابله با پندمی اتخاذ کرده است. نتایج مثبتی نیز بدنبال داشته و اجازه شیوع آن را در منطقه نداده است. در آینده نیز لازم است که منع رفت و آمد اجرا شود. ما می‌دانیم که خلقمان در نتیجه چنین تصمیمی آسیب می‌بینند. اما در نهایت محدودیتها رفته رفته کم می‌شوند.

از تمامی آحاد خلقمان در مناطق شمال-شرق سوریه می‌خواهیم که این تصمیمات را اجرا کنند تا زمانیکه وضعیت تغییر کرده و بر اساس تصمیمات هیات سلامت و بهداشت عمل نمایند.