ایجاد شوراهای نظامی بر اساس ویژگیهای مناطق مختلف، قدمی در راستای نیرومندی سیستم دفاعی می‌باشد

نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک ق.س.د  سیستم دفاعی عمومی شمال و شرق سوریه را در قالب شوراهای نظامی ایجاد می‌کند

   گردهمایی شورای عمومی خودمدیریتی در ۲۲ ژوئن / ۱ تیر برگزار شد. فرمانده‌ی کل نیروهای سوریه ی دمکراتیک ق.س.د، مظلوم عبدی در این گردهمایی برنامه‌ی ق.س.د را برای دوباره بازسازی اداری ق.س.د اعلام کرد، زمانی که انجمن قانونی وظیفه‌ی دفاع از شمال و شرق سوریه را بپذیرد.

   مظلوم عبدی پیشتر در این مورد گفته بود: "دوباره چهارچوب اداری نیروهای ق.س.د را بازسازی کرده که از ۷۰ هزار مبارز تشکیل شده است. ۳۰ هزار مبارز برای محافظت از مرزها، ۵ هزار تن برای نیروهای ویژه و سایرین نیز در گردانهای ق.س.د می‌باشند."

   بر اساس خبرهای خبرگزاری هاوار ANHA پس از سخنان فرمانده‌‌ی کل ق.س.د، این نیروها بر اساس نیازمندیها در مراحل مختلف، از ابتدای ماه مه در بیشتر شهرها و مناطق شمال و شرق سوریه دست به نوسازی قالب مدیریتی ق.س.د زده‌اند تا سطح نیروی فکری و سیاسی ارتش را ارتقا دهند و نیروهای خود را بر اساس برنامه‌های پیشرفته ارتقا دهند. بر این اساس نوسازی قالب مدیریتی و تاسیس شورای نظامی بر اساس ویژگیهای هر منطقه آغاز شده است. این شوراها از مناطق خود دفاع میکنند و دفاع از مناطق را از ق.س.د، ی.پ.گ و ی.پ.ژ پس خواهند گرفت. این تصمیم در میان تصمیمهای گردهمایی سالانه‌ی شورای نظامی ق.س.د گرفته شد که در ۲۴ آگوست /۲ شهریور در شهر حسکه برگزار شد.

   فرمانده ی ق.س.د حسن قامیشلو اعلام کرد که در نوسازی قالب اداری این نیروها به تجارب خود و عملیاتهایش علیه داعش در سالهای گذشته متکی خواهد بود. همچنین برای آنکه کاستی‌ها و خطاهای گذشته تکرار نشوند، نیروها از لحاظ فکری، سیاسی، نظامی و سازماندهی قویتر خواهند شد. برای آنکه هر شورا منطقه‌ی خود را از تهدیدهای خارجی و داخلی محافظت کند و با نیروهای دیگر در محافظت از منطقه همکاری کند.

تاسیس شوراهای نظامی بر اساس نیازها
   حسن قامیشلو همچنین گفت: این تصمیم بر اساس نیازهای مرحله‌ی کنونی و نیرومند کردن سیستم نظامی هر منطقه‌ای بر اساس نیازهای آن منطقه در مورد آن تصمیم‌گیری شده است. همچنین فرصتی برای جوانان منطقه ایجاد میشود تا سیستم نظامی خود را در زیر چتر نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک سازماندهی کنند.

​​​​​​​   تاکنون تاسیس ۱۲ شورای نظامی در مناطق شمال و شرق سوریه اعلام شده است؛ شورای نظامی کوبانی، گری‌سپی، طبقا، رقا، دیرالزور، شدادی، حسکه، تل براک، تل تمر، سریکانی، عامودی و قامیشلو. در هر شورا یک فرمانده‌ی کل از میان اعضای شورا انتخاب شده است و پرچم مخصوص خود را دارند.

یک نماینده برای شرکت در فرماندهی کل ق.س.د انتخاب می‌شود
​​​​​​​   حسن قامیشلو فرمانده‌ی ق.س.د تاکید کرد که پروسه‌ی تاسیس شورای نظامی خود یک سیستم است و در همه‌ی شهرها و مناطق اصلی منطقه‌ی شمال و شرق سوریه اجرا خواهد شد. حسن در ادامه گفت: "اکنون در همه‌ی مناطق تدارکات لازم برای اعلام شوراهای نظامی در حال انجام است. نمایندگان و مسئولین نظامی انتخاب می‌شوند که در شورای نظامی کل ق.س.د و فرماندهی کل شرکت کنند."

​​​​​​​   ق.س.د در ۱۵ اکتبر۲۰۱۵ /۲۳ مهر از طریق یک کنفرانس مطبوعاتی از طرف ۱۳ گروه، یگان و نیروهای همه‌ی ساکنین شمال و شرق سوریه از کُرد، عرب، سریانی، ترکمن، چرکس و آسوری بنیاد نهاده شد.

​​​​​​​   مشخص‌ترین اهداف این نیروها عملیاتهایش علیه تبهکاران داعش در مناطق جزیر، فرات، طبقا، رقا و دیرالزور است که در ۲۱ مارس پس از پاکسازی آخرین مخفیگاه داعش در باغوز به پیروزی رسید. دفاع مشروع و دفاع از همه‌ی گروهها و اهالی مناطق شمال و شرق سوریه بر اساس ملت دمکراتیک بدون تبعیض میان هیچ گروه و خلقی.

​​​​​​​   نیروهای ائتلاف بین‌المللی از ق.س.د در همه‌ی عملیاتها پشتیبانی کردند چون ق.س.د بر اساس روشها و پیامهای بین‌المللی علیه ترور جنگیدند.