بازتابهای حمله نیابتی به سفارت آمریکا در بغداد

آخرین ساعات شب گذشته، ٢٠ ماه مه منطقه سبز بغداد که بیشتر سفارتخانه‌های این کشور در آن قرار دارند، شاهد یک حمله موشکی به سفارت آمریکا بود. راکت فرود آمده در نزدیکی یک شرکت حفاظتی که کار حراست از سفارت را بر عهده داشته است منفجر شده است.

  شب گذشته همزمان با گمانه‌زنیهای پیش بینی شده مبنی بر حمله گروههای نیابتی به نیروهای آمریکا، منطقه سفارت آمریکا در بغداد شاهد حمله‌ای موشکی بود. همزمان با این حمله موشکی، نیروهای حوثی نیز شهر طائف در عربستان سعودی را هدف حمله موشکی خود قرار داده و طبق گزارشهای شبکه تلویزیونی الجزیره، حوثی‌های همپیمان با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نفوذ به داخل خاک عربستان، بخش‌هایی از مناطق مرزی خاک این کشور در استان عسیر را تصرف کردند. از سوی دیگر منابع رسمی عربستان سعودی از رهگیری دو موشک حوثیها در داخل خاک عربستان خبر داده‌اند.

 

  آخرین ساعات شب گذشته، ٢٠ ماه مه منطقه سبز بغداد که بیشتر سفارتخانه‌های این کشور در آن قرار دارند، شاهد یک حمله موشکی به سفارت آمریکا بود. برپایه‌ی گزارش منابع امنیتی عراق راکت فرود آمده در نزدیکی یک شرکت حفاظتی که کار حراست از سفارت را بر عهده داشته است منفجر شده است. به نقل از خبرنگار شبکه العربیه در بغداد، این موشک کاتیوشا در حیاط سفارت آمریکا فرود آمده و نشانه‌ها حاکی از آن است که ساختمان سفارت هدف مهاجمان بوده است. یک منبع پلیس عراق نیز به خبرگزاری فرانسه اظهار داشته است که اطلاعات اولیه حاکی شلیک این موشک از یک زمین خالی در منطقه معسکر الرشید در جنوب بغداد بوده است. خبرگزاری عراق (واع) نیز در ساعات اولیه این رویداد  خبر از کشف سکوی موشکی در مقابل دانشکده تکنولوژی در خیابان صناعه در بغداد و در نزدیکی بلوار محمدقاسم خبر داد. گزارشهای تایید نشده حاکی از شلیک این موشک از منطقه شرق بغداد می‌باشند که شیعیان طرفدار رژیم ایران در این منطقه از قدرت برخوردارند. همزمان با این حمله مستقیم به آمریکا در بغداد، نیروهای حوثی نیز با شلیک موشک و رخنه در خاک عربستان سعودی، وضعیت منطقه بعد از حمله به نیروهای آمریکایی را متشنج نموده‌اند.

 

  واکنشهای مربوط به این دو حمله بسیار شدید بوده‌اند؛ اما حمله به سفارت آمریکا در بغداد واکنش به حملات حوثیها را تحت  الشعاع خود قرار داده است. دونالد ترامپ نخستین واکنش به این حمله را در صفحه تویتر خود نشان داده  و نوشته است 'اگر ایران می‌خواھد بجنگد، این پایان رسمی ایران خواھد بود. دیگر ھیچ وقت ایالات متحدە را تھدید نکنید.' تام کاتن از اعضای مجلس سنای آمریکا نیز طی گفتوگویی با تلویزیون پی.بی.اس که در تلویزیون ان.بی.سی نیز منعکس شده است اظهار داشت که  آمریکا قرار نیست حمله اول را انجام بدهد اما اگر رژیم ایران در اولین حمله به آمریکا یا متحدان ما حمله کند آن وقت، زمان و شرایط در دست آمریکا خواهد بود که حمله آخر را تعیین کند، زیرا ارتش ما ارتش آنها را منهدم خواهد ساخت. ابتسام الکتبی عضو هیات مشورتی شورای همکاری خلیج فارس و رئیس مرکز سیاستهای امارات  نیز در صفحه توییتر خود نوشت که اصابت موشک به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد به این معناست که رژيم ایران از مرحله هدف قرار دادن منافع متحدان به تهدید مستقیم و ضربه به منافع خود آمریکا گام گذاشته است.

 

  در مقطع کنونی عملکرد کشورهای منطقه و آمریکا اندکی دشوار است، اما بحرانی‌تر شدن منطقه توسط اقدامات گروههای نیابتی احتمال دارد که جرقه‌های جنگی تمام عیار در منطقه را بزند.