باییک: ی.ن.ک باید مواضع خود را اصلاح کند

رییس مشترک شورای مدیریتی ک.ج.ک تأکید کرد که اتحادیه میهنی کردستان لازم است تصمیم خویش مبنی بر تعطیلی دفاتر جنبش آزادی را مورد تجدید نظر قرار دهد

جمیل باییک رییس مشترک شورای مدیریتی کنفدرالیسم جوامع کردستان- ک.ج.ک اظهار نمود که اقدام علیه جنبش آزادی به ی.ن.ک و همه کردها ضرر می‌رساند. باییک تأکید کرد که کردها باید نسبت به تله‌های استعمارگران ترک هشیارانه عمل کنند.

 

رییس مشترک ک.ج.ک در بخشی دیگر از برنامه اولک‌دن اوزل کانال هابر تی‌وی به رویدادهای کردستان پرداخت.

 

سخنان کنسول ترکیه واضح است

جمیل باییک سخنان هاکان کاراچای کنسول ترکیه در هولیر در مورد جنبش آزادی را نشانه برملا شدن تمام زوایا دانست که تمام انسان‌های دارای وجدان قادر به فهم آن هستند. باییک خاطرنشان کرد که دولت ترک دشمن تمام کردهاست. باییک افزود:"به همین است که دشمن اصلی کردها هم دولت ترکیه است. آنچه که دولت ترک در شمال، روژهلات، روژاوا و جنوب کردستان انجام می‌دهد عیان است. دولت ترک خواهان برچیدن تمام دستاوردهای مربوط به کردهاست. آشکارا به این برنامه خود اعتراف می‌کنند."

 

کردهایی که این واقعیت را کتمان می‌کنند

باییک یاداوری کرد که برخی افراد با فریب خود درصدد ایجاد روابطی نازل با دولت ترک هستند، آنان این واقعیت را نمی‌بینند. باییک در این رابطه گفت:"کردها در تمام بخش‌های کردستان و در خارج از میهن خود شاهدند که دشمن اصلی آنان دولت ترک است. افکار دمکراتیک خلقی هر روز گسترش بیشتری می‌یابند. همه اذعان دارند که دستاوردهای خلق کرد توسط رهبر آپو و پ.ک.ک به ثمر می‌رسند. همه درک کرده‌اند آنانی که خود را در ظاهر سیاستمدار قلمداد می‌دانند در واقع [یک عده] تاجر هستند."

 

تصمیم را بر ی.ن.ک تحمیل می‌کنند

باییک اظهار کرد که پس از اقدام آمریکا در مورد سه پیشاهنگ جنبش آزادیخواهی کردستان، در سالروز تأسیس پ.ک.ک، ی.ن.ک تصمیم به تعطیلی دفاتر جنبش آزادی گرفته است. باییک در این مورد گفت:"شاید این تصمیم خود ی.ن.ک نباشد. تصمیم برخی نیروهای منطقه‌ است که بر ی.ن.ک تحمیل شده است. نیروهایی که در پشت این تصمیم جای گرفته و آنرا بر ی.ن.ک تحمیل کردند، خدمتی به ی.ن.ک نخواهند کرد."

 

این تصمیم به ضرر ی.ن.ک است

اگر چه این تصمیم در ظاهر اقدامی علیه جنبش آزادی به نظر می‌آید اما در اساس اقدامی علیه ی.ن.ک است. با این اقدام قصد دارند ی.ن.ک را تحت فشار قرار دهند. باید ی.ن.ک هشیارانه در این رابطه عمل کند. می‌خواهند با یک تیر دو نشان را هدف بگیرند. گویا اینچنین پ.ک.ک و ی.ن.ک را در روبروی هم قرار داده و به هر دو ضربه می‌زنند. لازم است ی.ن.ک برای منافع کوچک و روزانه رفتار نکند و لازم است درک کنند که چنین اقدامی چه نتایجی را در پی خواهد داشت."

 

این اقدام به ی.ن.ک زیان می‌رساند

باییک با خاطرنشان کردن تاریخ و اهداف ی.ن.ک اقدام اخیر را در تضاد با حقایق تاریخی و آرمان‌هایی دانست که برای تحقق آنان شکل گرفته است. باییک در این رابطه گفت:"ی.ن.ک بجای آنکه برساخت اتحاد ملی و روابط دمکراتیک خود کند به اقدامی دست می‌زند که به زیان وی می‌انجامد. این اقدام هیچ نفعی برای ی.ن.ک نخواهد داشت. ی.ن.ک در سال‌های اخیر با مواضع خلقی خویش به اعتبار در میان کردها دست یافته بود،  اما این اقدام به مناسبات دمکراتیک کردها و سیستم دمکراتیک زیان وارد می‌کند. این تصمیم به نفع استعمارگران است. فکر نمی‌کنم که کردها چنین اقدامی را امری عادی قلمداد کنند. بر این باورم که بسیاری از کوادر و هواداران ی.ن.ک هم این اقدام را غیرعادی می‌دانند. زیرا هواداران ی.ن.ک و کوادر آن خواهان روابط دمکراتیک مابین کردها هستند."

 

منطقه‌ی سوران این وضعیت را نمی‌پذیرند

جمیل باییک در ادامه‌ی سخنانش گفت: منطقه‌ی سوران منطقه‌ای است که در آن میهن‌دوستی زیاد است. در این منطقه روشنفکری، میهن‌دوستی، دمکراسی و سوسیالیستی وجود دارد. روشنفکران بسیاری را پرورش داده است. دوست من شیرکو بیکس یکی ازآنها بود. او یک ارزش و بهای خلق کرد است، یک شاعر عاشق آزادی بود، دوست دانای من و روشنفکری ارزشمند بود که بسیار دوست داشت اتحاد دمکراتیک ملی کردها و مبارزات آزادی کردها به نتیجه برسد و فرد و جامعه و زندگی آزاد در کردستان بوجود بیاید. آیا چنین روشنفکرانی می‌توانند چنین تصمیمی را بپذیرند؟ نه، نخواهند پذیرفت، زیرا با حقیقت آنها مخالف است. با حقیقت روشنفکر، نویسنده، هنرمند، آکادمیست و مبارزان این منطقه مخالف است. این تصمیم بر ضد میهن‌دوستی در این منطقه است. منطقه‌ی سوران هرگز تسلیم نشده است و در مقابل ستمکاران همیشه مقاومتگر بوده است.

 

میهن‌دوستان پ.د.ک هم این را نخواهند پذیرفت

باییک اعلام کرد، همگان می‌دانند که حزب دمکرات کردستان با ترکیه در زمینهههای مختلف ارتباط دارد. اما بسیاری از میهن‌دوستان داخل خود پ.د.ک هم این تصمیم را نخوانند پذیرفت. این تصمیم هر چند توسط ی.ن.ک گرفته شده است اما در واقع دستور حکومت اقلیم است. تصمیم نیروهای داخل حکومت است اما ی.ن.ک اجرا کننده‌ی آن است.

 

ترکیه می‌خواهد کردها را در مقابل یکدیگر قرار دهد

رئیس مشترک شورای رهبری ک.ج.ک جمیل باییک به این مسئله اشاره کرد که دولت ترکیه در پشت این قضیه قرار دارد. او یادآور شد که کنسول ترکیه گفته بود"این کافی نیست و باید اقدامات بیشتری انجام شود"، وی با این گفته‌ها خشنودی خود را ابراز کرده بود و از این تصمیم ستایش نموده بود."

 

باییک در ادامه گفت: "سخنان اینچنینی نماینده‌ی دولت ترکیه مشخص است که به نفع کردها نیست.‌ آنها خوب می‌دانند که این تصمیمها و این اقدامات به ضرر کردهاست به همین دلیل چنین بیانیه‌ای منتشر می‌کند. دولت ترکیه دشمن همه‌ی کردهاست. می‌خواهد کردها را در مقابل یکدیگر قرار دهد. در تلاش است تا از اتحاد کردها جلوگیری کند و کاری کند تا کردها با هم بجنگند. به همین دلیل از این تصمیم خشنود است و آنرا ستایش می‌کند و در انتظار اقدامات بزرگتر نیز می‌باشد.

 

نباید کردها در این تله بیفتند

جمیل باییک اعلام کرد؛"هیچ نیروی استعمارگری خواهان اتحاد کردها نیست، نمی‌خواهند در میان کردها روابطی دمکراتیک ایجاد شود. همیشه خواستار تکه کردن کردها هستند، اتحادشان را از بین ببرند و در مقابل هم قرارشان دهند. دولت ترکیه می‌خواهد با این کار کردها را در تنگنا قرار دهد و به قدرت استعماری و نابودگر خود ادامه دهد.

 

جنبش آزادی کردها اکنون در خاورمیانه به سطح مهمی رسیده است. هم برای خود و هم برای سایر خلق‌ها می‌توانند آینده‌ای مهم و درست را بنیان نهند. می‌تواند آن کفنی را که در طول تاریخ برایش دوخته شده پاره کند و دور بیندازد. الان این فرصت وجود دارد. در چنین شرایطی کردها بیشترین نیاز را به اتحاد ملی، ارتباطات دمکراتیک، گسترش دمکراسی کردها و امید به آینده را دارند. اما آن نیروهایی که استعمار در پشت آنها قرار دارد در تلاشند تا مانع شوند. کردها باید واقعیت را ببینند و در این تله نیفتند. نباید برای منافع کوچک منافع ملی را به خطر بیندازند. آنچه سبب پیروزی احزاب می‌شود همین است. آنهایی که در مقابل این واقعیت بایستند هم به خود زیان می‌رسانند هم به همه‌ی کردها."

 

ی.ن.ک باید در اقدام خود تجدید نظر کند

جمیل باییک رییس مشترک شورای مدیریتی کنفدرالیسم جوامع کردستان به ی.ن.ک پیشنهاد کرد که در اقدام خویش تجدیدنظر کند و اظهار کرد:"این مهم است که کوادر میهن‌دوست، دمکرات و سوسیالیست در میان ی.ن.ک، دارندگان رأی‌های این حزب و خلق سوران نشان دهند که این اقدام را نمی‌پسندند، این اقدام را نمی‌پسندند و از جنبش آزادی محافظت می‌کنند. جنبش آزادی علی‌رغم کاستی‌های خود، یک حزب کردی است. استعمارگران احزاب کردی را تعطیل می‌کنند و مانع فعالیت آنان می‌شوند. نباید ی.ن.ک زیر بار چنین کاری رود. ی.ن.ک چقدر به روابط دمکراتیک مابین کردها بپردازد به همان اندازه گسترش خواهد یافت. به همان اندازه [به خلق کرد] خدمت خواهد کرد. این امر نتایج بزرگی را هم برای خود ی.ن.ک در بر خواهد داشت. اینگونه می‌تواند به وظایف تاریخی خویش عمل کند. آنچه از آن [ی.ن.ک] انتظار می‌رود چنین است. مهم است که چنین اقدامی را مورد تجدید نظر قرار دهند. تمام خلق ما چنین گامی را از ی.ن.ک انتظار دارند. لازم است خلقمان از جنبش آزادی حمایت کرده و در جنوب و در بخش‌های دیگر و خارج از میهن نشان دهند که این اقدام ی.ن.ک نفعی برای جنوب، نفعی برای تمام جنبش‌های کردها ندارد و فورا باید اصلاح گردد."
 

 ... بیشتر بخوانید ...
| باییک: پ.ک.ک روح کردهاست
| باییک: اردوغان هر چه بگوید عکس آن درست است