بدران چیا کُرد: زیر بار قانون اساسی طرح شده توسط بیگانگان نخواهیم رفت

بدران چیا کُرد عضو شورای مدیریتی جنبش دمکراتیک اعلام کرد که 'روسیه برای حل سیاسی بحران سوریه لازم بود که میان خودمدیریتی دمکراتیک و رژیم سوریه سلسله‌ دیدارهایی را فراهم کند اما به دلیل روابطش با ترکیه این گفتگوها را بر هم زد.'

ق.س.د پس از پایان وجود نظامی داعش در خاک سوریه در مورد وضعیت "پسا داعش" سلسله‌ گفتگوهایی را آغاز کرده است. بدران چیا کرد از از اعضای شورای مدیریتی جنبش جامعه دمکراتیک در مورد وضعیت پسا داعش، قانون اساسی جدید سوریه که روسها از آن سخن می‌گویند و راه‌حل سیاسی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه با خبرگزاری فرات گفتگو کرد.

 

پس از پاکسازی مناطق شرق دیرالزور از لوث تبهکاران داعش, آمارهای غیر رسمی از نگهداری بیش از ١١ هزار زندانی این گروه تروریستی در زندان‌های شمال و سوریه حکایت دارند. همچنین ٧٢ هزار زن و کودک تبهکاران داعش از ۵۴ کشور در کمپ‌ها تحت نظر قرار دارند. بدران چیا می‌گوید که تلاش‌های آنان برای محاکمه اعضای داعش در زمینه‌های حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک ادامه دارد.

بدران می‌افزاید که 'آنچه که به عنوان کمیسیون تنظیم قانون اساسی تازه نامگذاری شده فریب روسیه، ترکیه و ایران است و قانونی که آرای خودمدیریتی را در بر نگیرد تحت هیچ شرایطی به رسمیت نمی‌شناسیم.'

 

"باید مبارزه مشترک ادامه یابد"

بدران چیا با تأکید بر اینکه داعش در زمینه نظامی به پایان رسیده از لزوم مبارزه‌ای طولانی مدت سخن به میان آورد که تمام نیروهای بین‌المللی در آن فعالانه جای گیرند. چیا افزود:"شبکه‌های مخفی داعش هنوز وجود دارند، از این رو مبارزه‌ای وسیع باید انجام شود. داعش تنها مسئله‌ای مختص به ما نیست و وضعیت پساداعش هم به تنهایی وظیفه ما نمی‌باشد. مسئولیت وضعیت پساداعش بر دوش نیروهای بین‌المللی هم هست. باید به مبارزه‌ی مشترکمان ادامه دهیم. اعضای داعش شهروندان کشورهای جداگانه‌ای هستند و ما پیشتر به کرات از آنان دعوت کردیم که هموطنان خود را تحویل گرفته و از اینجا ببرند اما این درخواستمان بی‌پاسخ ماند. اکنون ١١ هزار عضو داعش در زندان‌های ما هستند. ما خواهان محاکمه آنان هستیم. صحیح‌ترین کاری که می‌توان انجام داد این است که اعضای داعش با همکاری نیروهای بین‌المللی در اینجا دادگاهی شوند. برای برگزاری دادگاه فعالیت‌های سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک ما ادامه دارند. خودمدیریتی دمکراتیک با امکانات محدودی که در اختیار دارد عناصر داعش را تحت نظر قرار داده است. هزاران زن و کودک متعلق به این تبهکاران وجود دارند. باید جامعه بین‌المللی به وظایف خود در این مورد عمل کند."

 

"کمیسیون قانون اساسی جدی نیست"

بدران چیا اظهار کرد که ادعاهای روسیه در مورد قانون اساسی جدید سوریه را جدی قلمداد نخواهند کرد و افزود:"به باور ما این اقدام آنان با هدف تضعیف و نابودی نیروهای مخالف [خود] است. ما معتقدیم چیزی جز فریب نیست. در عین حال وقتی به لحن مقام‌های دولت سوریه می‌نگریم چیزی دال بر قانون اساسی تازه و تغییر دیده نمی‌شود. در اصول و حتی موارد جزئی هم تغییر را نمی‌پذیرند. گامی‌ قابل توجه از سوی روسیه و یا رژیم سوریه ندیده‌ایم. در عین حال آمریکا و نیروهای غربی هم چنین چیزی را نمی‌پذیرند. به گفته‌ی آنان مشروعیت قانون اساسی تازه سوریه مشروط به پذیرش آن توسط سازمان ملل است."

 

"زیر بار قانون اساسی طرح شده توسط بیگانگان نخواهیم رفت"

بدران چیا با اشاره به کنار گذاشتن خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در کمیسیون تنظیم قانون اساسی جدید سوریه اظهار نمود که قانون اساسی‌ای که خواسته‌های آنها را شامل نشده باشد نمی‌پذیرند. چیا افزود:"غیبت ما در کمیسیون قانون اساسی دال بر دو مورد است؛ یا اینکه آنان خواهان تجزیه سوریه هستند و یا اینکه می‌خواهند با این کمیسیون زمان را تلف کرده و با این بازی قانون اساسی کهنه را تحمیل کنند. چنین قانونی به حل بحران‌های سوریه هیچ کمکی نخواهد کرد. باید هر نیرویی در این مرحله جای گیرد، سخن ما این است که بحران سوریه با تصمیم سوری‌ها حل می‌شود. روسیه، ترکیه و ایران در تلاشند با این کمیسیونی که خود رژیم سوریه هم در آن جای ندارد قانونی تازه تنظیم کنند. باید پرسید چنین قانونی چگونه خواهد توانست مسائل را حل کند؟ ما صراحتا اعلام می‌کنیم که تحت هیچ شرایطی قانون اساسی‌ای که دربر گیرنده دیدگاه ما نباشد قبول نمی‌کنیم. این به معنی عدم چاره‌یابی و تداوم بحران است."

 

"لازم بود روسیه مسئولین خودمدیریتی و مقام‌های دولت سوریه را گردهم آورد"

چیا کرد با اشاره به طرح ١٠ ماده‌ای حل سیاسی که چند ماه پیش [از سوی خودمدیریتی دمکراتیک] به روسیه تحویل داده شد افزود، پس از ارائه طرح لازم بود که روسیه مسئولین خودمدیریتی  و مقام‌های دولت سوریه را گردهم ‌آورد. چیا کرد افزود:"طرفین باید در مورد طرح پیشنهادی به بحث می‌نشستند، اما ملاقاتی صورت نگرفت. تا کنون هیچ دیداری صورت نگرفته است. با روسیه سلسله‌ دیدارهایی شد اما با رژیم سوریه دیداری نداشتیم. از قرار معلوم روسیه تصمیم گرفته که دیدار ما با رژیم را متوقف کند."

 

"روسیه به شیوه‌ای تاکتیکی به مسئله نگاه می‌کند"

چیا کرد در جواب پرسش چرا روسیه قرار توقف مذاکرات را گرفت؟ گفت روسیه و ترکیه نزدیک هم شده و دولت ترکیه روسیه را تحت فشار قرار داده تا مذاکرات انجام نشوند. به همین دلیل روسیه قرار توقف مذاکرات را داده است.  در این مسئله تغییری روی نداده است. این امر نشان می‌دهد که روسیه به مذاکرات ما با رژیم شام نه با دیدی استراتژیک بلکه تاکتیکی می‌نگرد. برای کسب امتیاز از ترکیه این مسئله را همانند اهرم فشار به کار می‌برد."

 

"روسیه ما و سوریە را از دست خواهد داد"

چیا کرد در ادامه اظهار داشت: ما سیاست‌های روسیه در این رابطه را درست ارزیابی نمی‌کنیم. این کشور نباید فقط در راستای منافع خود حرکت کند، بلکه لازم است منافع ما و شام را هم مد نظر داشته باشد. از نظر ما اگر روسیه با نگاهی عاقلانه با مسئله برخورد ننماید ضررهای سنگینی متوجه سوریه خواهند شد. اگر روسیه درصدد باشد بر سر ما با ترکیه دست به معامله بزند هم ما را از دست خواهد داد و هم سوریه را .

 

شورای رهبری تو-دم در خاتمه‌ی سخنانش اضافه کرد؛ هنگامی که به شام بنگریم خواهیم دید که در سیاست و تفکر آنها تغییری صورت نگرفته است. آنها هنوز در این خیال هستند که به دوره قبل از ۲۰۱۱ بازگردند. آنها چیز تازه‌ای در چنته‌ی خود ندارند. به عقیده‌ی ما آنها نخواهند توانست با این رویکرد کشور را اداره نموده و به کشور زیان نرسانند. چنین رویکردی سوریه را به سوی تجزیه سوق می‌دهد. سوریه به نوگرایی در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اجتماعی و حقوقی نیاز دارد اما آنها نمی‌خواهند این واقعیت را ببینند.