بررسی جوانب احتمالات پیش روی ادلب سوریه توسط مصطفی کاراسو

مصطفی کاراسو، عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان-ك.ج.ك در مقاله ای به سرنوشت ادلب در سوریه پرداخته است.

مصطفی کاراسو، عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان-ك.ج.ك در مقاله ای به سرنوشت ادلب در سوریه پرداخته است. او در این مقاله که در روزنامه "ینی اوزگور پولتیکا" منتشر شده است مطالب مهمی بیان کرده و می‌گوید اگر روسیه و سوریه بخواهند با ترکیه بر سر کردها معامله کنند با واکنشی روبرو خواهند شد که برایشان غیر منتظره خواهد بود. او در طرف مقابل، همکاری کردها در این عملیات را وابسته به حصول توافق دمکراتیك با فدراسیون شمال سوریه خوانده است.

 

بحث در مورد سرنوشت بحران منطقه ادلب در سوریه بالا گرفته است. سوریه و روسیه خود را برای آغاز عملیات علیه گروههای تبهکار آماده کرده اند اما ترکیه با چنین عملیاتی مخالفت می کند و با حمایت نظامی از آنها می خواهد در شرایطی بهتری بر میز معامله بنشیند. شکی نیست که حزب حاکم ترکیه سعی خواهد کرد بر سر کردها به توافقی با طرفین دست پیدا کند. دغدغه اصلی ترکیه در سوریه، کردها هستند.

 

روسیه از ترکیه می خواهد که گروههای تبهکار را از ادلب بیرون براند در غیر اینصورت ترکیه مجبور است در مقابل سوریه و روسیه قرار بگیرد. ترکیه با قبول انتقال گروههای تبهکار از مناطق مختلف سوریه به ادلب، به این فکر می‌کرد که با در اختیار داشتتن یک منطقه یکپارچه شامل ادلب، عفرین، جرابلس و باب می‌تواند معامله خوبی بر سر آنها انجام دهد.

 

آنکارا که تصور نمی‌کرد موضوع عملیات در ادلب به این زودی مطرح شود، اکنون تحت فشار قرار دارد و با علم به عدم توانایی حفظ آن می‌خواهد که دستکم در ازای ادلب، منطقه دیگری را به دست آورد.

 

ترکیه پیشنهاد داده که بجای ادلب، اجازه تصرف مناطق تل‌رفعت و شهبا که آوارگان عفرینی به آن پناه برده‌اند را بگیرد. از این طریق خواهند توانست که محاصره را بر شهر منبج فشرده‌تر کنند. چنین معامله کثیفی در مورد کردها توسط ترکیه و روسیه ممکن است. باید گفت در صورت چنین توافقی، روابط کنونی میان کردها با دولت سوریه و روسیه بکلی قطع خواهد شد. روسیه نباید از کردها به عنوان ابزاری برای تهدید و یا تطمیع ترکیه استفاده کند. اگر روسیه همان اشتباهی که در مورد عفرین مرتکب شد را در مورد شهبا تکرار کند، با واکنش‌های غیر منتظره روبرو خواهد شد. روسیه و سوریه اگر علیه کردها اقدام کنند، بازنده خواهند بود.

 

روسیه با برقراری رابطه با کردها در عفرین، ترکیه را هراسان کرد تا قبول کند گروههای وابسته به خود را از بسیاری از مناطق سوریه خارج کند. مدتی قبل هم موضوع عملیات مشترک با کردها برای آزادسازی ادلب را مطرح کردند تا هیئت نمایندگان فدراسیون شمال سوریه با رژیم این کشور گفتگو کند. آنطور که پیداست همه این اقدامات با هدف ایجاد فشار بر ترکیه بوده است. نیت واقعی روسیه و سوریه را می شود از چگونگی تصمیمشان در مورد ادلب متوجه شد.

 

روسیه اینبار نخواهد توانست در معامله، خباثت به خرج دهد. اگر روس‌ها بخواهند گروههای تبهکار شکست خورده و بدون شانس از لحاظ سیاسی و نظامی را طی یک توافق جدید به مناطق دیگر منتقل کنند، سوریه وارد یک بحران بزرگ خواهد شد. این یک تصمیم غیرعقلانی خواهد بود. اگر شنیده‌ها در این مورد صحت داشته باشد، نیروهای فدراسیون شمال سوریه مهم است که این بازی را خراب کنند.

 

عاقبت گروههای تبهکار هیچ اهمیتی برای ترکیه ندارد، آنها فقط به فکر استفاده از آنها برای از بین بردن انقلاب روژاوا و سهم‌خواهی در سوریه بودند. ترکیه این گروهها را برای یک معامله خوب نگهداری کرده بود و می‌تواند آنها را در ادلب علیه کردها بفروشد.

 

اگر گروههای تبهکار در ادلب از بین بروند به معنای پایان جنگ در سوریه و آغاز فرایند چارەیابی بحران خواهد بود. کردها و اجتماعات شمال سوریه، نیروهای بالقوه داخلی هستند که طرح گسترده داعش در سوریه و عراق را به ناکامی کشیدند. آنها می توانند آینده سوریه را عوض کنند و این فقط از طریق یک توافق دمکراتیك ممکن خواهد بود. اگر رژیم سوریه مانند سابق با خودکامگی و نژادپرستی بگوید که شمال سوریه را تحت حاکمیت در خواهد آورد، با سرپیچی کردها و اجتماعات دیگر مواجه خواهد شد.

 

فدراسیون شمال سوریه، همەی خلق‌های سوریه را در خود جای داده و خواستار حفظ یکپارچگی کشور است. اگر نیروهای سوریه دمکراتیك نبودند، داعش سوریه را تجزیه می‌کرد. اگر این نیروها نبودند، رژیم سوریه نیز اکنون سرنگون شده بود. نیروهای انقلابی روژاوا و خط ایدئولوژیک و سیاسی رهبر آپو که به پروژه سوریه دمکراتیك منتهی شد، تأثیر گروههای تبهکاری مانند النصره را از بین بردند. روسیه، آمریکا و ایران و طرف‌های دیگر اگر واقعیت راهگشا بودن فدراسیون شمال سوریه برای سراسر سوریه را نبینند، خود را فریب داده‌اند.

 

روسیه و سوریه اگر می‌خواهند از همکاری کردها در عملیات بازپس‌گیری ادلب برخوردار شوند باید به توافقی دمکراتیك با کردها و فدراسیون شمال سوریه دست پیدا کنند. در این صورت است که می شود آرامش و صلح را به سوریه بازگرداند.