کنترل ادلب از سوی دولت سوریه؛ افتادن ایران به قعر چاه

رژیم ایران به قعر چاهی می‌افتد که با همکاری دیکتاتور ترکیه برای کردهای شمال سوریه حفر کرده بودند.گروههای تبه‌کاری که ایران توافق کرده بود به مناطق شمال سوریه منتقل شوند اکنون ممکن است توسط ترکیه به مرزهای ایران منتقل شوند

رژیم ایران به قعر چاهی می‌افتد که با همکاری دیکتاتور ترکیه برای کردهای شمال سوریه حفر کرده بودند

 

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در گفتگوی با رسانەهای روسیه گفته است که قصد دارد ادلب را از کنترل گروههای مسلح  خارج کند. این اقدام به معنای پایان توافق آستانه خواهد بود که سه کشور ایران، ترکیه و روسیه بر روی اجرای آن تأکید کرده بودند. گروههای تبه‌کاری که ایران توافق کرده بود به مناطق شمال سوریه منتقل شوند اکنون ممکن است توسط ترکیه به مرزهای ایران منتقل شوند.

به دنبال تکمیل روند انتقال گروههای مسلح به شمال سوریه، اکنون چشم‌ها به استان ادلب دوخته شده که گفته می شود ارتش دولتی سوریه قصد دارد عملیات بازپس‌گیری آنرا آغاز کند.

 

رسانەهای روسیه می گویند بشار اسد رئیس جمهور سوریه قصد دارد ادلب را تحت کنترل درآورد.

 

این منطقه هم اکنون تحت کنترل شاخه های القاعده قرار دارد که ترکیه تحت نام "ارتش آزاد سوریه" از آنها حمایت می کند.

 

دولت ترکیه در ماههای گذشته به توافقی با ایران و روسیه در اجلاس آستانه رسید که بر اساس آن گروههای مسلح با تحویل مناطق تحت کنترل خود در استان‌های مهم حلب، دمشق و درعا، به مناطق شمال سوریه از جمله ادلب منتقل شدند.

 

گروههای مسلح افراطی وابسته به ترکیه مناطق موجود در میان ادلب تا جرابلس را تحت تصرف دارند که جملگی در مرز با ترکیه واقع شده اند. دولت ترکیه در مذاکرات با آمریکا قصد دارد که منبج را نیز به این محدوده در شمال سوریه اضافه کند.

 

به نقل از رسانەهای روسیه، بشار اسد گفته هدف ما اکنون ادلب است، اما ادلب تنها هدف ما نیست.

 

اردوغان رئیس جمهور ترکیه در صورت اصرار بر حفظ ادلب باید با ارتش سوریه درگیر شود در غیر اینصورت باید مکان تازه ای برای انتقال گروههای تحت امر خود از عفرین تا جرابلس پیدا کند.

 

طی روزهای اخیر همچنین بحث‌هایی در مورد رایزنی مقامات آنکارا برای انتقال شاخەهای القاعده از ادلب به بلندی‌های جنوب کردستان در مرز با ایران مطرح بوده است.

 

ترکیه قصد دارد از این گروههای تبه کار در عملیات علیه حزب کارگران کردستان در کوهستان قندیل استفاده کند. استقرار این نیروها که برای جنگ‌های نیابتی آموزش دیده‌اند در مناطق مرزی کردستان همچنین تهدیدی علیه ایران محسوب می‌شود.

 

ناظران می گویند ترکیه در صورت دریافت مجوز بین المللی اجرای چنین طرحی، برای نفوذ هرچه بیشتر بر اقلیم کردستان و عراق نیز تلاش خواهد کرد. اردوغان و مؤتلف او، باغچلی همچنان معتقدند که موصل و کرکوک سرزمین ترک‌ها هستند و باید به این کشور ملحق شوند.

 

دولت اقلیم کردستان و حکومت فدرال عراق تاکنون اقدامی برای جلوگیری از ادامه عملیات برون مرزی ترکیه در داخل مرزهای عراق انجام نداده اند و ارتش ترکیه بخشی از ارتفاعات جنوب کردستان را اشغال کرده است. دولت ایران هم علیرغم بیان عدم همکاری در این عملیات، عملا هیچ اقدام دیگری انجام نداده است.