بوی سوخته‌ سناریوی 'طراحی سوخته' اطلاعات؛ دستگیری سپیده قلیان و اسماعیل بخشی با شکنجه

گزارش‌ها حاکیست، مأموران روی گردن مادر سپیده چاقو گذاشتند، دندانهای برادرش را شکستند، پدرش را کتک زدند و خود او و برادرش را با ضرب و شتم بردند. خانه اسماعیل بخشی هم شب گذشته توسط پانزده خودروی پاترول محاصره شد و نیروهای مسلح او را با خود برده‌اند

به دنبال پخش مستندی از اعترافات اجباری شماری از بازداشت شدگان اعتراضات کارگری نیشکر هفت تپه، دیروز مأموران امنیتی بار دیگر اسماعیل بخشی و سپیده قلیان را بازداشت کرده‌اند. گزارش‌ها حاکیست، مأموران روی گردن مادر سپیده چاقو گذاشتند، دندانهای برادرش را شکستند، پدرش را کتک زدند و خود او و برادرش را با ضرب و شتم بردند. خانه اسماعیل بخشی هم شب گذشته توسط پانزده خودروی پاترول محاصره شد و نیروهای مسلح او را با خود برده‌اند.

 

پخش مستندی بنام "طراحی سوخته" که حاکی از پرونده‌سازی امنیتی برای شماری از کارگران معترض نیشکر هفت تپه و فعالین مدنی بود موجی از انزجار در فضای مجازی ایجاد کرد چون بوی شکنجه می‌داد.

 

سپیده قلیان فعال مدنی و وکیل اسماعیل بخشی از نمایندگان کارگران هفت تپه به دنبال پخش این فیلم، محتوای آنرا رد کردند. آنها دیروز دوباره بازداشت شدند.

 

در همین رابطه، پدر سپیده قلیان گفته: نحوه‌ بازداشت، جنایت و شکنجه‌ی محض است. ساعت ۷صبح، ۱۲مامور مرد و دو مامور زن با خشونت ریختند خانه، دندان‌های پسرم را شکستند من و همسرم را کتک زدند. گفتند دخترت را می‌کشیم. این همه سال داستان دو طفل مسلم را برای ما گفتند اما با بچه‌های من بدتر رفتار کردند، با دیگ غذا زدند توی سر دخترم، سپیده فریاد می‌زد. دست و پای پسرم را بستند انداختند صندوق عقب ماشین. من رفتم اطلاعات شوش گفتند تو را هم بازداشت می‌کنیم.

پدر سپیده قلیان گفته که جان سپیده و برادرش در خطر است و صورت پسرش خونین و مالین بود.

 

از سویی سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد ساعت ٢٣:۵۵ دقیقه شب گذشته ١۵ ماشین پاترول با افراد مسلح بسیاری، به خانه اسماعیل بخشی حمله‌ور شده و او را به  مکان نامعلومی انتقال داده‌اند.

 

سندیکای کارگران با طرح این سئوال که لشکر‌کشی به خانه یک کارگر و ایجاد رعب و وحشت در یک شب تاریک چه معنایی دارد؟ پاسخ داده که این اقدام تنها از سر استیصال صاحبان سرمایه و حامیان آنها به خواست و مطالبات کارگران است.

 

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه این حملات را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط اسماعیل بخشی، علی نجاتی و دیگر کارگران زندانی شده است.

 

فرزانه زیلابی، وکیل اسماعیل بخشی طی یادداشتی در واکنش به پخش مستند طراحی سوخته که دو شب پیش در صدا و سیمای ایران پخش شد نوشته که دانستن حق مسلم مردم است اما سعى در اغواى افکار عمومى، خيانت به مردم و مخاطبين رسانه است. اين صحنه‌سازى و بازى نابهنجار بى‌پاسخ نخواهد ماند و موکلم عليه صداوسيما و وزير اطلاعات شکايت مى‌کند.

 

او نوشته اطلاع‌رسانى «در چارچوب قانون» تکلیف صداوسيما مى‌باشد اما بخش خبرى ۲۰:۳۰ و دستگاه امنيتى که چنين مستندى را در اختيار صداوسيما گذاشته و يا دستور پخش آن را داده، با هتک حرمت و حیثیت افراد، قانون را نقض کرده‌اند.

 

فرزانه همین مستند را از مصادیق شکنجه دانسته که اسماعیل بخشی در مورد آن سخن گفته بود.