بیماری واگیردار لیشمانیوز در شهبا

​​​​​​​در شهبا، از کانتون‌‌‌های شمال سوریه، ٢٠٠٠ نفر مبتلا به بیماری مسری لیشمانیوز شده‌‌‌اند. به دلیل شیوع این بیماری، این منطقه اکنون نیاز مبرمی به کمکهای مردمی به منظور تامین مراقبتهای پزشکی دارد.

لیشمانیوز از جمله بیماریهای مسری و انگلی مشترک بین انسان و حیوان بوده و از طریق پشه انتقال می‌‌‌یابد. این بیماری علاوه بر نشانه‌‌‌های بالینی مختلفی که قابل مشاهده است، باعث زخمهای پوستی می‌‌‌شود که تا مدت زیادی بر پوست باقی می‌‌‌مانند. محدوده‌‌‌ی جغرافیایی این بیماری مناطق گرمسیری و از جمله پرو، کلمبیا و شرق آفریقا و نواحی مدیترانه و آسیا می‌‌‌باشد. این بیماری که از دوره‌‌‌ی باستان تحت عنوان ضربه‌‌‌ی شرقی یا ضزبه‌‌‌ی حلب نیز شناخته شده است، به طور فزاینده‌‌‌ای در خاورمیانه و خصوصا سوریه یافت می‌‌‌شود.

 

به دلیل مراقبتهای کم در حوزه‌‌‌ی پزشکی، این بیماری به شیوه‌‌‌ی قابل توجهی در دوران جنگ داخلی در سوریه افزایش یافته است. موسسه‌‌‌ی بیماریهای گرمسیریِ برنارد ناخت در هامبورگ اعلام نموده است که ده‌‌‌ها هزار نفر با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

شمال سوریه نیازمند کمکهای بین‌المللی است

در کانتون شهبا که در شمال سوریه قرار گرفته است، صدها هزار نفر از مردم متعاقب حمله‌‌‌ی دولت اشغالگر ترک به عفرین آواره گشته و شماری از این آوارگان که که شمار آنها به ٢٠٠٠ نفر می‌‌‌رسد به این بیماری مسری مبتلا شده‌‌‌اند. از همین روهلال احمر کردستان- هەیڤا سورا کوردستان- به منظور تامین مراقبتهای پزشکی از سازمانهای کمک‌‌‌رسان بین‌‌‌المللی خواستار کمک شده است.

 

بیماریهای جدید در ماههای تابستان

طبق گزارش سازمان هلال احمر کردستان، در منطقه‌‌‌ی فافین و روستاهای اطراف آن ١٠۶٠ مورد ابتلا به این بیماری شناسایی شده است. در کمپ برخودان حدود ١٠٠ مورد به این بیماری آلوده شده‌‌‌اند. ۴۵ نفر نیز در کمپ آوارگان سردم به این بیماری مبتلا شده‌‌‌اند. ٢٧٠ نفر در هلیسا و شهرکهای نزدیک به آن شناسایی شده‌‌‌اند. در تلسیتر ۴١٠ مورد و در شِرآوا نیز که یکی روستاهای تابع کانتون عفرین بوده و به تمامی از سوی ترکیه اشغال نشده است-١۵ مورد از ابتلا به این بیماری شناسایی شده‌‌‌اند. نسرین حسین از هلال احمر کردستان خاطرنشان ساخته است که شمار مبتلایان به این بیماری در ماه‌‌‌های گرم تابستان به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. از همین رو این منطقه به منظور پیشگیری از ممانعت وضعیت، به شدت نیازمند کمکهای بین‌‌‌المللی است.