تاشجر: برگزاری کنفرانس ملی امری الزامی و ناگزیر است

تاشجر خاطرنشان ساخت که از یکصدسال گذشته کوردستان بدون اراده کوردها و از طریق پیمان سایکس-پیکو تقسیم شده است. اما امروزه خلق کورد اتحاد ملی را رقم زده است و روح اتحاد ملی کوردها در عرصه تجلی یافته است. باید در عرصه سیاسی نیز  این اتحاد تحقق یابد.

نمایندگان کنگره جامعه دمکراتیک (ک.ج.د)، حزب مناطق دمکراتیک (د.ب.پ)، حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ)، جامعه کوردهای دمکراتیک انقلابی (د.د.ک.د)، حزب دمکراتیک کوردستان ترکیه (پ.د.ک-ت)، پلتفرم دمکرات کورد و حزب دمکرات شمال کوردستان، با شعار اتحاد ملی در روز ۵ دسامبر ٢٠١٩ در مرکز حزب مناطق دمکراتیک در آمَد گردهم آمدند. در رابطه با اقدامات مرتبط با اتحاد ملی و اهمیت آن، نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها در آمد، ایمام تاشجر سخنانی ایراد و اعلام نمود که در این برهه برگزاری کنفرانس ملی امری الزامی و ناگزیر است.

اتحاد رویای دیرینه کوردهاست

تاشجر در بخشی از سخنان خود گفت: از یکصدسال گذشته کوردستان بدون اراده کوردها و از طریق پیمان سایکس-پیکو تقسیم شده است. در تاریخ همواره آمده است که اگر کوردها اتحاد داشتند، رویدادها و بلایایی که بر سر کوردها آمد، نمی‌آمد. این امر در تاریخ ما، واقعیتی است که همواره روبروی ما قرار دارد. اگر در زمان نخستین جنگ جهانی کوردها از اتحاد برخوردار بودند، امروز به چهار بخش تقسیم نمی‌شدند. از آن زمان تا کنون کوردها همواره خود را تقسیم شده دیده‌اند. دشمنان خلق کوردستان این تقسیم را بر کوردها اعمال کرده‌اند. اما کوردستان این تقسیم شدگی را هیچگاه در ذهنیت خود نپذیرفته است. ترک‌ها، عرب‌ها، فارس‌ها تلاش کردند تا فرهنگ و موجودیت کوردها را تغییر دهند، اما این سیاست هیچگاه به پیروزی دست نیافت. با این وجود در طول تاریخ تا به کنون اتحاد ملی خواست خلق‌های کوردستان بوده است.

کوردها در میادین متحد شدند

تاشجر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کوردها در میادین اتحاد خود را ایجاد کرده‌اند. در میادین روح اتحاد کوردها تجلی یافته است. باید در میادین سیاسی نیز این اتحاد ملی گسترش یابد. کوردها برای نخستین بار روح اتحاد ملی خود را در کوبانی رقم زدند. در جنوب کوردستان نیز بعد از حمله به کرکوک و حملاتی که بعد از خواست استقلال شد، این روح ملی بار دیگر ایجاد شد. امروز دوباره با حمله به روژآوای کوردستان کوردها در میادین سیاسی متحد شده‌اند. امروز ذهن و قلب تمامی کوردها در روژآوا همگام و همراه یکدیگر است. اگر کوردها در هر جایی به پیروزی دست یابند، مایه شادکامی تمامی کوردها را فراهم می‌کند. زمانی که کوردها در جایی با شکست و تالماتی مواجه شوند، این امر به معنای شکست و ناراحتی تمامی کوردهاست. این اتحاد در میان خلق پایه گذاری شده است. در هر چهار بخش کوردستان خلق به اتحاد دست یافته است. باید ما این اتحاد خلق‌ها را بتوانیم از طریق مکانیزمی به یکدیگر وصل نماییم. ما باید در نقطه‌ای که کنگره ملی در آن متوقف شده بود، شروعی دگر باره داشته باشیم. لازم است که ما اتحاد ملی را ایجاد کنیم. با دست یافتن به اتحاد ملی می‌توانیم این حملات را درهم بشکنیم.

نقش پیشاهنگی کوردها در خاورمیانه

تاشجر در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بر اساس فراخوان رهبر آپو و خواست مسعود بارزانی و جلال طالبانی در سال ۲۰۱۳، رهبران کوردها در هولیر گردهم آمدند و به منظور ایجاد کنگره ملی کوردها تلاشهایی انجام شد. تاشجر در ادامه افزود: این تلاشها در چهار ماه انجام شدند، کمیسیونهایی ایجاد شدند، در این کمیسیون ۲۱ نفر جای گرفتند. در مجموع در آن دوره تلاشهای گرانقدری انجام شدند. اما متاسفانه بعد از چهارماه این تلاشها عقیم ماندند. چرایی شکست این تلاش‌ها را باید پرسید. در واقع سیاست در خاورمیانه دچار دگرگونی شد. حملات داعش در خاورمیانه افزایش یافتند. تمامی نیروهای جهانی در سطح منطقه به این منطقه چشم دوخته بودند. اما اتحاد کوردها در میان محاسبات آنان جایی نداشت. به همین دلیل تلاشها متوقف شدند. امروزه، تمامی جهانیان کوردها را فرا می‌خوانند، کوردها در خاورمیانه نقش پیشاهنگی را برعهده دارند. در این برهه ما باید بتوانیم این اتحاد ملی را پایه‌گذاری کنیم.

طی روزهای آینده عازم هولیر می‌شویم

تاشجر با اشاره به تلاشهای مرتبط با اتحاد کوردها گفت: سه ماه قبل، ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها، سزایی تمللی نیز همراه با هیاتی عازم باشور کوردستان شده و با نهادها و سازمانهای آنجا دیدار به عمل آورد. ما در آنجا نیز بر اهمیت اتحاد پای فشاری کردیم. همگان خواهان اتحاد در میان کوردها بودند. ما اکنون خواهان تبدیل این خواست به مکانیسم هستیم. چیزی را که کوردها خواهان آن هستند، همانند خواسته‌هایشان در سال ۱۹۴۲ است. اگر امروزه ما نتوانیم متحد شویم و فرصتها و امکانات موجود را به خوبی ارزیابی نکنیم، تهدیدی بزرگ فراروی ما قرار می‌گیرد. کوردها خواهان آزادی هستند. به همین دلیل لازم است که این اتحاد ایجاد شود. ما می‌خواهیم همه در این سرزمین با هویت خودشان زندگی کنند. باید در سطح رهبری نیز ما باید زیر سقفی مشترک گردهم آییم. ما احزاب کوردها نیز برای دست‌یابی به چنین خواسته‌ای گام برداشته‌ایم. ما اکنون احزاب کوردی باکور کوردستان به این درک مشترک دست یافته‌ایم  و در این راستا بیانیه‌ای را منتشر نموده‌ایم. پیش از این هیاتی از سوی ما عازم باشور کوردستان شده است و در رابطه با این اتحاد گفتگوهایی به عمل امده است ما به عنوان حزب دمکراتیک خلق‌ها و احزاب کوردی در روزهای آینده عازم هولیر خواهیم شد و در رابطه با این امر مهم نشست برگزار می‌کنیم.