تبهکاران خارجی داعش همگی از طریق ترکیه آمده‌‌‌اند

شمار فراوانی از تبهکاران تسلیم شده‌ی داعش به نیروهای سوریه دمکراتیک از کشورهای مختلف جهان به سوریه آمده‌‌‌اند. اما نقطه‌‌‌ی مشترک در میان تمامی این تبهکاران عزیمت آنان از ترکیه به سوریه می‌‌‌باشد

در عملیات دیروز نیروهای سوریه‌‌‌ی دمکراتیک در روستای باغوز از توابع شهرک هجینِ استان دیرالزور، تبهکاران فراوانی با خانواده‌‌‌های خود تسلیم نیروهای سوریه دمکراتیک شدند

 

نیروهای سوریه دمکراتیک جهت تحویل غیرنظامیان هچنان در ین منطقه حضور دارند، از ٩ فوریه/ ٢٠ بهمن و در جریان دو عملیات، تا کنون انتقال خانواده‌‌‌های تسلیم شدگان داعش نیز در جریان بوده است. طبق گزارشهای خبرگزاری فرات نیوز از ٩ فوریه تا ١ مارس/ ٢٠ بهمن تا ١٠ اسفند بیش از ١٠ هزار نفر از این مناطق انتقال یافته‌‌‌اند.

بیشتر خارجیان داعشی که شمار آنها به دو هزار نفر می‌‌‌رسد تصمیم گرفتند که با خانواده‌‌‌هایشان  به ادامه نبرد بپردازند. متعاقب این تصمیم رزمندگان نیروهای سوریه دمکراتیک در روز اول مارس، ساعت ١٨ در سه جبهه‌‌‌ی این منطقه به عملیت دست زدند. در این عملیات که با نبردهای دشوار همراه بود، رزمندگان به دلیل انتقال تبهکاران تسلیم شده ناچار به توقف عملیات و گشودن کوریدوری امن شدند. از طریق این کریدور امن رزمندگان نیروهای دمکراتیک سوریه از سه روز قبل تا کنون نزدیک به ۵ هزار نفر را به خطوط پشت جبه متتقل کرده‌‌‌اند. بیشتر این اعضای داعش از اتباع خارجی کشورهای مختلف بوده‌‌‌اند. نقطه‌‌‌ی اشتراک تمامی تبهکارانی که در عراق و سوریه به سر می‌‌‌برند عزیمت آنها از طریق ترکیه بوده است. تبهکاران داعش قبل از ورود به خاک سوریه وارد ترکیه شده و همگی آنها اعتراف کرده‌‌‌اند که هنگام خروج از سوریه و عزیمت به ترکیه با هیچ محدودیتی روبرو نشده‌‌‌اند.

 

عزیمت از مغرب به ترکیه و از ترکیه به سوی داعش

یکی از تبهکاران داعش با نام عبدالرحمن دیمشک از مغرب به ترکیه عزیمت کرده و از آنجا نیز وارد سوریه شده است. دیمشک هنوز نیز داعش را به عنوان یک دولت تصور کرده و می‌‌‌گوید که: پنج سال قبل از ترکیه به دولت پیوستم. عبدالرحمن دیمشک اظهار می‌‌‌دارد که به آسانی از طریق ترکیه وارد سوریه شده و به توافق در این باره اعتراف نمود. این تبهکار در ادامه‌‌‌ی سخنان خود افزوده: متعاقب ورود من به ترکیه، خود را به اینجا رساندم. من از چگونگی روابط بین ترکیه و دولت اطلاعی ندارم اما من را به آسانی به این سو فرستادند. من از طریقی کاملا رسمی وارد سوریه شدم. بعد از رسیدن من به سوریه، در جبهه‌‌‌ها جای گرفتم. هیچوقت هم به مناطق جزیر و کوبانی نرفتم.

 

از اندونزی به سوی ترکیه، پیوستن به داعش در ترکیه

یکی دیگر از تبهکاران که از اتباع کشور اندونزی است با نام ابو لیا از اندونزی به ترکیه مسافرت و در انجا به نیروهای داعش پیوسته است. او چهار سال قبل از مسیر ترکیه وارد سوریه شده است؛ نخست به ترکیه آمدم، از ترکیه نیز به اینجا آمدم. بعد از ورود من به اینجا مدتی را تدمر [پالمیرا] سپری و بعد از آن به رقه رفتم، تا به اینجا رسیدم.

 

از افغانستان به ترکیه، از ترکیه به سوی داعش

یکی دیگر از تبهکاران داعشی که از اتباع افغانستان است نیز اظهار داشته است که از طریق ترکیه به سوریه آمده است. سلیمان مدتی را در جرابلس و منبج سپری کرده است، بعد از جراحت در طبقه دست به کار سازماندهی و تبلیغاتی به نفع داعش کرده است. این تبهکار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از طریق ترکیه عازم سوریه شدم، مدتی در جرابلس ماندم، بعد از ان در منبج، طبقه و در این شهر نیز مجروح شدم. بعد از طبقه به رقه رفتم و مدتی در شهر نداین در بیمارستان ماندم، بعد از جراحت در امور رسانه‌‌‌ای داعش در فضای مجازی مشغول شدم. پاسخ به این پرسش را که آیا پشیمان است یا خیر، بدون جواب باقی می‌‌‌گذارد.

 

از داغستان به سوی ترکیه، از ترکیه به سوی داعش

خبرنگاران فرات با دو تبهکار منطقه داغستان روسیه نیز مواجه شدند. ابی بکر داغستان با عربی دست و پا شکسته‌‌‌ای گفت: سه سال و نیم پیش، از مطریق ترکیه وارد سوریه شده است. یکی دیگر از تبهکاران داعش هنگام پرسش از نام وی گفت منظورتان نام سازمانی یا نام واقعی اوست؟ نام این تبهکار  عبدالوهاب بوده و در داعش با نام ابراهیم داغستانی شناخته می‌‌‌شود. این تبهکار گفت که مدتی را در گری سپی، طبقه مانده و آخرین ایستگاه وی دیرالزور بوده است.

 

از سعوی به ترکیه، از ترکیه به سوی داعش

مصطفی صلاح در عراق به نیروهایی پیوسته است که در سال ٢٠٠۴ متشکل شده‌‌‌اند. این فرد که در جنوب بغداد به داعش پیوسته است و مدتی را نیز در ابوکمال سپری کرده است می‌‌‌گوید که برای اسلام به داعش پیوسته است. یکی دیگر از تبهکاران داعشی که از ترکیه به این گروه پیوسته است سنهاد صالح از عربستان سعودی است. سنهاد صالح از شهر کلیس وارد عزاز شده و سپس در مناطق حلب استقرار یافته است. سنهاد اظهار داشت که همسرش را در منطقه‌‌‌ی سپر فرات که از سوی نیروهای ترک اشغال شده است جا گذاشته و خواهان بازگشت به عربستان سعودی است.