تحرکات نظامی در ادلب؛ آینده به کدام سو می‌رود؟

با وجود اینکه ترکیه با روسیه به توافقی در رابطه با ادلب دست یافته است، نیروهای مخالف در شمال سوریه و در راس آنها دولت ترک به تقویت مواضع نظامی خود در منطقه ادامه می‌دهند. آینده به کدام مسیر می‌رود؟

در منطقه ادلب سوریه تحرکات وسیع نظامی در حال اجراست. این تحرکات خصوصا از سوی دولت ترک انجام می‌شود. از ۲ فوریه تا کنون بیش از ۵ هزار و ۸۵۶ وسیله نظامی ترکیه وارد این منطقه شده‌اند. ناظران حقوق بشری در سوم ماه جاری اعلام کرده بودند که نیروهای تقویتی سوریه و ایران عازم ادلب شده‌اند. نیروهای نظامی در مناطق کفر نیبول، هزارین، فتره و مناطق دیگر جبل الزاویه و روستاهای جنوب ادلب مستقر شده‌اند.

همچنین هواپیماهای اکتشافی بدون وقفه در آسمان مناطق تحت کنترل خود در جبل الزاویه تا روستاهای جنوب ادلب و روستاهای غرب حلب به پرواز درآمده‌اند. طبق اطلاعاتی که به دیدبان حقوق بشر سوریه رسیده است، نیروهای ترکیه همزمان با ارسال نیروهای تقویتی سوریه، از جبهه‌های جبل الزاویه و روستاهای شرق ادلب از تبهکاران وابسته به خود خواسته‌اند که در حال آماده باش نظامی باشند.

تا کنون ترکیه در اعزام نیروهای گشتی مشترک نظامی با روسیه موفقیت چندانی به دست نیاورده است. و این در حالی است که رجب اردوغان و ولادیمیر پوتین در ۵ مارس در رابطه با اعزام نیروهای گشتی مشترک به توافق دست یافته بودند.

 همچنین آنکارا در قانع کردن خواست هیات التحریر الشام (جبهه النصره که در لیست گروه‌های تروریستی است) مبنی بر محدود نمودن گشتی‌ها موفقیتی به دست نیاورده است. تبهکاران وابسته به این گروه نخستین گشت مشترک نیروهای ترک با روسیه را در ۱۵ مارس وادار کردند که مسیر خود را عوض کنند، این نوع برخورد در گشت‌های مشترک دوم و سوم تکرار شد. همچنین آنکارا قادر نشد تبهکاران جبهه النصره را از گروههای دیگر در منطقه جدا کند، و این در حالی بود که طبق توافق با روسیه ترکیه موظف به انجام چنین کاری بود.

دکتر عبیر الخیالی در این رابطه با خبرگزاری هاوار نیوز به گفتگو پرداخت.

دکتر عبیر الخیالی در آغاز این گفتگو افزود که با وجود تقویت نیروهای نظامی طرفین، که تحت عنوان عقب‌نشینی نیز از آن نام برده شده است، تلاش‌های دیپلماتیک روسیه و ترکیه نیز در رابطه با ادلب با شدت ادامه یافته است. اما تمامی این اقدامات به این معنا نیست که اختلافات عمیق بین دو طرف در رابطه با سوریه حل شده باشد. هر دو طرف از این موضوع با برخورداری از تجربه گذشته که قادر به دستیابی به یک توافق نیستند، اطلاع دارند. احتمال دارد که ملاقات طرفین در مارس گذشته دستاوردهای بهتری برای طرفین داشته باشد.

عبیر در این رابطه خاطرنشان ساخت که روی دادن هر برخوردی بین ترکیه-روسیه در مقطع کنونی دور از انتظار است. زیرا اردوغان از شکست و هزینه‌های خود در چنین جنگی اطلاع دارد. این وضعیت ضربه سنگینی است که می‌تواند اردوغان را وادار به بازگشت به دیپلماسی و میز گفتگو نماید.

عبیر در رابطه با نیروهای اشغالگر ترک نیز افزود: علت این موضوع اینست که آنکارا از ضعف آخرین توافق اطلاع دارد و می‌داند که این  توافق در کدام مرحله و در کجا می‌تواند دچار شکست شود. از طرف دیگر، روسیه نیز اعتمادی به ترکیه ندارد. به همین دلیل است که  روسیه نیز تلاش می‌کند تمامی نیروهای خود را در حالت آمادگی نگاه دارد تا در صورت هر گونه اقدام غیر منتظره‌ای کنترل ادلب را در دست بگیرد.

دکتر عبیر الخیالی در پایان این گفتگو اظهار داشت که هر دو طرف از سست بودن پایه‌های این توافق اطلاع دارند و تا زمانیکه توافقی واقعی ایجاد نشود وضعیت ثبات نمی‌یابد.