تداوم حملات سبعانه ترکیه علیه غیرنظامیان در شمال سوریه

مرکز مستند سازی تخلفات در شمال سوریه (VDC-Nsy) گزارشی را در رابطه با افزایش میزان خشونت، جنایت، دستگیری و آدم‌ربایی در منطقه سپر فرات در شمال سوریه منتشر نمود.

   این مرکز اعلام داشته است که: مرکز ما با انتشار بیانیه‌ای اعلام می‌نماید که علی رغم فراخوان ما مبنی بر توقف تجاوز و تعدی به غیر نظامیان نیروهای ترکیه و گروههای شبه نظامی وابسته به دولت ترکیه، اقدامات خود را در راستای دستگیری و آدم‌ربایی همچنان ادامه می‌دهند. طبق گزارش این سازمان  بیشتر دستگیر شدگان در بازداشتگاههای مخفی و ناشناخته قرار داشته و گروههای وابسته به دولت ترکیه اجازه دسترسی آنها به وکیل و محاکمه را نمی‌دهند. این مرکز اعلام می‌نماید که سازمانهای بین‌المللی به منظور اجرای وظایف خود در حفاظت از غیرنظامیان در مقابل نیروهای ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن و ممانعت از نقض حقوق بشر باید به مسئولیت خود عمل کرده و عدالت را در مورد آنها اجرا نمایند. ترکیه در برابر جنایات جنگی در عفرین و دیگر مناطق سپر فرات از مسئولیت کامل قانونی برخوردار بوده است. زیرا این نواحی تحت کنترل فرقه‌ها و شبه نظامیان وابسته به ترکیه بوده و ترکیه تامین مالی این گروهها را برعهده دارد.

   این مرکز در فاصله فوریه ۲۰۱۸ تا پایان ژوئن سال ۲۰۱۹ تخلفات نیروهای مسلح ترکیه را در شمال سوریه و دیگر نواحی تحت کنترل این کشور بدینگونه ثبت کرده است:

— قتل ۹۶۷ غیرنظامی، که از این تعداد ۲۵ نفر زیر شکنجه به قتل رسیده‌اند

— بازداشت ۵۱۹۹ نفر و شکنجه ۶۱۰ نفر

— ۱۲۱ انفجار توسط مین و سایر مواد منفجره

— ۳۷۷ مورد آدم ربایی و اخاذی

— در نتیجه حمله به منازل، انفجار یا ضرب و شتم توسط گروههای مسلح ۱۶۱۵ مورد زخمی شدن غیر نظامیان، از جمله ۱۷۱ کودک، ۹۸ زن  

— ۱۰۵۱ مورد بمبماران

— ۱۸۰ مورد درگیری بین گروهها و فرقه‌ها و جناح‌ها در داخل شهر

— قتل ۴۳۴ غیر نظامی توسط مرزبانان ترکیه؛ شامل ۷۹ کودک، ۵۳ زن و ۳۶۰ نفر زخمی

— تبدیل ۱۳۸۵ ملک خصوصی به زندان، پایگاه نظامی یا مسجد

— به آتش کشیدن ۷۶ ملک خصوصی

— تخریب ۱۱۵ خانه و ۱۳۹۶ آرامگاه

— تبدیل ۵۴ مدرسه و مرکز خدمت‌رسانی به مراکز نظامی

— ۳۵۰ تظاهرات و راهپیمایی علیه حضور ترکیه در سوریه و شوراهای محلی در ۲۱ شهر