"ترکیه با تسلیحات آمریکا و ناتو به مردم کورد، طبیعت کوردستان و جنبش آزادیخواهی آن حمله کرده است"

هیوا زاگرس: "در منطقه‌ای به طول سیصد کیلومتر جنگ میان پ.ک.ک و ارتش اشغالگر ترکیه وجود دارد. آنها با تسلیحاتی که از امریکا و کشورهای ناتو می‌گیرند، طبیعت و مردم و جنبش آزادیخواه کوردستان را هدف قرار می‌دهند."

احمد زیباری در رادیو صدای آمریکا در رابطه با شدت گرفتن جنگ میان ترکیه و حزب کارگران کوردستان و بمباران اقلیم کوردستان و وضعیت قندیل، با هیوا زاگرس از سخنگویان ک.ج.ک مصاحبه کرده است.

او در پاسخ به وضعیت گریلاهای پ.ک.ک در پی هجوم شدید ترکیه می‌گوید: "گریلا به نام خلق کورد و به نام همه خلق‌های خاورمیانه در برابر جاه‌طلبی امپراتوری‌ عثمانی جدید به خلافت اردوغان مقاومت می‌کند. اردوغان می‌خواهد مرزهای دوره میثاق ملی که شامل ولایت‌های حلب و موصل است را احیا کند. برای همین است که به منطقه هجوم آورده‌اند. نام بردن از جنگ با پ.ک.ک فقط بهانه‌ای برای مشروعیت بخشی به حمله است.

سخنگوی ک.ج.ک به محل استراتژیک هدف هجوم ارتش ترکیه اشاره کرد و گفت: "منطقه هفتانین در مثلث مرزی سوریه، ترکیه و عراق و خاکورک در منطقه مرزی ایران و ترکیه و عراق قرار دارند. در این نواحی به طول سیصد کیلومتر جنگ میان پ.ک.ک و ارتش اشغالگر ترکیه وجود دارد. آنها با تسلیحاتی که از امریکا و کشورهای ناتو می‌گیرند، طبیعت و مردم و جنبش آزادیخواه کوردستان را هدف قرار می‌دهند."

او در پاسخ به سئوالی در مورد نحوه حضور نیروهای گریلا در مناطق غیرنظامیان گفت: "گریلاها در میان غیرنظامیان باقی نمی‌مانند، هرچند گاهی برای انجام امور شخصی مجبور می‌شوند از مناطق سکونت غیرنظامیان عبور کنند. ترکیه به این بهانه اقدام به بمباران غیرنظامیان می‌کند، اما هدفش ایجاد وحشت است. با بمباران عامدانه غیرنظامیان می‌خواهد ضمن ایجاد فشارهای سیاسی و اجتماعی بر دولت اقلیم کوردستان، میان پ.ک.ک و نیروهای سیاسی جنوب اختلاف بیاندازد".

هیوا زاگرس با تأکید بر تلاش ترکیه برای احیای امپراتوری عثمانی، جلب توجه می‌کند که تمامی مناطق زمینی یا دریایی که ترکیه در کشورهای سوریه، عراق و لیبی اشغال کرده است مربوط به حکمرانی دوره عثمانی هستند. ترکیه حضور در این مناطق را به بهانه جنگ با پ.ک.ک توجیه می‌کند اما واقعیت این است که به دنبال تغییر بافت جمعیتی مناطق اشغالی و جایگزین کردن اسلام سنی جهادی در این مناطق برای برپایی خلافت عثمانی است. ولایت حلب سوریه تا مناطق کوردستان و موصل در عراق شامل مرزهای عثمانی جدید هستند.

او افزود: "ممکن است حکومت ترکیه برخی نواحی را تصرف کرده باشد اما گریلاها در همان مناطق همچنان به دشمن ضربه می‌زنند. طبق آمار نیروی مدافع خلق، تاکنون یکصد نیروی نظامی اشغالگر کشته شده، ده دستگاه خودروی نظامی منهدم شده‌اند و دو فروند هلی‌کوپتر ارتش ترکیه ضربه دیده‌اند. تعدادی عملیات دیگر هم انجام شده که نتایجش را نمی‌دانیم. اما بیشترین خسارت از هجوم ترکیه را مردم بومی دیده‌اند که مجبور شده‌اند مزارع و روستاهای خود را ترک کنند".

هیوا زاگرس با جلب توجه به اینکه ترکیه در تمامی مناطق اشغالی پرچم خود را بر افراشته است از مردم جنوب کوردستان می‌خواهد که یکصدا مقابل ترکیه بیاستند چون ترکیه از مناطق اشغالی در آینده خارج نخواهد شد.

او در واکنش به تخلیه انسانی حدود ١١٨ روستای منطقه سیدکان اقلیم کوردستان در پی شدت گرفتن جنگ میان ترکیه و پ.ک.ک گفت: "گریلاهای کوردستان در هر منطقه‌ای که ترکیه برای اشغال و نسل‌کشی حمله کند، پاسخ خواهند داد. از مردمشان دفاع خواهند کرد چه در شمال چه در جنوب. کسی که باید از این خاک خارج شود ترکیه است که مرزها را پایمال کرده و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. ترکیه همچنین مرتکب جنایت‌های جنگی شده و بیش از یکصد غیرنظامی فقط در باشور (جنوب) کوردستان در حملات هوایی ترکیه شهید شده‌اند. ما همه جا را خاک کوردستان می‌دانیم و هر جا ترکیه برای ژنوساید حمله کند آنجا در برابرش خواهیم بود. وقتی داعش به شنگال، مخمور، هولیر، کرکوک، خانقین و جلولا در باشور حمله کرد ما ثابت کردیم که هر جای کوردستان لازم باشد از آن دفاع می‌کنیم.

سخنگوی ک.ج.ک در پاسخ به این سئوال که چه نظری در مورد حملات هوایی ایران دارند که منجر به قربانی شدن غیرنظامیان اقلیم کوردستان شده است گفت: "هر کشوری که به اقلیم کوردستان حمله کند با آن مخالفیم و آنرا محکوم می‌کنیم. از نظر ما حمله ایران و عمیات مرزی اخیر آن طی هماهنگی با ترکیه بوده است. نیروهای آزادیخواه و انقلابی کوردستان هدف عملیات هستند. ترکیه و ایران دو حکومت اشغالگر و هماهنگ هستند".

هیوا زاگرس در واکنش به سئوال خبرنگار صدای آمریکا در مورد اینکه برخی مقامات اقلیم معتقدند حوزه فعالیت پ.ک.ک در باکور است و باید به آنجا بازگردند تا مردم اقلیم کوردستان قربانی نشوند، گفت: "ما این نوع اظهارات را می‌شنویم اما تناقضاتی در آن وجود دارد. نخست اینکه ما نیرویی کوردستانی هستیم و دوم اینکه ما از موجودیت و حقوق خلق کورد دفاع می‌کنیم. هیچ جایی در کوردستان فرقی برای ما ندارد. آنها که چنین اظهاراتی می‌کنند باید به خاطر بیاورند که روزگاری خودشان در وضعیت مشابهی بودند و در بخش دیگر کوردستان مستقر شدند. نباید انفال و هلبجه و قتل‌عام های دیگر را فراموش کنند. برخی مقامات اقلیم کوردستان به هجوم ترکیه مشروعیت می‌بخشند و در چنین شرایطی این سئوال مطرح می‌شود که مسئولان کشتارهای هلبجه و انفال چه کسانی بودند؟ آیا صدام یا نیروهای کورد؟

سخنگوی ک.ج.ک از مقامات اقلیم کوردستان خواست از دولت ترکیه بخواهند که مسئله کورد را به شکل دمکراتیک در مرزهای خود حل کند، حقوق خلق کورد را به رسمیت بشناسد و به هجوم هوایی به باشور کوردستان پایان دهد.