"ترکیه سرانجام در ادلب دست خالی باز می‌گردد"

سلیم حسین رئیس ائتلاف میهنی دمکراتیک سوریه در طبقا اظهار داشت: احتمال داده می‌شود که ترکیه در ادلب با دست خالی بازگردد و ناچار بماند که به روسیه امتیاراتی بدهد.

سلیم حسین رئیس ائتلاف میهنی دمکراتیک سوریه در طبقا تحولات سیاسی و نظامی را در رابطه با ادلب، موضع ترکیه در رابطه با ادلب و تغییر معادلات در واقعیت، اختلافات بین روسیه و ترکیه و همچنین تلاشهای آمریکا مبنی بر کشانیدن ترکیه به سوی خود را در گفتگویی با هاوار نیوز تحلیل کرد.

ترکیه دست خالی باز می گردد

سلیم حسین در این گفتگو اظهار داشت که جنگ ادلب حضور نامشروع ترکیه بر خاک سوریه را خاتمه داده و در نهایت موجودیت تروریسمی مانند جبهه النصره( هیات التحریر الشام) را پایان می دهد. اما اکنون، نبرد در ادلب، نبردی دو طرفه است، در مقابل  اشغالگری و تروریسم است. به نظر من جنگ در ادلب می‌تواند به موجودیت ترکیه در خاک سوریه خاتمه داده و ترکیه ناچار شود از تمامی مناطق اشغال شده در سوریه خارج شود. اکنون ترکیه تنها مانده است. به دلیل شکست‌های ترکیه و استراتژی شکست خورده، در سطح جهانی دچار شکست شده است.

ترکیه در سوریه، به منظور از میان برداشتن احتمال راه‌حلی سیاسی، به تروریسم کمک می‌کند

سلام حسین در ادامه سخنان خود با اشاره به کمک‌های ترکیه به تبهکاران در ادلب، اظهار داشت: این مسئله به جهانیان نشان می‌دهد که علت بی‌ثباتی‌های سوریه، کمک‌هایی است که ترکیه به تبهکاران ارائه می‌دهد. این کمک‌رسانی‌ها هم اکنون نیز ادامه دارند. هدف اینست که تمامی امکانهای دست‌یابی به راه حل سیاسی در سوریه را با شکست مواجه کند.

جنگ در ادلب، باعث شکست توافق‌های سوچی و آستانه شده و دولت ترک را آشفته نمود

حسین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ترکیه اپوزیسیون سوریه را به مجموعه‌ای از گروه‌های تبهکار تبدیل کرد تا از طریق آنها اهداف و منافع خود را پیگیری کند.

جنگی که امروز در شهر ادلب در جریان است، مانند خاتمه توافق آستانه، سوچی و توافق‌های دیگر است. شکست ترکیه در ادلب،  شکست تمامی توافق‌های ترکیه در رابطه با عفرین، سریکانی و گری‌سپی خواهد بود. ترکیه اکنون تهدیدهای فراروی تمامی برنامه‌ها و طرحهای خود را در سوریه درک کرده است.

تنشهای داخلی و خارجی در مقابل ترکیه

حسین در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اجازه حرکت نیروهای ترک در سوریه افزود: بعد از آنکه ترکیه درک کرد که توافق با روسها از میان رفته است، دست به حیله زد تا دست خالی از سوریه عقب‌نشینی نکند. به همین دلیل است که از واکنش‌های داخلی نیز در هراس است. اگر در سوریه با شکست روبرو شود، صحنه سیاسی داخلی ترکیه، در مقابل حکومت وی بپا می‌خیزد. زیرا سپاه ترک وارد جنگی شکست خورده و بی‌نتیجه شده است. طبیعی است که خانواده‌های نظامیان ترک حکومت را در مقابل مرگ فرزندانشان متهم می‌کنند و همین مسئله بر سیاست خارجی ترکیه اثرگذار خواهد بود.

حسین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که: هزاران تبهکار و تروریست در ادلب اکنون وظیفه‌ای نداشته و از سوی ترکیه بلا تکلیف مانده‌اند. خصوصا بعد از حمله ارتش سوریه-روسیه، این مسئله باعث ایجاد مشکل دیگری برای اردوغان شده است؛ و احتمال دارد که در داخل ترکیه اقدامات انتقامی را انجام دهند. زیرا ترکیه دست از حمایت این گروه‌ها برداشته به پیمان خود مبنی بر حفظ آنها عمل نکرده است. از سوی دیگر اردوغان نیز به نظر می‌رسد موضع دیگری را در کانون توجه خود قرار داده است؛ زیرا اعزام نیروی ترک به نبرد ادلب به دلیل احتمال شکست ترکیه در ادلب است.

ترکیه به روسیه امتیارات فراوانی می‌دهد

حسین خاطرنشان ساخت که ترکیه به خوبی می‌داند که مقابله ترکیه با روسیه، این کشور را در عرصه خارجی با شکست روبرو می‌کند. ترکیه در این جنگ آسیب می‌بیند. به همین دلیل هیاتی را عازم روسیه نموده است تا معاملاتی را به منظور توافقی جدید در رابطه با سوریه انجام دهند. ترکیه آماده است امتیازات فراوان و بزرگی را به روسیه بدهد تا در میدان واقعی، هیچگونه پروژه‌ی دمکراتیکی پا نگیرد. ترکیه در رابطه با سوریه، امتیازات فروانی را به روسیه داده و آماده است تا به منظور عدم رویارویی با روسیه از لیبی دست بکشد.

اردوغان خواهان کمک ناتو و آمریکاست

حسین اظهار داشت که ترکیه منتظر ایفای نقش آمریکا و ناتو است تا بداند که آیا ناتو و امریکا حاضر هستند که ترکیه را در وضعیت کنونی حفظ کنند یا خیر؟! حسین در این رابطه افزود که آمریکا گفته بود که نظامیان ترکی که در سوریه کشته می‌شوند، شهید هستند. اما اردوغان اظهار داشت که این اظهار نظرات معنوی ناتو برای کمک به ترکیه کافی نیستند. اردوغان نیازمند کمک نظامی است، می‌خواهد ناتو سلاح‌های خود را به ادلب فرستاده تا در مقابل روسیه و ارتش سوریه قرار بگیرد. این امر نشان می‌دهد که ترکیه خواهان نقش فعال ناتو در ادلب بوده و اگر اردوغان نتواند این جنگ را به پیش ببرد، ناچار خواهد ماند که از تمامی سوریه عقب‌نشینی کند. این مورد و نیز عدم پذیرش نقش ترکیه به عنوان پلیس در مقابل روسیه، نشان دهنده این امر است که ترکیه تنها مانده است و هیچ یک از کشورهای بین‌المللی کمکی به اردوغان نمی‌کند، به همین دلیل باید منتظر خنثی شدن تمامی برنامه ترکیه در خاک سوریه و شکست آن بود.