ترکیه سیاستمداران کورد را مسموم کرد

امید دده، مشاور روئسای مشترک ه.د.پ از مسموم کردن سیاستمداران کورد بازداشت شده توسط رژیم فاشیست ترکیه و انتقال آنان به مراکز درمانی خبر داده است.

دفتر مرکزی حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام کرد که پس از آنکه رژیم ترکیه روز ٢۵ سپتامبر ده‌ها سیاستمدار این حزب را تحت عنوان حمایت از رویدادهای مربوط به مقاومت کوبانی دستگیر کرد تعدادی از آن‌ها مسموم شد‌ه‌اند. پس از آنکه اطلاع یافتیم از انتقال سیاستمداران به بیمارستان جلوگیری می‌شود و اجازه ملاقات وکلا را هم از آنان سلب کرده‌اند اعضای حزب در مقابل اداره امنیت آنکارا گردهم آمدند.

هشیار اُزسوی، نوران ایمیر، فیلیز کرسته‌چیوغلو، حسین کاچماز و اردال آیدمیر نمایندگان مجلس ه.د.پ همراه با شهروندان در این تجمع شرکت کردند. پس از مدتی اجازه داده شد امید دده مشاور روئسای مشترک در امور حقوق بشر با سیاستمداران دستگیر شده ملاقات کند.

امید دده در گفتگو با خبرگزاری MA اعلام کرد، موفق شده است با آیلا آکات، سری ثریا اوندر و آیهان بیلگن دیدار کند. وی افزود، آیهان بیگلن به بیمارستان منتقل شد و پس از تزریق سرم و مداوا وضعیت جسمی وی بهبود یافته است.

همچنین آیلا آکات آتا نیز مسموم شده اما وضعیت جسمی وی آنچنان که بیمارستان منتقل شود وخیم نبوده است. به گفته امید دده اعضای شورای مرکزی حزب ه.د.پ به نام‌های جان ممیش و اسماعیل شنگول همچنان در بیمارستان بسر می‌برند و پس از مداوا به مراکز امنیتی بازگردانده می‌شوند.

امید دده افزود که سیاستمداران به دلیل غذا مسموم شده‌اند، از اینرو به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. وی می‌گوید:"احتمال می‌دهیم که به دلیل غذا مسموم شده‌ باشند."

نمایندگان مجلس ه.د.پ و شهروندان پس از ملاقات امید دده با سیاستمداران بازداشت شده محل گردهمایی را ترک کردند.