"ترکیه می‌خواهد قتل‌عام سال ۱۹۱۵ را تکرار کند"

یکی از ارمنیهای شهر حسکه روژاوای کوردستان می‌گوید، دولت اشغالگر ترکیه می‌خواهد همان بلایی را که بر سر ارمنیها آورد همان بلا را بر سر خلق‌های شمال و شرق سوریه بیاورد. وی می‌گوید، باید کشورهای جهان این را ببینند و مانع آن شوند

   هوفسپ سارکیس یکی از ارمنیهای شهر حسکه است. وی عضو انجمن دفاعی شهرش می‌باشد. او شبها به دفاع از محله‌شان مشغول است و روزها نیز به سریکانی رفته تا به یاری غیرنظامیانی بپردازد که به دلیل حملات وحشیانه‌ی دولت ترکیه آواره شده‌اند.

   هوفسپ سارکیس نیز مانند همه‌ی خلق‌های شمال و شرق سوریه به دلیل اشغالگری بسیار غمگین است. اما درد وی از غمش ‌بسیار بیشتر است و می‌گوید: ترکیه می‌خواهد برای دومین بار ما را قتل‌عام کند، همانطور که در سال ۱۹۱۵ این کار را کرد.

  هوفسپ می‌گوید، ٨ سال است که خلق‌های شمال و شرق سوریه دست به دست هم داده و زخمهایشان را خود درمان می‌کنند و با هم زندگی مشترک ایجاد کرده‌اند، اما ترکیه می‌خواهد برادری و برابری ما را از بین ببرد و یک بار دیگر خلق‌ها را به جان هم بیندازد.

می‌خواهند برای دومین بار قتل‌عاممان کنند

   این هموطن ارمنی به قتل‌عام ارمنیها در سال ۱۹۱۵ اشاره کرد و گفت: سال ۱۹۱۵ در زمان قتل‌عام برای آنکه جانمان را نجات دهیم از ترکیه گریختیم و به سوریه آمدیم. آن زمان ترکیه ۱.۵ میلیون ارمنی را قتل‌عام کرد و اموالشان را تصاحب نمود. اکنون نیز همان رخداد تکرار می‌شود. آن زمان ما خود را نجات دادیم و اینجا ساکن شدیم. زندگی تازه‌ای را آغاز کردیم و برای خود خانه و کاشانه‌ای ساختیم. اما اکنون می‌خواهند یک بار دیگر قتل‌عاممان کنند.

   سارکیس همچنین گفت که دولت ترک مانند صد سال پیش اکنون نیز زنان و کودکان و غیرنظامیان را می‌کشد. این دومین قتل‌عام است. این چگونه جنگیست؟ به همه‌ی خانه‌ها حمله می‌کنند بدون آنکه یک سرباز هم آنجا باشد.

زندگی مشترک و مسالمت آمیز ایجاد کردیم

   سارکیس در ادامه گفت، صد سال پیش دولت ترکیه تخم دشمنی را در میان خلق‌های منطقه کاشت و قتل عام ارمنی‌ها را انجام داد. وی گفت: ما خلق‌های منطقه اتحادی ایجاد کردیم. اکنون ٨ سال است که دست در دست یکدیگر نهاده‌ایم. یکدیگر را دوست داشته و درک کرده‌ایم. خواستیم که نیروهای سوریه‌ی مکراتیک از ما دفاع کند. می‌خواهیم بر روی خاک خود با خلق‌های عرب و کورد و سریانی زندگی کنیم. اما ترکیه می‌خواهد این اتحاد را از بین ببرد.

   دولت ترکیه توسط تبهکاران به ما حمله می‌کند. باید از خاکمان بیرون روند. ما ترکیه را خوب می‌شناسیم و نمی‌خواهیم پرچم ترکیه بر روی سرمان برافراشته باشد و نمی‌خواهیم توسط ترکیه اداره شویم. هر جایی که دولت ترکیه حضور داشته باشد امنیت وجود ندارد.

   می‌خواهیم با خلق‌های سوریه به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز زندگی کنیم

   سارکیس می‌گوید آمریکا خلق منطقه را در مقابل قتل‌عام ترکیه تنها گذاشت. وی می‌گوید: آمریکا در این منطقه حضور داشت. ما به آنها کمک کردیم اما آنها ما را تنها گذاشتند و رفتند. ما یکبار دیگر نیروی خارجی نمی‌خواهیم. می‌خواهیم سوریه به کشوری دمکراتیک تبدیل شود. می‌خواهیم همه‌ی خلق‌های منطقه به شیوه‌ای مسالمت آمیز با هم زندگی کنیم.

   در پایان سخنانش سارکیس تاکید کرد که وی به عنوان عضو انجمن دفاعی شهرشان از شهر و خلق و ارمنی‌ها دفاع می‌کند و گفت: از کشورهای جهان بویژه آمریکا و روسیه و ارمنستان و کشورهای عربی می‌خواهم که ما را از حملات دولت ترکیه حفظ کنند.