تصمیم شورای امنیت سازمان ملل جان هزاران پناهجوی سوری را به مخاطره می‌اندازد

صدها هزار آواره و پناهجو در مناطق شمال و شرق سوریه زندگی می‌کنند که به دلیل تصمیم شورای امنیت سازمان ملل، زندگی آنها با مخاطرات بسیاری مواجه شده است.

پس از آنکه بسته شدن دروازه مرزی تل‌کوچر به روی کاروان کمکهای بشردوستانه، شورای امنیت سازمان ملل تصمیم گرفت که از مناطق تحت کنترل تبهکاران ترکیه همکاری‌ها فرستاده شوند. در مناطق شمال و شرق سوریه صدها هزار آواره و پناهجو وجود دارد که به دلیل این تصمیم زندگی آنها با مخاطرات بسیاری مواجه شده است.

مناطق شمال و شرق سوریه میزبان صدها هزار آواره از مناطق مختلف سوریه است. آوارگان به دلیل امنیت این مناطق، در کمپ‌ها و یا مراکز مخصوص ساکن شده‌اند.

اداره‌ی خودمدیریتی با توجه به توان و امکانات خود همکاری‌ها و کمک‌های بشردوستانه را به همه‌ی آوارگان مستقر در کمپ‌های مختلف در شهرها و شهرک‌های شمال و شرق سوریه ارائه می‌کند.

بر اساس سرشماری اداره‌ی امور آوارگان و پناهجویان شمال و شرق سوریه، ۱۷ کمپ در این منطقه وجود دارد که از این تعداد ۱۰ کمپ رسمی هستند (کمپ نوروز، کمپ روژ، کمپ هولی، کمپ عریشا، کمپ واشوکانی، کمپ تل السمن، کمپ محمودی، کمپ جدید الهمر و کمپ روژهلات و روژاوای منبج).

همچنین تعدادی کمپ نیز وجود دارد که آوارگان خود آنرا ایجاد کرده که بیشتر در سواحل فرات قرار دارند.

بر اساس سرشماری اداره‌ی خودمدیریتی تعداد ساکنین در ١٠ کمپ رسمی ، ۱۱۱ هزار و ۲۵٦ تن است(۲۶ هزار و ۳۱۷ خانواده).

حدود هزار خانواده نیز در کمپهای غیر رسمی ساکن هستند.

روز به روز وضعیت زندگی پناهجویان دشوارتر می‌شود

به دلیل اینکه کمک‌های بشر دوستانه وارد منطقه نمی‌شود، پناهجویان و آوارگان در شرایط دشواری قرار دارند.

عبدالله محمد اهل دیرالزور یکی از آوارگانی است که در کمپ عریشا در جنوب شهر حسکه زندگی می‌کند. وی گفت:"وضعیت بهداشت و درمان کمپ خوب نیست. دارو وجود ندارد. کمک‌های بشردوستانه‌ی کافی برای خانواده‌ها وجود ندارد. ما کاری نداریم و قیمت اجناس هم بسیار بالا رفته است."

مسکو برای ۱۵مین بار علیه منافع خلق سوریه از حق وتو استفاده می‌کند

در ۱۰ ژانویه پس از آنکه چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتوی خود علیه ادامه‌ی مکانیسم فرستادن همکاری‌های بشردوستانه از راه مرزهای سوریه استفاده کردند، تصمیم به بسته شدن دروازه‌ی تل کوچر در شمال و شرق سوریه گرفته شد. دروازه‌ی تل کوچر، شمال و شرق سوریه را به عراق متصل می‌کند. بر اساس تصمیم شورای امنیت، همکاری‌ها فقط باید از دروازه‌ی باب الهوا که تحت کنترل تبهکاران ترکیه است وارد منطقه شود.

از ابتدای بحران سوریه در ۲۰۱۱ این ١۵مین بار است که مسکو از حق وتوی خود استفاده می‌کند.

این تصمیم تاثیر بسیار منفی بر زندگی مردم و سلامت آنها در مناطق شمال و شرق سوریه گذاشته است.

مسئولیت اداره ی خودمدیریتی نیز در مورد امور آوارگان افزایش یافته است و خطر وقوع فاجعه ای انسانی وجود دارد.

بستن دروازه‌ی تل کوچر فاجعه‌ای انسانی برای آوارگان و پناهجویان بوجود خواهد آورد

دروازه‌ی تل‌کوچر یکی از مهمترین دروازه‌های مرزی است که سازمان بهداشت جهانی برای ارسال همکاری‌ها به شمال و شرق سوریه از آن استفاده می‌کند.

به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی پس از بستن دروازه‌ی تل کوچر، راه حلی برای ارسال همکاری‌ها پیدا نشده است. بر اساس این گزارش حدود ۱.۳ میلیون نفر از این دروازه‌ی مرزی بهره می‌برند.

با بستن دروازه‌ی تل کوچر که تنها راه ارسال کمک‌های بشر دوستانه به شمال و شرق سوریه است و با آغاز قانون قیصر در ۱۷ ژوئن تحریم‌های شمال و شرق سوریه افزایش یافته است.

مسائل انسانی را به چالشی سیاسی تبدیل کرده‌اند

فرهاد حمو، رئیس مشترک اداره‌ی امور انسانی شمال و شرق سوریه گفت:" تصمیم شورای امنیت، مسئله انسانی را به چالشی سیاسی تبدیل می‌کند. بستن دروازه‌ی تل کوچر و ارسال همکاری‌ها فقط از دروازه‌ی باب الهوا، مسئله‌ای انسانی را به امری سیاسی تبدیل می‌کند."

فرهاد حمو در ادامه گفت:"ما از کشورهای مرتبط و سایر کشورها می‌خواهیم که تلاشهای بشردوستانه را از امور سیاسی جدا کنند. دولت ترکیه زمینهای کشاورزی شمال و شرق سوریه را سوزاند. از آب برای جنگ علیه ما استفاده می‌کند و اینها جنایات جنگی هستند."

وی از کشورهای زیربط خواست تا کمک‌های بشردوستانه را به شمال وشرق سوریه بفرستند و اجازه ندهند ترکیه از آن علیه آنها استفاده کند.

منذر محمد فعال سیاسی گفت:"استفاده‌ی مسکو از حق وتوی خود برای بستن دروازه‌ی تل کوچر در چارچوب سیاست‌های روسیه علیه مناطق شمال و شرق سوریه است. این اقدام روسیه در راستای همکاری‌ با ترکیه، حکومت سوریه و ایران است و ایجاد فشار علیه اراده‌ی خلق‌های شمال و شرق سوریه است تا شروط آنها پذیرفته شود. روسیه برای بستن دروازه‌ی باب الهوا از حق وتو استفاده نکرد، اما برای دروازه‌ی تل کوچر این کار را کرد. این هم به روابط مابین روس‌ها و ترک‌ها در بحران سوریه برمی‌گردد."

منذر محمد در ادامه گفت:"روابط ترکیه با روسیه بر اساس مبادله‌ پرونده‌هاست. ترکیه می‌خواهد مناطق شمال و شرق سوریه را اشغال کند. بستن دروازه‌ی تل کوچر به نفع حکومت سوریه نیز می‌باشد. چون می‌خواهد قیمت گاز، نفت و گندم را افزایش دهد و به دلیل اینکه اقتصاد شمال و شرق سوریه در کنترل رژیم سوریه نیست از اینرو فشار روسیه-ترکیه بر اقتصاد شمال و شرق سوریه به نفع حکومت سوریه است."

منذر محمد در پایان سخنانش گفت:"اگر کمک‌ها از راه دروازه‌ی باب الهوا وارد منطقه گشته و رسانه‌ها به تبلیغ آن بپردازند در آنصورت هیچگونه شفافیتی در مورد توزیع کمک‌ها وجود نخواهد داشت. دولت‌هایی که برای نیازمندان کمک‌های بشردوستانه می‌فرستند از اینکه تا چه اندازه این کمک‌ها به دست مردم می‌رسد اطلاعی ندارند و به این مهم اهمیت نمی‌دهند."

منبع: ANHA