"تصمیمات کمیته قانون اساسی به ما ارتباطی ندارد"

خودمدیریتی شمال و شرق سوریه اعلام نمود که تصمیمات اتخاذ شده از سوی کمیته قانون اساسی که در آن جایگاهی ندارند، ارتباطی با آنها ندارد

   خودمدیریتی شمال و شرق سوریه روز گذشته (٢۶ سپتامبر/ چهارم مهرماه) در ارتباط با کمیته تاسیس قانون اساسی بیانیه‌ای را منتشر نمود. این بیانیه از سوی ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، عبدالحمید المحبش قرائت شد.

متن این بیانیه بدین شرح است:

   "بعد از سالها آشوب و نابسامانی در سوریه که در نتیجه آن میلیونها نفر فربانی، مفقود و در خارج و داخل از کشور آواره شدند، همچنین بعد از خرابیهای فراوان و فاجعه‌ای بزرگ، تا کنون نیز در راستای ایجاد یک راه حل و ثبات هیچ گامی اتخاذ نشده است. بعد از آزارها و مصایب فراوان این مصیبت، باید واکنشهای جدی و عملی و مسئولانه در راستای دستیابی به راه حلی نشان داده می‌شد و اتحادی سیاسی ایجاد می‌شد، در برهه‌ای که تمامی تلاشها از طریق نظامی و یکطرفه انجام شده‌اند، لازم است که راه حل سیاسی سریعی  به منظور محدود نمودن این آلام و مصایب ایجاد شود.

   عناصر تشکیل دهنده خلق ما در شمال و شرق سوریه، مشترکا هزینه‌های  فراوانی را متحمل شده و مترصد دست‌یابی و ایجاد راه حلی دمکراتیک و زمینه‌ای برای حل و فصل و اتحاد ملی هستند. همزمان در راستای وظایف سترگ و دشوار خود به منظور متوقف نمودن تندروی در تمامی ابعاد خود، از جبهه النصره و داعش گرفته تا گروههای دیگر، بپاخاستند؛ در این میان نیروهای مقاومتی که حراست و حفاظت از اتحاد و خلق سوریه را بر عهده گرفتند، نیروهای سوریه دمکراتیک بودند که در نبردهایشان علیه کسانی که خواهان تبدیل سوریه به امارتی تندور برآمده بودند، با تقدیم ١١ هزار شهید، ٢۴ هزار زخمی و صدها جانباز به مقاومت دست زدند. نیز این هزینه‌های سنگین به منظور حفاظت دمکراتیک، اتحاد سوریه و خلق آن بود؛ همزمان، حفاظت و حراست تمامی بشریت بود. زیرا داعش تهدید بزرگ علیه تمامی جهان بود.

   خود مدیریتی به رغم حضور قدرتمند و پررنگ در مناطق خود، اتحاد اجتماعی را حراست کرده و پروژه‌ای شامل را که در بردارنده تمامی عناصر منطقه باشد، ایجاد نمود، آنهم در زمانیکه بحرانها و مشکلات قومیتی و مذهبی در حال گسترش بودند. ثباتی که امروزه در منطقه ما وجود دارد، ثباتی بسیار مهم و حایز اهمیت برای تمامی خلقهای سوریه است؛  و ۵ میلیون نفری که در این منطقه سکونت دارند، از این ثبات بهره‌مند هستند. این امر بدین معناست که سوریه نیازمند خطی است که عناصر خلقمان در شمال و شرق سوریه آن را به منظور تامین ثبات نهایی و زندگی در آرامش و بهره‌مندی از حقوق مشروع بود با حفظ تمایزات برگزیده است.

   در خصوص دیالوگ میهنی سوری، واکنش رهبری خودمدیریتی و مجلس سوریه دمکراتیک کاملا شفاف و واضح می‌باشد، و در رابطه با گامهای برداشته شده برای منفعت خلق سوریه و کسب حقوق آنها، اختلافی وجود ندارد. به شیوه‌ای مستقیم در این رابطه تلاشهای خود را برای فعال نمودن این دیالوگ یا از طریق روسیه یا از طریق حکومت سوریه به شیوه‌ای مستقیم آغاز نمودند. اما تمامی طرفینی که با آنها گفتگو شده است، مسئولیتهای خود را در این چارچوب تقبل ننمودند. همزمان ترکیه نیز به تخریب این جو مبتنی بر دیالوگ دست زد. متاسفانه مواضع ترکیه و حساسیتهای این کشور، بیش از برقراری ثبات و دیالوگ در سوریه مورد توجه قرار گرفت. به رغم آنکه حمایتهای ترکیه از ترور و تندروان را نمی‌توان از دیده‌ها پنهان داشت، این کشور حاکمیت سوریه را نیز نقض کرده است. همزمان با آن، ترکیه وضعیت مناطق سوریه ( عفرین، باب، عزاز و جرابلوس) را  به شیوه‌ای مستقیم تغییر داده و چنان در این مناطق رفتار می‌نماید که گویی این مناطق بخشی از ترکیه هستند.

   در رابطه با کمیته تاسیس قانون اساسی که از سوی سازمان ملل متحد اعلام شده است، ما در جایگاه رهبری خودمدیریتی شمال و شرق سوریه تاکید می‌نماییم که این کمیته شکل، ویژگیها و تنوعات خلق سوریه را مد نظر قرار نداده است، نیز بر مبنای اتحاد خلق سوریه، نمی‌تواند امیدهای خلق سوریه را برای ایجاد یک دمکراسی برآورده نماید.

   در رابطه با نادیده گرفتن جایگاه خودمدیریتی نیز این امر به معنای بیعدالتی و برابری بوده و علیه قطعنامه بین‌المللی ٢٢۵۴ است که حل مسئله سوریه را در الزام بر مشارکت تمامی سوریها می‌داند، اما  اقدامات کمیته بر خلاف این قطعنامه است. اگر نقش و اراده خلقمان که مبنای راه حل دمکراسی را مهیا کرده است و اگر کسانی که علیه تمامیت ارضی سوریه (داعش و دیگر تندروان وابسته به آن) نابود شوند، ما خواهیم گفت که نتایج آن در خدمت سوریه خواهند بود، اما وضعیت روز به روز اشفته‌تر می‌شود.

   از همین رو از سازمان ملل متحد و تمامی دولتهایی که خواهان راه حل و آرامش در سوریه هستند، تقاضا می‌شود تصویر کلی وضعیت در سوریه را به شیوه‌ای کلی مد نظر قرار دهند، به شیوه‌ای قاطعانه عمل نمایند، و اقدام آنها به گونه‌ای نباشد که به دلیل در نظر داشتن حساسیتهای ترکیه، عناصر اصلی در حل و فصل مسئله سوریه نادیده گرفته شوند، و این امر در حالی است که سازمان ملل متحد و تمامی دولتها از حمایت ترکیه از گروههای تندرو اطلاع داشته و نیز بر سیاستهای اشغالگرانه و تجزیه طلبانه این کشور واقف هستند.

   از سازمان ملل متحد تقاضا داریم که در مدیریت مبتنی بر توافق در میان سوریها به وظایف خود عمل نموده و از جامعه بین‌المللی نیز تقاضا داریم که این تصمیمات غیر عادلانه را که نه نمایندگی حقوق سوریها را برعهده دارد نادیده بگیرند. ما می‌خواهیم که اراده خلقمان در عرصه واقعی مد نظر قرار بگیرد. از سوی دیگر، از توافقنامه‌های بین‌المللی که از تاسیس چنین کمیته‌ای نیز حمایت به عمل آورده‌اند تقاضا داریم که موضع و دیدگاههای خود را با  عناصر تشکیل دهنده منطقه هماهنگ نمایند؛ ما برای یک هدف، هزینه‌های سنگینی را متحمل شده‌ایم، لازم است همانگونه که در نابودی و از میان برداشتن داعش نقش مهم خود را ایفا نمودند، در رابطه با نزدیکی بین سوریها نیز نقش مهم خود را ایفا نمایند.

   در آخر؛ ما به عنوان رهبری خود مدیریتی مجلس سوریه دمکراتیک- م.س.د و نیروهای سوریه دمکراتیک- ق.س.د براین باور هستیم که هر گونه تلاشی در خصوص حل  نابسامانی سوریه و وضعیت این کشور باید با مشارکت خلقمان با تمامی عناصر آن انجام پذیرفته و اگر از سوی ما پذیرفته نشود، هیچ پلتفرم و کمیته‌ای که نقش ما را نادیده بگیرد، ما را در تصمیمات و نتایج خود نادیده بینگارد، مایه پذیرش نیست، ما در این رابطه هر گونه تلاشی را برای دست‌یابی به اهداف خود تداوم می‌بخشیم؛ تمامیت ارضی سوریه و راه حل دمکراتیک و دست‌یابی به ثبات و آرامش، تا ایجاد سوریه‌ای دمکراتیک و سوریه‌ای برای همگان امکان پذیر نخواهد بود."