تلاش برای پیاده کردن سناریوی هاتای در مناطق اشغالی روژآوا

در مناطق اشغالی باب، جرابلس، عفرین و سریکانی دولت اشغالگر به جنایات جنگی دست می‌زند. دموگرافی منطقه را تغییر داده و تلاش می‌کند تا هویت کوردهای ساکن این مناطق را به عنوان ترکمن نشان داده و به جنایات جنگی علیه غیر نظامیان دست می‌زند.

نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشری از سوی دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن در مناطق اشغالی شمال-شرق سوریه بدون وقفه ادامه دارد. علیرغم واکنش‌ها به تلاش‌های دولت ترک مبنی بر خواست تغییر دموگرافی منطقه، سیاست ترکی کردن ادامه یافته و علیه غیر نظامیان این منطقه جنایات ضد بشری روی می‌دهد. در مناطق اشغالی، برخورد، بی‌ثباتی روی داده و جنگی بدون وقفه تبهکاران ادامه دارد.

دولت ترک در این منطقه از طریق گروههای ترکمن وابسته به میت سیاست ترکی کردن این مناطق را در پیش گرفته است. منابع موثقی از باب اطلاع داده‌اند که دولت اشغالگر ترک در روستاهای کوردی منطقه باب و جرابلس نشستهای مخفی را برگزار کرده‌اند. در این نشست‌ها اسناد جعلی را مبنی بر نشان دادن ساکنان کورد این روستاها به عنوان ترکمن منتشر کرده‌اند. این منابع خاطرنشان کرده‌اند که دولت ترک از طریق پول و وعده و در اختیار گذاشتن کمک به ساکنان این مناطق درصدد فریب برآمده‌اند.

جاسوس‌های میت و تبهکاران داعشی به عنوان روسای ترکمن‌های منطقه منصوب شده‌اند

این منابع همچنین اعلام کرده‌اند که نشستهای مخفی برگزار شده با دستور گروهک‌های مزدور ترکمن «سلطان سلیمان شاه»، «حمزات»، «گردان سلطان مراد» و «حزب ترکمن» برگزار می‌شوند. همچنین منابع خاطرنشان ساخته‌اند که تبهکاری با نام «زیاد حسن»، «احمد ادیب» تبهکار دیگری که پیش از این با نام «احمد» در میان صفوف داعش بود، «ابو عبید» و «حاج عثمان»، «حسن والی»، «ادیب مسلم حسن» که از خطرناکترین جاسوسان دولت ترک هستند، حزب ترکمن را اداره می‌کنند.

درخواستهای کوردها را به عنوان درخواست ترکمنها نشان می‌دهند

در مقابله با نقض حقوق از سوی دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به این کشور، ساکنان باب سال گذشته در ماه نوامبر اعتراضاتی را انجام دادند. اما این اعتراضات سرکوب شد. میت ترک از طریق تبهکاران خود در میان هویتهای منطقه دست به اختلاف و فتنه‌انگیزی زده و تلاش می‌کند تا کوردها را به تمامی در میان حزب ترکمن سازمان دهند. همچنین کتابهای درسی آموزشی را به زبان ترکی به منطقه فرستاده و با زور از ساکنان منطقه می‌خواهند که از لیر ترکی استفاده کنند. پرچم دولت ترک و تصاویر اردوغان نیز بر سر سازمان‌ها و ادارات برافراشته می‌شوند.

ایجاد کمربند ترکی

دولت اشغالگر ترک با در پیش گرفتن چنین  سیاستهایی تلاش می‌کند تا مناطق اشغالی را به عنوان مناطق ترکمن از جغرافیای کوردستان جدا کرده و به عنوان مناطق ترکمن‌نشین نشان دهد. در چارچوب همین سیاستهای دولت ترک سال گذشته در منطقه عفرین کمربندی ترکی را ایجاد کرده است. این کمربند از منطقه شرایع تا بلبلی ادامه دارد. نیروهای اشغالگر خانواده‌های ترکمن از منطقه غوطه شام را در این کمربند ساکن کرده‌اند. دولت ترک با چنین سیاستهایی درصدد است تا گروههای تبهکار دیگری را که خارج از منافع و مطامع ترکیه فعالیت می‌کنند از سر راه بردارد. این تبهکاران شامل «جیش الشرقیه» و «عشیره شیطات» در دیرالزور بوده و از وسوی «ابوحاتم الشراق» مدیریت می‌شوند، این گروه در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۶ در عزاز تاسیس شدند. تبهکاران داعش در سال ۲۰۱۴ در دیرالزور این عشیره را قتلعام کردند.

ازآنجا که احرار الشرقیه و جیش الشرقیه در سوریه مرتکب جنایات جنگی شده‌اند، سازمان‌های حقوق بشری این گروه‌ها را سازمانهای تروریستی قلمداد می‌کنند. دولت ترک با مشاهده این موضوع، اکنون تلاش دارد تا آنها را از سر راه بردارد. به همین دلیل آنها را به لیبی اعزام کرده و تهدید نموده است که حقوق آنها را قطع می‌کند. منابع موثقی اعلام کرده‌اند که هر دو گروه نخواسته‌اند که به لیبی بروند و به همین دلیل دولت ترک دستور داده است که گروه‌های ترکمنی که در باب، جرابلس و جندرس و عفرین هستند این گروه‌ها را نابود کنند. بعد از این اقدامات بین این گروه‌ها برخوردهایی روی داده و در نتیجه انفجارهایی در عفرین، باب، جرابلس و جندرس روی داده و تلفاتی به هر دو طرف وارد شده است.

تلاش برای تکرار سناریوی هاتای

گروههای تبهکار احرار الشرقیه و جیش الشرقیه که در جندرس، باب، جرابلس و سریکانی حضور یافته‌اند، علیه کوردها دست به قتلعام زده‌اند. در رابطه با این موضوع شهروندی به نام حسین ولو از شهر باب به خبرگزاری هاوار گفته است: از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که در مقابله با این جنایات در سریعترین وقت اقدامات لازم را انجام دهند. دولت ترک دموگرافی منطقه را تغییر داده و با شناسنامه‌های جعلی تلاش می‌کند تا کوردها را به عنوان ترکمن نشان دهد. ترکیه تلاش می‌کند سناریوی هاتای را تکرار کند. وضعیت خلق در جرابلس بسیار حاد و خطرناک است. تمامی امکانات و فرصت‌ها را در اختیار ترکمن‌ها قرار داده‌اند. جنگ، انفجار و رویارویی در این منطقه موج می‌زند.