تلاش‌های سوریه، ترکیه و روسیه برای از میان برداشتن نقش کورد در روژآوا

هدیه یوسف، عضو کمیته رهبری حزب اتحاد دمکراتیک: هدف سیاست‌های دولت ترک، سوریه و روسیه تضعیف روژآوا و از میان برداشتن نقش کورد در آن است.

سیاستهای تغییر دموگرافی دولت ترک در روژآوای کوردستان بدون وقفه ادامه دارد. در این چارچوب طی چند روز گذشته ١۵٠ وسیله حمل و نقل خانواده‌های تبهکاران وابسته به دولت ترکیه را از جرابلس به منطقه گری سپی انتقال داده‌اند. همچنین رژیم سوریه نیز همگام با دولت ترک به سیاستهای تغییر دموگرافی منطقه دست زده است. در این چارچوب رژیم سوریه هزاره‌ها و رومیان کولی در منطقه تل‌حاصل و تل اران که اصالتا جغرافیای کوردستان محسوب می‌شود مستقر کرده‌اند.
در رابطه با این مسئله هدیه یوسف، عضو کمیته رهبری حزب اتحاد دمکراتیک طی گفتگویی با ناظم داشتان اعلام کرده است که در تل حاصل و تل اران از ابتدای جنگ داخلی سوریه هدف مستقیم حملات قرار گفته است. هدیه در این باره اظهار داشت که ساکنان این منطقه با قتلعام گروه‌های سلفی و تندرو مواجه شدند. بسیاری از آنها تبعید شدند و برخی دیگر نیز کشته شدند. اقدامات ضد بشری همچنان ادامه دارند. این وضعیت تا زمانیکه منطقه به دست رژیم سوریه افتاد همچنان ادامه داشت.

سیاستهای دوگانه رژیم

هدیه یوسف در ادامه اظهار داشت: رژیم سوریه سیاستهای مختلفی را در خصوص ساکنان این منطقه به پیش می‌برد. این سیاستها به گونه‌ای هستند که گویا این منطقه هیچ گاه وجود نداشته است و هیچ پیشرفتی را به خود ندیده است. خلقمان را متهم و مجرم قلمداد کردند و هم اکنون نیز آنها را به محاصره درآورده‌اند. رژیم سوریه در این مناطق سیاست تغییر دموگرافی منطقه را دنبال می‌کند. رومیان و کولی‌ها را در این منطقه اسکان می‌دهد. این سیاست در اصل خود دوگانه است، زیرا هم تلاش می‌کند تا دموگرافی منطقه را تغییر دهد و هم ویروس کرونا را در روژآوا شیوع داده و منتشر کند.

تلاش رژیم سوریه برای بی‌اثر کردن تدابیر اتخاذ شده

هدیه یوسف در ادامه سخنان خود اظهار داشته است که رژیم سوریه در مقابله با ویروس کرونا هیچ قدمی برنداشته و به شمال-شرق سوریه هیچ کمکی ارائه نداده و در این مناطق سیاستهای ویژه‌ای را دنبال می‌کند. در مقابله با ویروس کرونا، خودمدیریتی دست به فعالیتهای گسترده‌ای زده است. در این چارچوب تدابیر مهمی اتخاذ شده‌اند. اما در مقابل رژیم سوریه تلاش می‌کند تا تمامی تلاش‌های اتخاذ شده از سوی خودمدیریتی را خنثی کند. این وضعیت برای مناطق شهبا، حلب و مناطق دیگری که تحت کنترل رژیم هستند نیز صادق است. کولی‌ها را به منطقه تل اران و تل حاصل انتقال داده و این سیاست از سوی ما پذیرفتنی نیست.

استفاده از شیوع کرونا به عنوان یک فرصت

هدیه یوسف در بخش دیگری از سخنان خود افزود؛ سوریه هم اکنون نیز در میان جنگ است و روزانه انسان‌ها به قتل می‌رسند. در بسیاری از مناطق دموگرافی در حال تغییر است. رژیم تلاش می‌کند که از ویروس به عنوان فرصت استفاده کرده و وضعیت را به کنترل خود درآورد. اگر رژیم سوریه درصدد دستیابی به راه حل بوده باشد، کوردها یکی از قدرتمندترین نیروهای سیاسی بوده و ناگزیر است که کوردها را مورد توجه قرار دهد. سیستم شمال-شرق سوریه برای حل این مسائل و مشکلات سیاستهای مشخصی را ارائه کرده است.

تلاش برای از میان برداشتن نقش کورد

هدیه یوسف در پایان گفتگوی خود خاطرنشان ساخت که رژیم سوریه اشغالگری دولت ترک در منطقه، سیاستهای تغییر دموگرافی و اقدامات دولت ترک را نادیده می‌گیرد. از طریق دولت ترکیه منطقه را تهدید می‌کند. سیاستهای سوریه و ترکیه با همکاری روسیه در منطقه اجرا شده و تمامی این سیاستها به همدیگر ارتباط دارند. این دولت‌ها تلاش می‌کنند منطقه را تضعیف کرده و نقش کورد را از میان بردارند. این سیاست بر اساس انکار و دور گزینی از راه حل دمکراتیک است. ما علیه چنین سیاستی هستیم. پروژه ما دمکراتیک شدن و اتحاد سوریه را تضمین می‌کند. به منظور جای گرفتن موجودیت کورد در قانون اساسی و به رسمیت شناختن کورد به عنوان یک خلق در متن قانون اساسی، ما این پروژه را ارائه کرده‌ایم. ما نمی‌خواهیم با رژیم سوریه رویارو شویم. ما خواهان حل مسائل و مشکلات از طریق دمکراتیک هستیم. از این طریق است که می‌توانیم سوریه‌ای غیر متمرکز را ایجاد کنیم.

منبع: e-rojname