توافق چرکین میان ترکیه و روسیه برای محاصره‌ی گسترده‌تر عفرین

همکاری‌های میان دولت ترکیه و روسیه علیه شمال حلب و عفرین افزایش می‌یابد و علاوه بر تغییر بافت جمعیتی عفرین، در حال زمینه‌سازی برای اشغال منطقه‌ی شهبا هستند.

همکاری‌های میان دولت ترکیه و روسیه علیه شمال حلب و عفرین افزایش می‌یابد و علاوه بر تغییر بافت جمعیتی عفرین، در حال زمینه‌سازی برای اشغال منطقه‌ی شهبا هستند.

 

در تاریخ ۲۰ام ژانویه پس از اینکه روسیه عرصه‌ی هوایی را برای حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه به عفرین باز گذاشت، دولت ترکیه و تبه‌کاران وابسته به آن در تاریخ ۱٨ ام مارس کل عفرین را به اشغال خود درآوردند.

 

اقدام به اشغال عفرین که با توطئه‌ی مشترک ترکیه و روسیه و در راستای منافع آنان انجام گرفته بود، در مدت کوتاهی نتوانست به نتیجه برسد. به همین دلیل نیز روسیه بارها برای اشغال فوری عفرین به دولت ترکیه هشدار داده بود.

 

  پس از اشغال عفرین، مردمی که از عفرین به منطقه‌ی شهبا وارد شده بودند، در شرایط سختی به مقاومت خود ادامه می‌دهند و مرحله‌ی تازه‌ی مقاومت نیروهای مدافع خلق ـ ی.پ.گ / نیروهای مدافع زن ـ ی.پ.ژ نیز در مقابل اقدامات اشغالگرانه‌ی مشترک ترکیه و روسیه محدودیت ایجاد می‌کند.

 

افزایش مراوده‌ی هیئت‌های روسی به عفرین برای تشکیل نشست‌های نظارتی مشترک با ترکیه در راستای توطئه‌ی تغییر بافت جمعیتی عفرین صورت می‌گیرد و همچنین در نظر دارند که برای شکست مقاومت خلق عفرین در شهبا حضور نیروهای ترکیه در عفرین را تداوم بخشند.

 

افزایش مراوده‌ی هیئت‌های روسیه به عفرین

منابع موثقی گزارش داده‌اند که هفته‌ی گذشته‌ی  دو هیئت از سوی روسیه وارد عفرین شده‌اند که یکی از آنان از ۲۰ نفر و دیگری نیز از ۶ نفر تشکیل شده بود. این منابع تصریح کرده‌اند که هیئت‌های روسیه نه از طریق سوریه بلکه از طریق هاتای به عفرین آمده‌اند.

 

پنهان کردن ورود هیئت‌های روسیه به عفرین از افکار عمومی، نشان از این موضوع دارد که روسیه و ترکیه در پی یافتن توافق بر سر منافعی هستند که از اشغال عفرین به دست آورده‌اند.

 

روسیه و رژیم اسد از جنوب ادلب و دولت ترکیه در عفرین برای عملیات ادلب خود را آماده می‌کنند.

 

۶۰ هزار تبه‌کار را وارد عفرین کرده‌اند

یکی از دلایلی که دولت روسیه به ترکیه اجازه‌ی اشغال عفرین را داد این بود که تبه‌کاران را از نقاط مختلف سوریه به عفرین آورده و آنها را علیه گروه جبهه‌النصره به کار گیرد و پس از آن نیز آنها را خلع سلاح کند.

 

بر این اساس دولت ترکیه تا کنون بیش از ۶۰ هزار تبه‌کار و خانواده‌ی آنها را وارد عفرین کرده است. این افراد که بیشتر آنها را تبه‌کاران عرب تشکیل می‌دهد، در مرکز عفرین اسکان داده شده‌اند. پس از آن در جندرس، راجو و مناطقی که بیشتر جمعیت آنها کُرد بودند نیز تبه‌کاران عرب و خانواده‌هایشان را اسکان دادند. همچنین پیشتر روزنامه‌ها اعلام کرده بودند که دولت ترکیه از غوطه‌ شرقی تبهکاران و خانوادهایشان را آورده و در روستای محمودیه جندرس اسکان داده است.

 

هیئت‌های نظارتی مشترک و تغییر بافت جمعیتی

تغییر بافت جمعیتی عفرین یکی از مفاد مهم پیمان مشترک میان ترکیه و روسیه بوده است. همانگونه که روسیه از دولت ترکیه درخواست کرده که تبه‌کاران را از اطراف شام، غوطه و جاهای دیگر سوریه خارج کند، دولت ترکیه نیز نیز برای تداوم حضور خود در عفرین، از روسیه درخواست کرده که برای تغییر بافت جمعیتی عفرین با آنها همکاری کند. سپس با اسکان دادن ۶۰ هزار تبه‌کار و خانواده‌هایشان در عفرین، توطئه‌ی تغییر بافت جمعیتی عفرین را عملی کردند.

 

روسیه و ترکیه خود را برای تشکیل نشست‌های نظارتی مشترک آماده می‌کنند. بر اساس گزارش منابع ما، مدتی پیش روسیه و ترکیه در این راستا نشستی را برگزار کردند و هیئت‌های روسیه وارد کفرجنت شده‌اند.

 

توطئه‌ی جدید محاصره را عمیق‌تر خواهد کرد

منابع محلی اعلام کرده‌اند، در نشستی که اخیرا هیئت‌های روسیه و ترکیه برای تغییر بافت جمعیتی عفرین برگزار کرده‌اند، پیمان‌ جدیدی بسته‌اند.

 

بر اساس این پیمان، تعدادی عرب و تعدادی ترکمن و خانواده‌های تبه‌کاران را نیز بطور رسمی در عفرین اسکان داده می‌شوند. عرب‌ها در مرکز این توطئه‌ی جدید قرار دارند. به دلیل اینکه درصددند تا شهر عمدتا کُردنشین عفرین را همچون شهری عرب‌نشین نشان دهند و خلق عفرین را نیز از طریق فعالیت‌های استخباراتی کنترل کنند.

 

بر این اساس برای جمعیت عرب، ترکمن و خانواده‌ی تبه‌کارانشان ٨۰ روستا را آماده کرده‌اند. این افراد بیگانه را از کفرجنت تا نازا، چما، اومِرا و تا روستاهای بِلبِل، راجو، شییه و جندرس نیز اسکان خواهند داد.

 

افراد بیگانه را از جندرس تا اِتمه ادلب نیز اسکان می‌دهند تا روستاهای استراتژیک در کنترل دولت ترکیه قرار گیرند. بر اساس این پیمان در روستاهای اطراف عفرین و مرکز آن، نیروهای نظامی روسیه گمارده می‌شوند. این روستاها بعدها بر اساس توافق میان روسیه و ترکیه تقسیم خواهند شد.

 

با پیشنهاد روسیه علیه شهبا جنگ ویژه صورت می‌گیرد

ترکیه و روسیه چشم طمع خود را تنها به عفرین ندوخته‌اند، بلکه یکی دیگر از مناطق مورد نظر آنان برای اشغال که به عفرین نیز ارتباط دارد، منطقه‌ی شهبا می‌باشد تا برای خلق عفرین که مجبور به کوچ شده‌اند، سیاست‌های جداگانه‌ای را اعمال کنند.

 

اکنون سیاست دولت ترکیه در قبال مردمی که از روی اجبار به شهبا کوچ کرده‌اند، تغییر یافتە است. به گفته‌ی منابع ما، این تغییرات به پیشنهاد روسیه ایجاد شده‌اند. بر اساس این توطئه‌ی جدید، بایستی آن تعداد از خلق عفرین که در شهبا خود را سازماندهی کرده و به مقاومت ادامه می‌دهند، پراکنده شوند. با سخت‌کردن شرایط زندگی و تبلیغات سیاسی دروغ، سعی می‌کنند تا خلق عفرین را وادار کنند که به عفرین بازگردند.

 

حساب کرده‌اند "اگر مقاومت شهبا پایان یابد، عفرین نیز پایان می‌یابد"

در راستای اجرایی کردن این توطئه، تشکیلاتی به نام "مجلس محلی عفرین" از اوایل ورود دولت ترکیه و تبهکارانش به عفرین، توسط عناصر مزدور "ا.ن.ک.س" اعلام موجودیت کرد. از طریق این افراد مزدور به خلق عفرین اعلام می‌شود که شرایط زندگی در شهبا دشوار است و بایستی به عفرین بازگردند و در صورت بازگشت به عفرین دولت ترکیه به آنها فشاری وارد نخواهد آورد.

 

ازین طریق حساب کرده‌اند که سازماندهی و مقاومت خلق عفرین را در شهبا درهم‌ شکنند و اینگونه با تخلیه‌ی منطقه‌ی شهبا، به دستور روسیه راه را بر اشغالگری دولت ترکیه در آنجا باز بگذارند. به دلیل اینکه اگر شهبا اشغال گردد، چنین حساب کرده‌اند که ارتباط عفرین با کانتون‌های دیگر قطع می‌شود و اینگونه مبارزات ی.پ.گ در عفرین پایان می‌یابد و از عملیات آینده‌ی نیروهای ی.پ.گ برای آزادسازی عفرین، جلوگیری می‌کنند.