جنبش جامعه دمکراتیک: صرف هزینه‌های سنگین، آزادی به پیروزی می‌رسد

​​​​​​​رییس مشترک جنبش جامعه دمکراتیک تَو-دَم در خصوص تهدیدهای رژیم ترک در حمله به شمال و شرق سوریه بیانیه‌ای منتشر کرده و تصریح کرد که علی‌رغم صرف هزینه‌های گزاف هم، این آزادی است که سرانجام به پیروزی می‌رسد

تو-دم در بیانیه‌ای به تهدیدهای رژیم ترک مبنی بر حمله به شمال و شرق سوریه، همچنین به بیانیه‌ی دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه واکنش نشان داد.

 

تو- دم با یادآوری اینکه مناطق خودمدیریتی در آشتی و آرامش بسر می‌برند گفت:"خلق‌های کرد، عرب، سریانی و دیگر خلق‌های شمال سوریه با صرف هزینه‌های بزرگ سیستمی دمکراتیک متکی بر آزادی را برای خود تأسیس کرده‌اند. از اولین روزهای تشکیل این سیستم تبهکاران النصره [ارتش آزاد]، داعش و دولت ترک حامی آنان به دشمنی با این سیستم دمکراتیک پرداخته و به آن حمله‌ور شده‌اند." تو-دم در ادامه از مقاومت خلق‌های این منطقه در برابر تبهکاران سخن به میان آورده و می‌گوید علی‌رغم اینکه چندین شهر همچون کوبانی به تمامی توسط تبهکاران ویران شدند اما نیروهای سوریه دمکراتیک که ی.پ.گ هم در میان آنان جای گرفته آرامش، آشتی و آزادی را برای منطقه به ارمغان آورده‌اند.

 

تو-دم می‌افزاید:"دولت ترک برای ستم بر خلق کرد و دیگر خلق‌های منطقه و نیروهای دمکراتیک از هر طریقی به تبهکاران ضد بشریت کمک کرد ولی با شکست تبهکاران خود [این رژیم] وارد جنگ با خلق‌های منطقه شد. زمانی که تمام جهانیان نیروهای ق.س.د را همچون مبارزان راه آزادی بشریت عنوان می‌کردند دولت ترک برای اهداف [پلید] خود و لاپوشانی نیات خویش، ق.س.د را همچون نیرویی تروریستی اعلام کرد. ترکیه روزانه به مناطق خودمدیریتی دمکراتیک شمال سوریه حمله کرده و نیروهای دمکراتیکی که برای آزادی پیکار می‌کنند را خطری برای خویش می‌خواند. ترکیه به گونه‌ای رفتار کرد که پایان داعش همچون مژده‌ای برای بشریت اما برای ترکیه همچون فاجعه‌ای بود. ترکیه شکست داعش را نپذیرفت و شمال سوریه را به حمله تهدید کرد."

 

ترکیه از آمریکا جسارت می‌گیرد

تو-دم سپس به رجزخوانی‌های رییس جمهور دولت ترک پرداخته و افزوده است:"با نزدیکی نابودی کامل داعش، دولت ترک حملات خود را به شمال سوریه افزایش داد. ترکیه در شرایطی شمال و شرق سوریه را به حمله تهدید می‌کند که داعش در شرف نابودی است. جالب توجه اینکه بیانیه‌های ترکیه مبنی بر حمله به شمال سوریه پس از بیانیه‌های مقام‌های ارشد آمریکا که مدعی شده‌اند 'از ترکیه در برابر حملات دفاع می‌کنیم' صادر شده‌اند. بویژه اینکه مسئولان آمریکایی پس از سفر به ترکیه وارد شمال سوریه شدند، صدور چنین بیانیه‌ای نشان‌ می‌دهد که آمریکا علیه حملات ترکیه هیچ واکنشی نشان نداده است. آشکار است که ترکیه از عکس‌العمل‌های آمریکا جسارت حمله به شمال سوریه را کسب می‌کند."

 

سکوت ائتلاف غیراخلاقی است

در ادامه بیانیه آمده است:"تاریخ بشریت سرشار از مبارزه علیه دشمنان بشریت است. مبارزه در برابر فاشیسم هیتلر و موسلینی، جبهه دمکراسی که اتحاد جماهیر شوروی را هم در بر گرفته بود متحد نمود. در مقابله با داعش ائتلافی مشابه شکل گرفته است. در شرایطی که مبارزه با داعش هنوز به قوت خود باقی است، اردوغان خلق‌های شمال سوریه را که با پذیرش هزینه‌های سنگین به مبارزه علیه داعش می‌پردازند به حمله تهدید می‌کند. سکوت نیروهای ائتلاف ضد داعش در برابر تهدیدهای ترکیه غیر اخلاقی و غیروجدانیست. ترکیه مدت مدیدی است که به داعش کمک می‌کند و حملات وی بر نیروهای ائتلاف ضد داعش در چهارچوب منافع مشخصی صورت می‌گیرد. بدون شک این رویکرد سیاسی که ارزشهای بشری و اخلاقی را به کناری نهاده توسط بشریت و تاریخ مورد داوری قرار خواهد گرفت. ابتدا خلق‌های شمال سوریه، همچنین تمام خلق‌های خاورمیانه و جهان چنین سیاست عاری از اخلاق و وجدان بشری را مورد بازخواست قرار داده‌اند."

 

جنبش دمکراتیک سپس می‌افزاید:"پس از بیانیه دولت ترک -که دشمن دمکراسی و کردهاست- مبنی بر حمله به شمال سوریه، بیانیه دولت آمریکا مبنی بر فروش ٣.۵ میلیارد دلاری فروش سیستم موشکی پاتریوت به ترکیه و در عین روز اعلام خروج نظامیان آمریکایی از خاک شمال سوریه حاکی از طرح توطئه علیه خلق‌های شمال سوریه است. تمام این رویدادها نشانه‌های توطئه‌ی پلید را افزایش می‌دهد. تمام جهان این اقدام آمریکا را به معنی 'ما خارج می‌شویم شما می‌توانید اشغال کنید' می‌دانند."

 

در مورد خروج آمریکا چیزی برای گفتن نداریم

هر دولت و نیرویی سیاسی که اقداماتی منافی با ارزشهای بشری و اخلاقی اخذ کند نشانه‌ی وضعیتی قابل فهم است. بدون شک تصمیم آمریکا چقدر برای ملت آمریکا و جامعه بشریت صحیح  و یا مفید است موضوعی است که می‌تواند مورد پرسش قرار گیرد. مسئولان آمریکایی می‌توانند چنین تصمیمی را اخذ کنند، به شرط اینکه تصمیم آنها بخشی از توطئه علیه خلق‌های مظلوم منطقه نباشد. همچون خودمدیریتی دمکراتیک خلق‌‌های شمال سوریه در مورد تصمیم آمریکا هیچگونه ارزیابی نمی‌کنیم، زیرا این تصمیم خود آنان است. ما دارای چنین اندیشه سیاسی هستیم که در سوریه دمکراتیک و آزاد نباید هیچ نیروی خارجی حضور داشته باشند. ما اصرار داریم که قبل از همه ترکیه و تمام نیروهای خارجی از سوریه خارج شوند. اکنون دولت ترک مانع اصلی سوریه دمکراتیک و متحد است. ترکیه هیچگونه نقش مفید و مثبتی در سوریه ندارد. بالعکس دولت ترک مسئول اساسی ویرانی و آشوب و بحران‌های عمیق سیاسی موجود در سوریه است. دولت ترک نه تنها اشغالگر بلکه در حال تغییر دمگرافی در عفرین است که این خود به مثابه جنایت بشری محسوب می‌گردد."

 

شورای امنیت تشکیل جلسه دهد

تو-دم اعلام نموده است:"علی‌رغم اینکه هیچگونه حمله‌ای از شمال سوریه به خاک ترکیه صورت نگرفته اما دولت ترک بر خلاف تمام قوانین و موازین بین‌المللی پی‌درپی به شمال سوریه حمله می‌کند. دولت سوریه عضو سازمان ملل است و مبارزه سیاسی داخلی در این کشور به هیچ عنوان به دولت ترک مربوط نیست. موقعیت کردها و دیگر خلق‌های شمال سوریه موضوعی است که به دولت سوریه و خلق‌های سوریه مرتبط است. دولت ترک در تلاش برای شکل‌دهی سیستم سیاسی سوریه طبق منافع و امیال خویش است. حمله ترکیه حمله به یک عضو سازمان ملل و نقض موازین و قوانین بین‌المللی است. در این چهارچوب کشورهایی که همراه با خلق‌های شمال سوریه در حال مبارزه با داعش هستند و همچنین کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل بایست در نشستی فوری در مورد حملات ترکیه تصمیم‌گیری کنند. باید تأکید شود که مسائل داخلی سوریه توسط جوامع و خلق‌های سوریه قابل چاره‌یابی می‌باشند. در مورد احتمال هرگونه حمله به شمال سوریه تصمیم به اجرای سزاهای بین‌المللی گرفته شود. همچون نهادهای دمکراتیک شمال سوریه از جامعه بشری و نیروهای دمکراتیک می‌خواهیم تا موضع خود را آشکارا نشان داده و سازمان ملل را وادار به اخذ چنین تصمیمی نمایند.

تمام خلق‌های خاورمیانه و آحاد جامعه بشری بایست نیک بدانند که دولت ترک دمکراتیزاسیون خاورمیانه و آزادی کردها را تهدیدی برای رژیم فاشیستی و نابودگر خود می‌داند و به همین دلیل به شمال سوریه حمله می‌کند. [تمام خلق‌های خاورمیانه و آحاد جامعه بشری را فرامی‌خوانیم تا] با پیوستن به مقاومت در مقابل حملات اشغالگرانه رژیم فاشیست که مانع دمکراسی در خاورمیانه است در این مبارزه جای گیرند.

 

صرف هزینه‌های بزرگ، زندگی شرافتمند با مقاومت به پیروزی می‌رسد

حملات در راستای دشمنی با دمکراسی و کردها برای نابودی سیستم دمکراتیک شمال سوریه صورت می‌گیرند. خلق‌های عرب، کرد، سریانی و دیگر خلق‌های سوریه که بیش از دهها هزار تن از فرزندانشان در این راه به شهادت رسیده‌اند به نیروی جامعه دمکراتیک سازماندهی شده تکیه کرده و ایستادگی تاریخی را در برابر اشغالگری نشان خواهند داد. به ویژه خلق شمال سوریه اتحاد خود را در چهارچوب اراده ملت دمکراتیک به منصه ظهور رسانده و شکست ناپذیری خود را نشان خواهند داد. خلق‌های ما چه در سوریه و چه در تمام خاورمیانه باید نیک بدانند که گزینه زندگی دمکراتیک و آزاد در راه جامعه آزاد و درک ملت دمکراتیک از هرگونه اسلحه، تکنیک و نیروی اقتصادی نیرومندتر است و بدون تردید با تکیه بر نیروهای دفاع ذاتی خود تا آخرین نفس مبارزه خود را ادامه دهند. حتی در صورت صرف هزینه‌های سنگین در صورتی که مقاومت ادامه یابد زندگی شرافتمند و آزاد یقینا به پیروزی می‌رسد. بر این مبنا تمام خلق‌های سوریه را فرامی‌خوانیم تا مبارزه علیه اشغالگری را ارتقا داده، سوریه‌ی دمکراتیک، خودمدیریتی آزاد شمال سوریه را محقق نموده و از آن صیانت به عمل آورند."