جهان همچنان ناظر حمله جنگنده‌های ائتلاف داعش/ترکیه/ النصره به غیرنظامیان عفرین است

سکوت کشورهای بین‌المللی در قبال کشتارهای جمعی وحشیانه در عفرین در حالیست که شورای امنیت سازمان ملل بیش از یک هفته پیش قطعنامه آتش‌بس انسانی به مدت یکماه در سراسر سوریه تصویب کرد.

صدها هزار غیرنظامی ساکن کانتون عفرین در شمال سوریه در خطر قتل‌عام قرار دارند. هواپیماهای جنگی ترکیه از ۴٨ روز پیش تاکنون صدها حمله هوایی علیه عفرین انجام داده و در اثر بمباران، ویرانی‌های گستردەای روی داده است.

 

بیش از یکهزار غیرنظامی در نتیجه این حملات کشته و زخمی شدەاند. این آمار شامل مبارزان جانباخته نمی‌شود که در جریان مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر ترکیه و شاخەهای القاعده جان خود را از دست دادەاند.

 

خبرها حاکیست برخی محلات حاشیەای عفرین و حوالی شهر توسط ترکیه هدف حمله موشکی قرار گرفتەاند.

خبرگزاری هاوار تصویر حمله هوایی به روستای "ترند" در نزدیکی شهر را منتشر کرد بود.

تصاویر ویدیویی از مرکز بخش جندرس نشان می‌دهد منازل مسکونی زیادی ویران شدەاند.

 

روز پنجشنبه همچنین تصفیه‌خانه آب آشامیدنی کانتون عفرین در بخش شرا هدف حمله قرار گرفت. تصفیه خانه از کار افتاده است و شهرداری عفرین اعلام کرده اگر کارشناسان آن نتوانند خود را به این محل برسانند، آب آشامیدنی موجود در مخزن‌ها به پایان خواهد رسید.

 

عیسو علی عضو شورای بهداشت عفرین گفته است برای تأمین آب شرب به فکر حفر چاه افتادەاند. پیش از این نیز به دنبال حمله هوایی ترکیه به منابع آب عفرین اعلام شد که این نوع حملات می‌تواند منجر به فاجعه انسانی فوری شود.

 

در حالی که از عفرین از سه سمت زیر حملات سنگین قرار دارد روزانه بر تعداد تلفات انسانی افزوده می‌شود.

 

در روستای "ترند" سه کودک عضو یک خانواده در اثر توپباران منزلشان غرق در خون شدند و جان سپردند. مادر خانواده و یک کودک سه ساله هم زخمی شدند. آنها در بیمارستان آورین تحت مراقبت پزشکان قرار دارند.

 

اسامی جانباختگان این حمله، حسن پانزده ساله، رفعت ده ساله و هاله چهارده ساله اعلام شده است.

در حمله هوایی به روستای "میسکه" جندرس نیز دستکم چهار روستانشین جان خود را از دست دادند. نیروهای امداد و نجات به خاطر ادامه حملات هوایی قادر نیستند در همه خانەهای ویران شده جستجو کنند. منابع بومی می‌گویند تعداد نامعلومی از شهروندان زیر آوار خانەها ماندەاند.

در بخش میدانک نیز حد اقل پنج غیرنظامی زخمی و به بیمارستان آوریم منتقل شدند.

 

سکوت کشورهای بین‌المللی در قبال کشتارهای جمعی وحشیانه در عفرین در حالیست که شورای امنیت سازمان ملل بیش از یک هفته پیش قطعنامه آتش‌بس انسانی به مدت یکماه در سراسر سوریه تصویب کرد.

 

در همین مدت دهها غیرنظامی دیگر از جمله تعداد زیادی از کودکان در عفرین مورد کشتار جمعی قرار گرفتند. اعضای شورای امنیت دومین جلسه خود برای پیگیری این قطعنامه را دیروز در ژنو برگزار کردند اما عمدتا کشتار غیرنظامیان در غوطه شرقی را محکوم کردند.