حزب اتحاد دمکراتیک: باید در مقابل دولت ترکیه بایستیم

حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) اعلام کرد، دولت ترکیه استقرار و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای را با مخاطره روبرو می‌کند و از اینرو لازم است در مقابل آن موضعگیری کنیم.

انجمن عمومی حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د)  روز ۷ ژوئیه (١٧ تیر) با هدف گفتگو در مورد شرایط سیاسی و نظامی و تفسیر وضعیت سازماندهی، نشستی را برگزار کرد. هم زمان برای مرحله‌ی پیش رو نیز گفتگویی در مورد برنامه‌ریزی آینده ترتیب داد.

پ.ی.د پس از این جلسه با صدور بیانیه‌ای مباحث طرح شده در نشست مذکور را با افکار عمومی در میان گذاشت.

در بیانیه‌ی پ.ی.د آمده است:

"سیاست کهنه‌ای که رژیم سوریه و حکومت‌های منطقه از آن پیروی می‌کنند، به دلیل اصلی گره کور مسائل و تنش‌ها و ایجاد جنگی منطقه‌ای و بین‌المللی در داخل سوریه تبدیل شده است. همزمان نشست‌های ژنو و آستانه نیز به جای گره‌گشایی، آن را بدتر می‌کنند. دولت ترکیه در منطقه نقش ویرانگری را بازی کرد، امنیت و آرامش منطقه و بین‌المللی را تهدید می‌کند، حملاتش در سوریه و لیبی و عراق نقض قوانین بین‌المللی است و این تهدید همه‌ی خلق‌های منطقه است. چون دولت ترکیه قصد اشغال منطقه را دارد.

ترکیه به طور آشکار مرتکب جنایت جنگی می‌شود و این جرائم هم روز به روز افزایش می‌یابند. مانند قطع آب سوریه و عراق که با این کار زندگی میلیونها انسان را با خطر مواجه می‌کند. به قتل‌عام خلق‌های منطقه دست می‌زند، همچنین مانند داعش ایدئولوژی دینی تندرو را تحمیل می‌کند. تصمیم دولت ترکیه در مورد موزه‌ی ایاصوفیه نمونه‌ی واضح این سیاست است که خلق‌های منطقه باید علیه این تهدید بایستند.

اتحاد خلق‌ها تنها راه ایجاد زندگی مشترک و مسالمت آمیز و تنها راه حل علیه همه‌ی توطئه‌های ضد خلق‌ها است، هم زمان پروژه‌ی ملت دمکراتیک مناسب‌ترین پروژه‌ی تضمین اتحاد و هویت و مبارزات مشترک است. اتحاد کوردها مناسب‌ترین مرحله است، پ.ی.د تمام توان خود را برای اتحاد میهنی و دیالوگ داخلی کورد به کار می‌گیرد."

اتحاد خلق کورد

اعضای انجمن عمومی حاضر در جلسه با اشاره به تهدیدها و خطرات موجود اظهار نمودند که بسیار مهم است اقدامات امنیتی لازم برای دفاع از خلق و دستاوردهایش انجام گیرد. به همین دلیل نیرومند کردن و بزرگتر کردن ق.س.د و سازماندهی جامعه بر اساس روش‌های خود دفاعی، اصلی‌ترین وظیفه است که نباید آنرا فراموش کرد.

همزمان هدف قرار دادن زنان کورد در عفرین و کوبانی توسط دولت ترکیی ادامه‌ی تفکر داعش است. اصلی‌ترین اندیشه‌ی پ.ی.د، فعال کردن و نیرومند کردن نقش زنان و پایان دادن به هرگونه خشونت علیه زنان است.

از طرف دیگر انجمن عمومی پ.ی.د شرایط اقتصادی و به ویژه قانون قیصر و اقتصاد منطقه را مورد گفتگو قرار داد و تاکید کرد که باید با اداره خودمدیریتی برای گذراندن این مرحله همکاری کنند.

حاضرین در این جلسه به اتحاد جامعه و ایجاد فرصتهای کار و پشت بستن به توانایی افراد اشاره کرده و همچنین تاکید کردند که اگر اراده‌ی مادی و معنوی به کار گرفته شود این دشواری‌ها با موفقیت پشت سر گذاشته خواهند شد.

شرایط سازمان یافتگی

یکی دیگر از موضوع‌های مهمی که مورد گفتگو قرار گرفت، ارزیابی شرایط سازماندهی بود. پس از برگزاری کنگره‌ی ٨ پ.ی.د، شیوع ویروس کرونا بر کمپین سازماندهی تاثیر گذاشت. به همین دلیل فعالیت‌های برای دستیابی به اهداف تعیین شده ادامه می‌‌یابند. همزمان به کار و فعالیتهای اجتماعی و نقش پیشاهنگ انجمن زنان و انجمن جوانان پ.ی.د اهمیت زیادی داده خواهد شد. این جنگ روانی که شرافت و شکوه جامعه و به ویژه زنان و جوانان را هدف قرار می‌دهد، با شکست مواجه خواهد شد. پ.ی.د فقط یک حزب سیاسی نیست بلکه یک حزب اجتماعی نیز است. بر این اساس، تلاش می‌کند تا سیاست دمکراتیک را رواج دهد و دست به مبارزات و تلاش برای گسترش و برگزاری کمپینهای اطلاع‌رسانی اجتماعی و محیط‌زیستی می‌زند."